Aktivt kol

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

Aktivt kol

går det använda vilket aktivt kol som helst eller är det något speciellt med det som är till akvarium? jag hat fått för mig att det blir billigare att köpa på vitvarukedjor
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

Ursprungligen postat av bobbyfuller
    går det använda vilket aktivt kol som helst eller är det något speciellt med det som är till akvarium? jag hat fått för mig att det blir billigare att köpa på vitvarukedjor
    /bobbyfuller
    Jag köper mitt på ICA Maxi, 1L 25kr eller något sådant. Funkar kanon, priserna för kol i akvarie affären tror jag är nästintill bedrägeri.
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

schull, får du rätt kol då ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Schull
        • August 2004
        • 2889

Ursprungligen postat av Raven
        schull, får du rätt kol då ?
        Funkar och har gjort i flera år iaf. Funkar menar jag att jag får bort det gula i vattnet. Vad menar du med RÄTT raven?

Norit. tror jag att den heter, stenkol vanlig bland dom som bränner och renar sprit.
        Senast redigerad av Schull; 06 January 2006, 00:41.

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

aktivt kol är mycket mer komplicerat än det verkar.

till exempel kan det ha 400-1600 kvadratmeter absorbtionsyta per gram.

beroende på dom kemiska och fysiska egenskaper kolet har påverkar vilka ämnen det tar upp bäst, beroende på hur kolet aktiveras påverkar också genom att porerna kan va större eller mindre

finns även lågaktigt och högaktivt kol.

beroende på vilket ämne kolet är gjort av kan man få diverse fällningar från det också

ps.
          aktivt kol man renar sprit med ska ta molekyler i storleken 2-10nm
          Senast redigerad av Raven; 06 January 2006, 00:53.

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Schull
              • August 2004
              • 2889

beroende på dom kemiska och fysiska egenskaper kolet har påverkar vilka ämnen det tar upp bäst, beroende på hur kolet aktiveras påverkar också genom att porerna kan va större eller mindre

beroende på vilket ämne kolet är gjort av kan man få diverse fällningar från det också

ps.
              Om det klarar att rena vattnet från det gula färgämnet, och att fiskarna inte mår dåligt. och att det är det gula vattnet man vill åt. Kan jag då köpa detta på Ica? det uppfyller iaf mina kriterier.

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

bör ju inte vara skadligt om man säger så men hur bra det är på att ta bort mediciner till exempel är ju frågan.

Kommentar

• Schull
                  • August 2004
                  • 2889

bör ju inte vara skadligt om man säger så men hur bra det är på att ta bort mediciner till exempel är ju frågan.
                  Möjligt. Men jag tror ju mera på---Aktivt kol som Aktivt kol, oavsett vart man köper detta. Knappast någon tillverkare som gör ett parti speciellt för akvarie bruk.

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

tillverkare gör inte kol för specifikt bruk utan tillverkningsmetoden bestämmer vilken storlek på molekyler det tar.
                    Nu blåser man in vattenånga vid en temperatur på ca 1000°C. En del av chipsen ("i påsen") förgasas då och lämnar porer (tomrum). Formen på dessa har mycket att göra med vilket råmaterial som används. Ett hårt material som kokosnötskal lämnar nästan bara microporer medan ett mjukt material som torv (Norit) alltid får mycket mesoporer också.
                    Fortsätter man att under lång tid att blåsa in mer vattenånga så förgasas fler och fler chips och lämnar tomrum, porer, efter sig. Först är det microporer. Fortsätter processen så förgasas de omgivande chipsen också och poren utvidgas till en mesopor. Fortsätter man ännu längre så blir det en macropor. Dessa finns vanligen redan i råmaterialets struktur så man behöver inte bilda fler. Trä, torv och kokosnötskal har en klar cellstruktur som bibehålls genom hela aktiveringen.
                    Det tillverkas också format (högtryckspressat) aktivt kol, ofta som små
                    stavar eller pellets, några millimeter långa. Man blandar pulverkol och ett bindemedel och pressar ihop detta under högt tryck. Macroporer bildas här i sprickor mellan pulverpartiklarna.
                    Vad är aktivt kol? Aktivt kol är den allmänna beteckningen för en grupp absorberande ämnen i kristallin form med en stor intern porstruktur som ger kolet en mycket stor absorbtionsförmåga. Aktivt kol tillverkas enligt Ostreijkos patent från 1900 och 1902. Det tillverkas ca 150.000 ton pulveriserat aktivt kol, 175.000 ton granulerat och 30.000 ton format […]

Kommentar

• Schull
                      • August 2004
                      • 2889

tillverkare gör inte kol för specifikt bruk utan tillverkningsmetoden bestämmer vilken storlek på molekyler det tar.

http://hembryggning.com/ak2.html
                      Sara på detta.
                      går det använda vilket aktivt kol som helst eller är det något speciellt med det som är till akvarium? jag hat fått för mig att det blir billigare att köpa på vitvarukedjor /bobbyfuller

Kommentar

• bobbyfuller
                        • October 2005
                        • 538

pris skillnad

I hobbybutiker och hembrännarbutiker för runt 80 kr per 4 kilo. I akvariebutiker till vattenrening. Carbo acitvatus på apotek för runt 300 kr per 250 gram detta läste jag i en artikel på shenet. sån jävla pris skillnad.
                        /bobbyfuller
                        **Juwel Trigon 190L**

Kommentar

• bobbyfuller
                          • October 2005
                          • 538

ps.
                          vad ska kol som renar akvarier ta då?
                          /bobbyfuller
                          **Juwel Trigon 190L**

Kommentar

• Raven
                            • February 2005
                            • 15385

Ursprungligen postat av bobbyfuller
                            vad ska kol som renar akvarier ta då?
                            /bobbyfuller
                            ska du ha det för att ta bort medicin får du vända dej till tillverkarn och fråga.

Kommentar

• lehndal
                              • August 2005
                              • 45

Hemslöjdstips

I en gammal hembränningshandbok som av någon anledning smugit sig in i mitt bibliotek finner jag att man uttryckligen varnar för akvariekol om man skall rena sin (hemgjorda) dryck. Författaren uppger att råvarorna är skiftande och ofta undermåliga, att reningsförmågan är mycket dålig och att kornstorlekarna genomgående är allt för stora. I vissa fall kan den filtrerade vätskan t.o.m. bli sämre än innan.

En slutsats man skulle kunna dra är att om sådant kol inte duger för våra drycker så är de nog inte att föredra för våra akvarier. Bättre då att använda finkornigt kol avsett för hembrännare. Norit är ett fabrikat som nämns i boken, men då boken har åtskilliga år på nacken och jag själv inte har några erfarenheter av dessa aktiviteter avstår jag från att försöka komma med rekommendationer.
                              Hans-Erik Lehndal

in omnibus requiem quasivi et nusquam inveni nisi in angulo cum libro

www.lehndal.com
                              http://lehndal.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...