ytterligare en nitrivecfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nadiagb
    • November 2004
    • 137

    ytterligare en nitrivecfråga

    frågat innan men aldrig fått svar. jag undrar om man kan ha i nitrivec när fiskarna är i. på flaskan står det att den används vid nystart. men jag har läst så många ggr här att det är det man ska använda om man fått nitrit.

    skulle gärna vilja veta detta om någon snäll maänniska vet hur det ligger till...
    Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    #2
    Ursprungligen postat av nadiagb
    frågat innan men aldrig fått svar. jag undrar om man kan ha i nitrivec när fiskarna är i. på flaskan står det att den används vid nystart. men jag har läst så många ggr här att det är det man ska använda om man fått nitrit.

    skulle gärna vilja veta detta om någon snäll maänniska vet hur det ligger till...
    Jodå, häll i av hjärtats lust.

    Det är ingen kemikalie. Det är "flytande bakterier på burk".
    Altså enbart nyttiga bakterier som tar hand om amonium, nitrat och nitrit.

    Du kan inte överdosera heller. Skulle du hälla i en hel liter bland fiskarna så kommer de som mest att undra vilken konstig smak det blev på vattnet.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Vid nitrit delvattenbyte och dubbel dos nitrivec.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det är ingen kemikalie. Det är "flytande bakterier på burk".Altså enbart nyttiga bakterier som tar hand om amonium, nitrat och nitrit.
        Är du säker?? Att det tar hand om amonium och nitrit, det vet jag. Men jag har aldrig förr hört att det skulle ta hand om nitrat, dock har jag ingen egen erfarenhet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Flytande bakteriekulturer brukar innehålla en svavelförening, som får bakterierna att "leva på sparlåga" därför är det viktigt att hålla bäst före datum.
          Nitrivec är så vitt jag kan förstå samma typ av bakteriekultur och överlever på liknande sätt.
          Slutsatsen när man använder något okänt, följ bruksanvisningen.

          Det finns tydligen vatten där nitrifikationsbakterierna saknas främst från grundvatten brunnar där en bakteriekultur av typ nitrivec eller motsvarande, lite vatten från blomjord, eller grus från naturen måste till.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • bobbyfuller
            • October 2005
            • 538

            #6
            hej

            Du behöver inte vara orolig för fiskarna! Jag har haft i 100 ml på 2 veckor
            och mer lär det bli hoppas bara att det snart kommer i gång av sig självt för det blir en dyr hobby vill spendera mer pengar på fisk inte på nitrivec kan tipsa om pwss bra pris på en hel liter
            /bobbyfuller
            **Juwel Trigon 190L**
            If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
            If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              Att det skulle vara filterbakterier på flaska är jag mycket tveksam till eftersom dom bakterierna kräver syre vilket snabbt tar slut i en liten flaska...Är det inte så att det är ämnen som gör att dessa bakterier förökar sig snabbare? Och det ämnet kanske inte är bra för fiskarna i för stor mängd
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • PeterFag
                • August 2005
                • 200

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Det är ingen kemikalie. Det är "flytande bakterier på burk".Altså enbart nyttiga bakterier som tar hand om amonium, nitrat och nitrit.
                Är du säker?? Att det tar hand om amonium och nitrit, det vet jag. Men jag har aldrig förr hört att det skulle ta hand om nitrat, dock har jag ingen egen erfarenhet.
                MVH
                Magnus
                Nej inte vad gäller nitraten, det gick för fort när jag svarade.

                Vad gäller utrycket "flytande bakterier på burk" så råkade den komma från Sera egen reklam om det, det var därför jag tog det i innanför " tecknen.

                Sera hävdar att det "är en specialblandning av alla nedbrytningsbakterier som finns för att bryta ned amonium och nitrit" Det finns flertalet metoder att få bakterier att överleva utan den syresättning som är i akvariet.

                Men, ifåga om överdosering. Den delen är helt korrekt, det går inte att överdosera. Fisken kan i princip leva i smörjan.
                Senast redigerad av PeterFag; 18 October 2005, 18:58.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Bakteriern överlever av "näringen" i flaskan.
                  Men strunt i det det så länge det fungerar.
                  Hur det går till kan kanske en mikrobiolog svara på.
                  Nitrosomas och nitrobakter finns i marken en bit ner och i vatten, i grundvattnet tex borrade brunnar finns de inte pga. på de djupen är det inga bakterier om inte grundvattnet är förorenat.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Gummiankan
                    • October 2005
                    • 407

                    #10
                    Det står väldigt luddigt på flaskan tyvärr... Men som ovan töm i och var glad att det finns stora flaskor med nitrivec.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Finns också på dunkar om 5 l.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Pepsikatten
                        • July 2005
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Det finns tydligen vatten där nitrifikationsbakterierna saknas främst från grundvatten brunnar där en bakteriekultur av typ nitrivec eller motsvarande, lite vatten från blomjord, eller grus från naturen måste till.
                        Menar du att det skulle gå att lägga i lite "blomjordsvatten" eller någon "okokad" sten ifrån trädgårn istället för att hålla på med nitrivec? I sådana fall borde de ju bli väldigt mkt billigare
                        Eller skulle de bli andra knasiga värden då tro?
                        Blev allt nyfiken på detta nu...

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Jord som silas i ett kaffefilter gör nitrosomas och nitrobakterbakterier i vattnet.
                          Risken är att man även kan få andra oönskade organismer.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • nadiagb
                            • November 2004
                            • 137

                            #14
                            tack alla! äntligen vet jag! med delvattenbyte blir det bra hos fiskarna men efter 5-6 dgr är det nitrit igen så därför tänker jag nästa gång köra nitrivec och förhoppningsvis få bukt med det här för ett tag i alla fall!
                            Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                            Kommentar

                            • bobbyfuller
                              • October 2005
                              • 538

                              #15
                              Jag har hällt i en liter nitrivec totalt under en vecka det fungerade utmärkt!
                              /bobbyfuller
                              **Juwel Trigon 190L**
                              If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                              If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...