Större eller Mindre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Större eller Mindre

    Är det så att större sköter sig bättre själv och därför är lättare att sköta än mindre akvarium.
    Jag har inte haft mindre akvarie, bara haft på 200 och uppåt, och jag tycker ja sköter de ofta, byter vatten (1/3) varje vecka (just nu har ja ett 240L), och rensar pumpen en gång i veckan. Samtidigy som ja byter vatten slamsuger ja även botten.
    Tar bort döda växter och växter (flyt, andmat) tar ja bort nästan varannan dag. Döda växter tas bort ca 3 gånger i veckan.
    Är de så att man måste göra detta oftare i ett litet akvarie på ca 50L.
    men borde de inte bli lättare ja menar man kan ju inte få plats med så mycket växter i ett litet.
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Mange mener det er lettere med større akvarium, men jeg tror det kommer an på hvor nøye du er med stellet av tankene dine. Jeg har selv tre tanker, en på 13 liter, en på 20 liter og en på 72 liter. Jeg syns egentlig ikke det er noen stor forskjell på hvor mye jeg må stelle i dem, og de er like fine alle sammen.
    Så det er nok en vurderingssak, selv om en jo må ta i betrakning at det visstnok er lettere å holde vannverdiene jevne i en større tank.
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      är inte svårare att byta 50liter som 250 liter vattne via slang typ :/
      små akvarier ska även ge mer instabila värden edter vad jag läst.

      sitter med ett 37Liters själv och skötsel tja är väl fylla på vatten när de dunstat och gör ett mindre vattenbyte var 20:e dag.
      lite näring då och då till växterna och fram med saxen när dom blir för stora.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • MoZZe
        • August 2005
        • 529

        #4
        Får jag fråga hur du lyckas få så mycket döda växter i ditt kar? Det låter inte friskt att du ska behöva rensa döda växter så ofta. Det gör ju inte ens jag med mitt 375l växtkar.

        Sen ska du inte slamsuga så ofta, o du ska inte heller göra rent ditt filter så ofta. Filtret ska göras rent när man märker att den pumpar sämre. slamsuga räcker att du gör varannan gång du bytar vatten plus att du ska bra slamsug max 1cm ner i gruset.

        Sen rekommenderar jag dig att börja med PMDD, för att få fina växter och ett lättar (enligt mig) och stabilare kar. O det räcker med att du byter vatten var annan vecka. att byta varje vecka är mest vikigt för oss med Co2... om du nu känner att det börjar bli lite tråkigt o riskerar att lägga av med akvarium
        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

        Min Blog

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #5
          ....

          Asså inte döda växter helt, utan typ blad som åkt upp ur rötterna på grund av att botiorna rgäver så mycket, eller typ något enstaka dött blad. Döda hela växter har ja nästan aldrig.

          Vad är Pmdd för något ??

          Risken att tröttna på akvarie är inte så där värst stor...

          Kommentar

          • MoZZe
            • August 2005
            • 529

            #6
            PMDD = Poor Mans Dupla Drops = växtgödning/växtnäring, vilket gör att dem växer bättre, Stark rekommendation. Sök på PMDD... så hittar du säkert något

            Isf får du nog ta o antingen plantera dem längre ner eller skaffa mer grus så du kan plantera dem längre ner så att dem inte drar upp växterna.
            240l Växtkar | 112l Sälskapskar

            Min Blog

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av ribby_girl
              och rensar pumpen en gång i veckan.
              Hjälp! Varför gör du det? Filitret ska man inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta.

              Det är lättare att få problem med små akvarier ja. Större akvarier innebär i regel stabilare värden, men det innebär inte att de sköter sig själva. Lite jobb blir det alltid. Fast hur mycket beror på en massa olika faktorer, som bl a hur många fiskar man har och vilka arter. Hur mycket växter. Vad man har för filter osv.

              Sist med inte minst beror det på hur man sköter akvariet. Jag tror att en del byter för mycket vatten och för ofta i onödan. Jag byter 10% varje vecka och var ändå tvungen att börja med PMDD för att jag hade 0 nitrat, vilket växterna mådde dåligt av.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • peber
                • May 2003
                • 141

                #8
                Ursprungligen postat av ribby_girl
                ...Vad är Pmdd för något ??...
                Kolla www.pmdd.se

                ...samt sök här på zoopet...

                /P
                85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

                http://hav.just.nu/
                http://www.stortsett.se/

                Kommentar

                • ribby_girl
                  • February 2005
                  • 378

                  #9
                  Okej....

                  Okej, va bra man lär sig här på forumet, de sa i djuraffären att ja skulle byta vatten och rensa filtret så ofta, men ska testa de här nya sättet nu och ska ändå till djuraffären idag, så ska se om de har nån växt näring.

                  Tack så mycket.

                  Kommentar

                  • ribby_girl
                    • February 2005
                    • 378

                    #10
                    okej igen....

                    Ska kolla lite närmare på detta när ja kommer hem, efter jobbet, men undrar de står att man ska byta 50% varje vecka. Ska man göra de en gång eller ska man göra de fler gånger. Ja i och för sig jag fattarnog bättre när ja läser lite mer om det.

                    Ursprungligen postat av peber
                    Kolla www.pmdd.se

                    ...samt sök här på zoopet...

                    /P

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av ribby_girl
                      Okej, va bra man lär sig här på forumet, de sa i djuraffären att ja skulle byta vatten och rensa filtret så ofta, men ska testa de här nya sättet nu och ska ändå till djuraffären idag, så ska se om de har nån växt näring.

                      Tack så mycket.
                      Jag har lärt mig att man inte ska lita för mycket på vad de säger i djuraffären...

                      En del växtnäring som säljs i akvariebutiker innehåller för mycket järn, vilket kan orsaka algproblem. Tropica Master Grow (TMG) är en bra växtnäring, men det är ändå bara micronäring. Så den fungerar bara om du har tillräkligt med nitrat och fosfat i vattnet från fiskskit, vilket du inte lär ha i fall du byter så mycket vatten så ofta.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • ribby_girl
                        • February 2005
                        • 378

                        #12
                        De hade inte PMDD köpte ett annat iställte, kollade även i en annan djuraffär de hade inte heller, ska se om ja kan beställa hem, PMDD sidan funkade inte innan.
                        Jag köpte faktiskt Tropica Master Grow, har redan slängt i för 240L, Kanske inte ska fortsätta med den då ???

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av ribby_girl
                          De hade inte PMDD köpte ett annat iställte, kollade även i en annan djuraffär de hade inte heller, ska se om ja kan beställa hem, PMDD sidan funkade inte innan.
                          Jag köpte faktiskt Tropica Master Grow, har redan slängt i för 240L, Kanske inte ska fortsätta med den då ???
                          Tror inte det är nån affär som säljer PMDD, utan man får beställa från http://www.pmdd.se/.

                          TMG är bra. Det är faktiskt den micronäringen jag kör med. Eftersom du har TMG behöver du inte beställa NutriSI när du beställer PMDD (eftersom det är motsvarande), utan då behöver du bara KNO3 och KH2PO4.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • MoZZe
                            • August 2005
                            • 529

                            #14
                            du kan ju iofs beställa NutriSI ändå, så du har på lager, det gör jag, jag köper hem för nästan ett år framöver, för att slippa slänga så mycket pengar på Frakten.

                            o när det gäller att inte ha gödning är det inte så viktigt med vattenbytena. Men när du börjar med gödning är det lite mer viktigt med vattenbyten. Sen så måste du ta reda på Hur mycket du ska ha o hur ofta du ska länga i karet. Jag rekommenderar dig starkt till att INTE köpa hem en massa förbannade tester, för dem bara ljuger!

                            Lycka till, o välkommen till en början till växtakvarist
                            240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                            Min Blog

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av MoZZe
                              Jag rekommenderar dig starkt till att INTE köpa hem en massa förbannade tester, för dem bara ljuger!
                              Vad menar du? Alla tester är inte riktigt tillförlitliga (teststickor är inte att rekommendera), men det finns även väldigt bra märken. Jag använder JBL:s tetster och tycker de funkar bra.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...