Vid vilken nivå är nitrat farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    Vid vilken nivå är nitrat farligt?

    Hej!

    Jag upptäckte nyss att jag har en väldigt hög nivå (40, röd blev färgen) av nitrat i akvariumet. (seras test) och jag funderade lite på vilka nivårer som är farliga för fiskarna?

    Fiskarna verkar pigga och jag bytte vatten för 4 dagar sen?

    Nitrit hade jag inget av enligt seras dropp test heller.

    Min första tanke blir ju självklart att göra vattenbyte. Vilket jag gör i vilket fall som helst för att få ner den lite.

    Resten av värden verkar vara okej, 7.5 i PH och 7 i KH och 9 i om det har någon betydelse. Jag har iofs inte världens bästa filter just nu. Men det ska bytas ut mot ett ytterfilter nästa vecka. Har en fuval 4+ med blå filtermatta i istället för den vanliga bruna i 375liters akvarium. Så det kan ju ha med saken att göra.

    Men tillbaka till frågan, när börjar man märka av att fiskarna blir dåliga när det gäller Nitrat?
    //Linda

  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    PH:T Är ju ganska högt , Så det kan bero på en viss del. Över 25är nog inte bra att ha.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Seras max rekomendation:
      NO3 under 50ppm


      Det ska upp i mycket höga halter innan det märks på fiskarna, har själv haft 80-100ppm utan att det märkts på fiskarna.

      Detta betyder inte att det inte är skadligt för dem ändå, den långsiktiga skadan kan ske ändå.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        Jag läste i en bok "Stora Akavarieguiden" följande om Nitrater:

        Koncentration i naturlig miljö 0,01mg/litern plus/minus några tiotal beroende på område
        Maxhalt i akvarium 100mg/litern
        Kommentar Det är klokt att inte överskrida 150mg/litern
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ursprungligen postat av Frågvis
          Jag läste i en bok "Stora Akavarieguiden" följande om Nitrater:

          Koncentration i naturlig miljö 0,01mg/litern plus/minus några tiotal beroende på område
          Maxhalt i akvarium 100mg/litern
          Kommentar Det är klokt att inte överskrida 150mg/litern
          Det där med plus minus tor jag inte särskilt mycket på. Givetvis finns det naturliga vatten som har avsevärt högre nitrathalter. Detta med tanke på att flertalet svårare akvarieväxter tvärdör av kvävebrist vid lägre än 10ppm. Så den siffran får man nog ta med en nypa salt.

          Angående giftighetsgraden av nitrat vill jag dra en paralell till nikotin som faktiskt inte är farligt för oss mäniskor på kort sikt. Att spåra långsiktiga negativa effekter har varit svårt och hela sanningen är inte helt utredd trots år av forskning. Detsamma gäller nitrater, med den skillnaden att forskningeninom området är klart knapphändig.

          Hur känslig en fisk är för nitrat är troligtvis beroende av dess syrekrav. Fiskar från syrerika vatten är troligtvis känsligare än fiskar från mindre syrerika vatten. Tex så finns det tropheusägare som hävdar att de ser på sina fiskar att nitrat har gått över 10 för då ser de hängiga ut. Jag vill inte dementera att det är så, men själv skulle jag aldrig se skillnad.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            när ja kom hit förra året låg snacket på att 120ppm är farligt om fiskar lever i det i flera månader.
            nu på senare tid har det kröpit ner till 50ppm
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              #7
              Hej och tack för alla svaren.

              Jag bytte 50% och ska göra byta det i morgon med. Fiskarna verkar inte må dåligt än i alla fall. Och det känns inte som att det har varit högt en längre tid. Men det antar jag bara då jag oftast inte mäter utan byter 30-50% varje vecka.

              Det som jag ser som orsaken är ett för litet filter men det är ju fixat inom kort tid.

              Men oavsett verkar jag ju legat under de riktigt kritiska gränserna. Så jag behöver väl inte vara väldigt orolig hoppas jag.
              //Linda

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Har du nitrat i vattnet fungerar ditt filter men du matar för mycket eller har för många fiskar, för få växter eller för litet akvarium för det antal fiskar du har.

                50 mg/l i kranvattnet räknas som otjänligt, 20mg/l som tjänligt med anmärkning.

                Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
                Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

                Slutsatsen är mata mindre, ha färre fiskar, ett foder med lägre proteininnehåll, ett större akvarium, fler växter.
                Enklast är om du gör tätare vattenbyten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

                  #9
                  Jag tror inte det stämmer då.

                  375 liter
                  4 scalare
                  5 jordätare
                  13 fläckliga pansarmalar
                  6 malar
                  4 tetror (rester efter att fiskarna har satt sig i dem)
                  Ingen av fiskarna utan är fullvuxna och de flesta är under 10cm stora.
                  matar var annan dag ibland mera sällan, matar mest med frysfoder och grönsaker till malarna. Ibland lite räkor/rom eller fisk.
                  Byter 30-50% varje vecka.

                  Dock med bara med ett innefilter, fuval 4+.

                  Det som skulle stämma om det gäller att fisk/räkorna skulle ligga kvar. Men då jag bytte 50% av vatten 4 dagar innan och hade enbart matat två gånger efter det med mygglavrer.
                  Senast redigerad av Linda_A; 05 January 2006, 09:38.
                  //Linda

                  Kommentar

                  • Linda_A
                    • March 2005
                    • 1479

                    #10
                    Lägger till att jag nyss mätt nitraten i akvariumet och nu är jag nere på 5, kommer att göra ett till vattenbyte senare idag eller i morgon i alla fall.
                    //Linda

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Vad har du för test?
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Linda_A
                        • March 2005
                        • 1479

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Vad har du för test?
                        Stod längre upp i inlägget men det är seras dropp test, har hela deras box.
                        //Linda

                        Kommentar

                        • Frågvis
                          • October 2005
                          • 1204

                          #13
                          Ursprungligen postat av Linda_A
                          Lägger till att jag nyss mätt nitraten i akvariumet och nu är jag nere på 5, kommer att göra ett till vattenbyte senare idag eller i morgon i alla fall.
                          Nitrat är nyttigt för växterna, 5 låter lite för växterna. Jag tror inte det är bra att du håller på och byter vatten så ofta. Det viktiga är du har stabila värden i ditt kar. En stor risk för mycket alger ser jag. Jag ser ingen anledning att göra ett vattenbyte till. Alger gillar svängningar i vattenmiljön. Växter gillar kontunitet.
                          Senast redigerad av Frågvis; 05 January 2006, 15:00.
                          Den som frågar får veta

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #14
                            Ursprungligen postat av Frågvis
                            Nitrat är nyttigt för växterna, 5 låter lite för växterna. Jag tror inte det är bra att du håller på och byter vatten så ofta. Det viktiga är du har stabila värden i ditt kar. En stor risk för mycket alger ser jag. Jag ser ingen anledning att göra ett vattenbyte till. Alger gillar svängningar i vattenmiljön. Växter gillar kontunitet.
                            Du får ursäkta min svenska, men växter bryr jag mig allra minst om. Alger har jag faktiskt aldrig haft några problem med (under snart 5 år med akvarium). Skulle nog inte skada med lite mera till malarna.

                            Stabila vattenvärden lär inte vara ett problem med mitt kranvatten, om du menar ph och kh.

                            Du byter ju tex rätt ofta vatten när man kör diskus eller yngel vad skulle det skadliga ligga i att byta varannan dag? Speciellt när mitt filter är litet för litet? Borde snarare var postivit.

                            Fast jag kan nog lugna dig med att jag troligen inte kommer att byta vatten.
                            Dock av ren lathet faktiskt. Ska testa vattnet i morgon har inget nytt skett så byter jag troligen inte vatten heller.

                            Och fiskarna verkade inte må dåligt av att byta vatten lite oftare heller.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Ursprungligen postat av Linda_A
                              Stod längre upp i inlägget men det är seras dropp test, har hela deras box.
                              Misstänkte det, den är inte att lita på, den visar för höga värden.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...