Nu kan vi kanske avsluta denna tråd. var på färgaffären och köpte en påse aktivtkol så här står det på påsen:
__________________________________________________ ________________
Norit
Norit är ett torvbaserat, ångaktiverat granulerat kol som kan användas i brett spektrum av reningstillämpningar.
ANVÄNDNINGSOMRÅDEN:
Bortagning av lukt och smakämnen från vätskor och gaser Tex i köksfläktar
och kylskåp. Rengöring av vatten Tex Akvarier
Kornstorlek 0,25-1mm
Densitet 0,23-0,27 g cm3
Adsorptionsyta 650 m2 per gram
__________________________________________________ ______________
Min fråga är om jag kan lägga kolet i en finmaskig tvättpåse eller hur jag ska lägga det i filtret?
/bobbyfuller
**Juwel Trigon 190L** If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
Självklart är det stor skillnad på aktivt kol - det som skiljer är främst vilken period det är aktivt.
Därmed inte sagt att det behöver vara bra bara för att det säljs i akvarieaffärer - hörde en gång ett föredrag av en världsledande saltvattensexpert som bara menade att det fanns två aktiva kol i handeln som var värda att använda i saltvattensakvarium.
Det aktiva kol som används vid hembränning är ju engångs och det ställs ju inte alls samma krav på ett sådant än om man skall ha ett som är aktivt över en längre period.
På den tiden jag var grossist så sålde jag ett bra aktivt kol till en mycket stor saltvattensaffär och det visade sig att han nästan bara använde detta för eget bruk. Till kunderna såldes det mest billigt "hembränningskol" som han sålde i lösvikt. När jag frågade honom varför han inte använde det billiga själv istället för mitt dyra blev svaret - nej, det är ju kass så det duger inte om man har några som helst krav.
Jamen du säljer ju det till kunderna undrade jag då. ja de ser bara till priset och struntar i kvalitén och man måste ju leva också........
Själv ställer jag mig frågan till att man överhuvudtaget skall använda aktivt kol kontinuerligt. Ja eller det kanske man kan om man köoper billigt krafs eftersom det ju inte är aktivt längre och då bara fungerar som ett filtermaterial (om än ganska ineffektivt sådant).
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Självklart är det stor skillnad på aktivt kol - det som skiljer är främst vilken period det är aktivt.
Därmed inte sagt att det behöver vara bra bara för att det säljs i akvarieaffärer - hörde en gång ett föredrag av en världsledande saltvattensexpert som bara menade att det fanns två aktiva kol i handeln som var värda att använda i saltvattensakvarium.
Det aktiva kol som används vid hembränning är ju engångs och det ställs ju inte alls samma krav på ett sådant än om man skall ha ett som är aktivt över en längre period.
På den tiden jag var grossist så sålde jag ett bra aktivt kol till en mycket stor saltvattensaffär och det visade sig att han nästan bara använde detta för eget bruk. Till kunderna såldes det mest billigt "hembränningskol" som han sålde i lösvikt. När jag frågade honom varför han inte använde det billiga själv istället för mitt dyra blev svaret - nej, det är ju kass så det duger inte om man har några som helst krav.
Jamen du säljer ju det till kunderna undrade jag då. ja de ser bara till priset och struntar i kvalitén och man måste ju leva också........
Själv ställer jag mig frågan till att man överhuvudtaget skall använda aktivt kol kontinuerligt. Ja eller det kanske man kan om man köoper billigt krafs eftersom det ju inte är aktivt längre och då bara fungerar som ett filtermaterial (om än ganska ineffektivt sådant).
Tror man får betala en del för det står eheim på förpackningen.
det jag ska använda det till är att få bort medicinen och den gula färg som
blev av den. kör inte längre en 10 dagar då tror jag att kol av märket norit fungerar alldeles utmärkt! tror inte att ett företag skriver på förpackningen att det fungerar till ett akvarium om det inte skulle göra det och 34,50 är bättre en 80 kr om man får samma resultat
/bobbyfuller
Tror man får betala en del för det står eheim på förpackningen.
det jag ska använda det till är att få bort medicinen och den gula färg som
blev av den. kör inte längre en 10 dagar då tror jag att kol av märket norit fungerar alldeles utmärkt! tror inte att ett företag skriver på förpackningen att det fungerar till ett akvarium om det inte skulle göra det och 34,50 är bättre en 80 kr om man får samma resultat
Självklart får man alltid betala en del för varumärket, men det förhindrar ju inte att det är kvalitetsskillnad.
All aktiv kol fungerar väl i akvarium så det betyder väl inget att det står på förpackningen att det kan användas i akvarium. För att en bil kan rulla så behöver det ju inte heller innebära att alla är bilar lika bra oavsett vad man betalar för den (även om man även där betalar en del för varumärket)
Sedan är det ju en helt annan sak om man verkligen behöver ett bra aktivt kol - i vissa fall duger det kanske med de billigaste. Det är väl ungefär som att en Trabant i mångt och mycket funkar som bil, men för den sakens skull är den ju inte lika bra som en Merca
Definitivt finns det enorma kvalitetskillnader mellan olika aktiva kol - de som är riktigt bra skickar för övrigt med en test där man kan om kolet fortfarande är aktivt. Av någon underlig anledning skickar inte de billigaste med en sådan test
De allra billigast är max. aktiva något dygn, de bästa lite drygt en månad - var det kol du köpt hamnar på kvalitetsskalan har jag inte en susning om.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
(.......)
Det aktiva kol som används vid hembränning är ju engångs och det ställs ju inte alls samma krav på ett sådant än om man skall ha ett som är aktivt över en längre period. (......) Själv ställer jag mig frågan till att man överhuvudtaget skall använda aktivt kol kontinuerligt. Ja eller det kanske man kan om man köper billigt krafs eftersom det ju inte är aktivt längre och då bara fungerar som ett filtermaterial (om än ganska ineffektivt sådant).
Jo, kvaliteten skiljer naturligtvis, men om vi nu tar det exemplifierade märket Norit så finns det i olika fraktioner; 0.25-1 mm är såvitt jag förstår den vanligaste av det enkla skälet att det ger en snabb absorbtion. Den aktiva ytan bestäms ju inte av vikten utan av ytan mot vattnen och den ökar kraftigt ju mindre kornen görs (intressant matteuppgift för alla som fortfarande går i skolan: beskriv hur totalarean är beroende av partikelfraktionens storlek). Norit finns också i 1-3mm och 3-5mm osv men verkar då långsammare.
Att ett aktivt kol har snabb verkan innebär att det är effektivt, något som väl är det som eftersträvas. När kolet mättats på föroreningar kan det göras rent, i den meningen är knappast något kol av strikt engångskaraktär, men rengöringen kräver vattenånga under tryck. V&S använde i sina anläggningar ånga om 130C. För att reningen skall bli effektiv krävs också i praktiken en större kornstorlek än de minsta saluförda. V&S lär ha använt Alcarbon D med en grovlek av 1.5-2.5 mm. I vilket fall som helst är rengöring ingenting för hemmiljön och i praktiska fall så är det väl helt korrekt att betrakta aktivt kol som en ren förbrukningsvara.
Jag delar för övrigt Kjells allmänna dubier inför att alls använda aktivt kol under längre perioder. Jag har aldrig haft orsak att göra det och har väl aldrig sett någon annan som behövt det heller. Men må var och en bli salig på sin fason
Hans-Erik Lehndal
in omnibus requiem quasivi et nusquam inveni nisi in angulo cum libro
mitt yttrefilter renar mitt akvarievatten mer en 3 gånger i timmen om jag stoppar i kol i filtret ett par dagar för att bli av med medicinrester ect så tror jag att det duger med norit.Jag är kvalitéts medveten nästan lite för mycket. men i detta fall valde jag den billiga vägen eftersom det bara rör en kort period.
ps jag har aldrig nämnt i min tråd att jag skulle använda det en längre tid utan bara ett par dagar för att bli av med medicinrester och den gula färg
som blir av medicinen. eftersom medicinen tar död på den nyttiga bakteriefloran så måste jag använda aktivitkol i ett par dagar så den kan börja gro igen och då tyckte jag att det känndes onördigt att slänga ut flera 100 på aktivit kol när jag kan köpa kol för mitt ändamål billigare i färgaffärenDS
/bobbyfuller
Senast redigerad av bobbyfuller; 07 January 2006, 14:52.
Kommentar