Vid vilken nivå är nitrat farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #16
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Misstänkte det, den är inte att lita på, den visar för höga värden.
    Jaså...hur vet du det? har du tagit ett kranvattentest med seras och jämfört det med en vattenrapport och fått fram fel värde jämfört med vattenrapporten?
    Har nämligen också Seras test....
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      Ursprungligen postat av cryptomarko
      Jaså...hur vet du det? har du tagit ett kranvattentest med seras och jämfört det med en vattenrapport och fått fram fel värde jämfört med vattenrapporten?
      Har nämligen också Seras test....
      Vi i klubben har kollat de flesta dropptester och stickor i samma vatten och Seras visade väldigt höga värden jämfört med de andra.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #18
        Kramfors: det stämmer gansk bra med min bild av sera (i alla fall NO3), den är bra på att indikera låga nivåer, men så fort det börjar stiga så verkar det stiga för mycket.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          #19
          Ah, jag ska ta och skaffa ett annat test då än sera. Inte för att jag testar så ofta brukar gå efter fiskarnas beteende annars.

          Men NO3 är ju bra att ha hemma.

          Jag har bara bytt en gång sen sist. Och ska byta igen om någon dag.

          Växterna kan jag berätta lever fortfarande.
          //Linda

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #20
            Nitrat börjar bli farlig för fisk vid 400-500 ppm
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #21
              Nitrat börjar bli farlig för fisk vid 400-500 ppm enligt studier som jag inte kan bekräfta men hur som helst så tror jag vi oroar mer än nödvändigt för nitrat för vad det egentligen är så är det näring! Och näring till växter är ju nåt som de flest häller i utan att bekymra sig...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13132

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Nitrat börjar bli farlig för fisk vid 400-500 ppm enligt studier som jag inte kan bekräfta men hur som helst så tror jag vi oroar mer än nödvändigt för nitrat för vad det egentligen är så är det näring! Och näring till växter är ju nåt som de flest häller i utan att bekymra sig...
                Ska komplettera med att säga att studien visade att fisk började visa tecken på att må dåligt vid 400-500ppm men att dem bör inte gå i vatten över 200ppm!
                För några år sedan använde jag växtnäring och efter ca 6 månader så uppvisade mina fiskar symptom på förgiftning och jag doserade nog lite sporadiskt och för mycket men det visade att växtnäring kan förgifta fisk om det inte sköts rätt så man ska vara på sin vakt ovh vara försiktig!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...