Inkörning av akvarium: Växter nödvändiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gitarristen
    • October 2005
    • 17

    Inkörning av akvarium: Växter nödvändiga?

    En enkel fråga... Man kan skall ju ha igång akvariet ett par veckor innan man stoppar i fiskar sägs det. Jag undrar, behöver man ha växter i under hela den tiden eller har inte det någon betydelse? Vad får bakterierna som skall växa till i filtret under de första veckorna innan man stoppar i fiskarna sin näring från egentligen?

    Tacksam för svar!
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Så sägs det, men så är det inte. Precis som du är inne på får inte bakterierna någon mat innan det är fiskar i karet, och alltså växer de inte i antal.
    Stoppa i fiskar från dag ett - men bara några få, och mata försiktigt. Sedan ökar du antalet fiskar och matning långsamt under de fyra+ första veckorna. Växter gör du som du vill med
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Jag har iofs hört att man ska köra i växter direkt för att minimera risken att få massa alger. Det är väl förvisso möjligt att det inte händer så mycket förrens det kommer mat och bajs i baljan.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        nja det gör ju å odla alger i plastdunk med vatten.
        sett bild härinne med en plastdunk full med cyano så visst kan man få problem även utan fiskar
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #5
          Mjo.. men jag tror nog det behövs någon form av näring till dem?
          Jag har en vas med en växt i ett fönster. Såndäringa bambu från IKEA... Jag har en massa slipade glasstenar i den, och sen fyllt med vatten. Vattnet är hur klart som helst, inga problem med alger. Men så fort jag ger växten någon näring i vattnet så blir det massvis med alger i vasen.
          Har man helt ny inredning och utrustning till akvariumet så borde det väl inte vara några problem med alger tippar jag. Men har man en gammal pump(/filter) eller gammalt grus så följer det säkert med lite bakteriekadaver som återuppstår?
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            beror på var man bor också.

            göteborg till exempel tar sitt vatten från yttäckter och då följer alger med.
            en härinne har ammonium i sitt vatten och för stora vattenbyten där ger algattacker till exempel.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av y0da
              Jag har iofs hört att man ska köra i växter direkt för att minimera risken att få massa alger.
              Helt rätt - införskaffa några snabbväxande arter redan från starten
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av heljis
                Så sägs det, men så är det inte. Precis som du är inne på får inte bakterierna någon mat innan det är fiskar i karet, och alltså växer de inte i antal.
                Stoppa i fiskar från dag ett - men bara några få, och mata försiktigt. Sedan ökar du antalet fiskar och matning långsamt under de fyra+ första veckorna. Växter gör du som du vill med
                HÅller helt med i det du skriver om fiskarna - men inte om växterna. De skall också vara med från starten.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Jaså, ni tycker man ska köra i fiskarna direkt?
                  Jag tänkte göra mitt 540l med lowtech.. fick avslag från regeringen på att starta jorden först.. Ska jag fortfarande trycka i fiskar direkt, eller bör man vänta lite?
                  Jorden är "kaktusjord" från silvan.
                  Ska förvisso vänta lite i början, och göra några stora vattenbyten pga lackerad bakgrund.. men det kan ju vara bra att veta om man bör vänta ytterligare lite eller ej
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Bucket
                    • February 2004
                    • 1020

                    #10
                    Ursprungligen postat av y0da
                    Jaså, ni tycker man ska köra i fiskarna direkt?
                    Jag tänkte göra mitt 540l med lowtech.. fick avslag från regeringen på att starta jorden först.. Ska jag fortfarande trycka i fiskar direkt, eller bör man vänta lite?
                    Jorden är "kaktusjord" från silvan.
                    Ska förvisso vänta lite i början, och göra några stora vattenbyten pga lackerad bakgrund.. men det kan ju vara bra att veta om man bör vänta ytterligare lite eller ej

                    Jag säger bara att TUR att regeringen i detta hushåll är nästan mer "galen" i akvarier än mig
                    jävla massa akvarium!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Hehe.. mja.. jag ska nog inte klaga för mycket.. har gjort 2 frigolitbakgrunder och stökat ner lägenheten REJÄLT
                      Hon är visserligen intresserad av akvariumen också.. men kanske int elika mycket som mig . Dessutom ger jag avslag på de fiskar hon vill ha, så hon trjurar lite .. Hon vill ha typ svärdbärare, molly, guppy.. eller någon silverhaj eller öronål som käkar upp mina fiskar
                      Jobbigt med en flickvän som vill ha hajar när jag själv vill ha massa tetror
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • plorozen
                        • January 2004
                        • 531

                        #12
                        istället för att sätta i fiskar och mata dessa så kan man mata akvariet tomt, maten behöver inte ta omvägen via fiskarnas mage för att bilda ammonium. Det är en metod som fungerat felfritt(fiskarna åtminstone inte varit synligt påverkade av ammonium/nitrit) för mig (och min mamma).

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Jaså, ni tycker man ska köra i fiskarna direkt?
                          Ja, men självklart bara ett fåtal fiskar.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Thomas P
                            • May 2005
                            • 26

                            #14
                            Hur är det egentligen med växterna då, växer de i ett helt nystartat akvarium helt utan gödning eller avföring från fiskarna? Räcker det med enbart vatten och ljus för att en växt ska ta fart?

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Ursprungligen postat av Thomas P
                              Hur är det egentligen med växterna då, växer de i ett helt nystartat akvarium helt utan gödning eller avföring från fiskarna? Räcker det med enbart vatten och ljus för att en växt ska ta fart?
                              Nej, det räcker inte. Växterna måste ha tillgång på näring för att kunna växa.

                              Föresten: Om målet är en väl fungerande nitrifikation så kommer introducering av växter på ett tidigt stadium att vara kontraproduktivt. Växterna begränsar nämligen mängden kväve som finns tillgängligt för bakterierna.
                              MVH
                              Magnus
                              Senast redigerad av Tropfrog; 31 October 2005, 20:57.
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...