Inkörning av akvarium: Växter nödvändiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    HÅller helt med i det du skriver om fiskarna - men inte om växterna. De skall också vara med från starten.
    Om man ska ha växter ja Jag är nog inte ensam om att ha startat upp malawitankar helt utan växter, utan att drabbas av alginvasion!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #17
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Föresten: Om målet är en väl fungerande nitrifikation så kommer introducering av växter på ett tidigt stadium att vara kontraproduktivt. Växterna begränsar nämligen mängden kväve som finns tillgängligt för bakterierna.
      Så en bra idé kan ju vara att börja med gödning (PMDD) till växterna redan från början. Eller åtminstone KNO3.
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • becky_be
        • August 2005
        • 473

        #18
        Kan man inte använta Nitrivec? Om man vill slänga i fiskar direkt. Har för mig jag läst att efter 24h går det bra om man haft i nitrivec. (om det nu var så det heter)
        @-{-{--
        Rebecca

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #19
          På förpackningen står det att man ska köra i dubbel dos första gången. Efter 24h kan man introducera de första fiskarna, samt normal dos Nitravec. Sen ska man fortsätta med normal dos i X antal dagar.
          Men såvitt jag vet så kan man köra i Nitravec och fiskar redan första dygnet. Man bör dock vara sparsam med matningen.
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • Bucket
            • February 2004
            • 1020

            #20
            Ursprungligen postat av Raven
            nja det gör ju å odla alger i plastdunk med vatten.
            sett bild härinne med en plastdunk full med cyano så visst kan man få problem även utan fiskar
            Mjo jag har en plastdunk med cyano i badrummet.. nån som vill köpa ?
            jävla massa akvarium!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              tror jag hoppar över de denna gångetn Bucket hahaha
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #22
                Ursprungligen postat av becky_be
                Kan man inte använta Nitrivec? Om man vill slänga i fiskar direkt. Har för mig jag läst att efter 24h går det bra om man haft i nitrivec. (om det nu var så det heter)
                Du kan (och bör!) slänga i fiskar från dag1, oavsett om du använder nitrivec eller inte. Har du inga fiskar kommer det inte bli någon tillväxt på bakterier heller.

                Det enda man ska tänka på vid nystart är att mata sparsamt och att inte släppa i för många fiskar från dag1, utan långsamt, över den första eller de två första månaderna, öka fiskbeståndet till det man vill ha.
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                Arbetssätt...