Kranvatten OK?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Kranvatten OK?

    Kan man ta varmvatten direkt ur kran när man startar ett nytt akvarium eller måste man ta kallvatten och värma det med doppvärmaren? Måste ta en förskräcklig tid att värma med doppvärmare!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Ta inte varmvatten. Använd kallvatten och låt det ha sin tid. Varmvatten löser ut metaller och annan skit ur ledningarna om du har otur.Dante

    Kommentar

    • sacha
      • May 2005
      • 1016

      #3
      fyll på idag så äre varmt imorgon eftermiddag typ... Jag rekomenderar inte att ta varmvatten, av samma anledning att man inte brukar göra de när man te.x ska koka the el brygga kaffe... (nu vilken anledning de e )
      Tjopp...

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Storodlarna och många akvarieaffärer kör blandat vatten direkt ur kranen.
        Själv undviker jag det kanske pga feghet vad vet jag?
        Men överväger det i alla fall skulle underlätta en hel del faktiskt...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Var rädd för att det skulle vara så. Jag ska hämta akvariet nästa vecka och det innehåller då några fiskar. Är ju angelägen att få i dom så fort som möjligt. Har bara en hink eller stor glasburk att ha dem i så länge. Vad bökigt det blir...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Möjligtvis blandat kan jag i och för sig tänka mig om du låter det spola ett tag innan.

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Var rädd för att det skulle vara så. Jag ska hämta akvariet nästa vecka och det innehåller då några fiskar. Är ju angelägen att få i dom så fort som möjligt. Har bara en hink eller stor glasburk att ha dem i så länge. Vad bökigt det blir...
              Ta med så mycket "gammalt" vatten som du kan, förutsatt att vattnet är friskt å att fiskarna mår bra som det är nu. Å lägg i de i karet å fyll upp med färskvatten sen.. Ska inte va några problem... Är du osäker fyll upp så att du har hälften gammalt vattten å häften nytt..å vänta nån vecka å fyll på igen
              Tjopp...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag har alltid använt tempererat kranvatten (har haft akvarier i ca. 30 år) sedan är det ju en annan sak att det vid nystart inte finns någon nyttobakteriekultur igång och därför skall man alltid starta med bara några få fiskar och sedan mata mycket försiktigt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Lissie
                  • June 2005
                  • 123

                  #9
                  När jag först skaffat akvarie var jag så himla petig med det att inte ta annat än kallt vatten från kranen. Så jag spolade upp kallt vatten i spannar och kokte upp nån kastrull vatten och blandade i. Då blev det lagom tempererat. (ingen höjdare kanske om man har ett STORT akvarie... men gick till mina 4 spannar jag skulle byta)

                  Men det orkade jag inte hålla på med så hemskt länge. Fram för allt inte när alla sa att det gick bra att ta lagom tempererat direkt från kranen. Så nu kör jag direkt från kranen och inga av mina fiskar verkar må dåligt.

                  Lissie

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    kör tempererat vatten utan att spola ur ledningarna funkar fint och har räkor som är mycket känsliga mot koppar.

                    har man nya rör så släpper dom ifrån sej mer koppar än gamla.
                    vattenberednignsmedel kan också användas binder upp till exempel koppar.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • gren
                      • September 2005
                      • 87

                      #11
                      Det beror nog helt på ledningarna du har till kranen. Jag har själv analyserat Cu-halt av det varmaste vattnet i våra ledningar med atomabs-spektrometer och det var försumbart. Kallvattnet innehöll ingenting.

                      Det är väl kanske inte någonting de flesta har tillgång till, men jag betvivlar att du ska bry dig särskilt mycket om det inte är så att du har egen brunn, då kan värden vara höga utan att man vet om det. I de flesta flerfamiljshus provas vattnet lite då och då.

                      Kommentar

                      • Danei
                        • September 2004
                        • 555

                        #12
                        Du behöver ju inte fylla akvariet med det första vattnet på morgonen. Se till att det varit lite flöde i lednignarna inna du fyller karet så är det ingen fara. Om man har egenbrunn med surt vatten så är det värre.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...