Akvarium på golvet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    finns en liten cirkulationspump runt 150-350L/H kostar bara 95kr i min lokala zooaffär.

    nån form av filter som stoppar grus är inte fel.
    haft tanke på att bygga nåt liknande själv.

    antingen tar man ett munstycke typ halv 0.5L petflaska med 1mm nät vid öppningen eller så gör man en liten behållare där ena änden kopplas till cirkulationspumpen och andra änden kopplas till en slang som man då har i akvariet.

    tänk dock på att cirkulationspumpar inte suger vatten utan bara trycker så pumpen måste va vattenfylld för att funka.

    EDIT:
    bör dock tilläggas att mina tankar har gått i riktning ihop med 2-4mm bottengrus vilket jag har.
    har man finfin sand är det möjligt att det bara går rätt igenom pumpen.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • apisto_vf
      • August 2004
      • 140

      #17
      Hej alla akvarister. Nu har jag testat utan att använda pump, det fungerar finfint, dvs inga problem med vattenbyten och rengöring.

      Det verkar som att har man väl fått igång flödet i slangen så rinner det på bra ändå även om slangändarna är i jämnhöjd.

      Det lönar sig tydligen att testa lite själv , men som sagt tack för tipsen,

      Men, men för att fortsätta tråden är plastbackar i polypropen giftiga/löser ut ämnen i vattnet? Har inte vågat stoppa i några firrar ännu, lite orolig för diverse ämnen som tillsätts i tillverkning. Polypropen i sig är väl ofarligt, eller?

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #18
        Har sett att Eheim har en batteridriven slammsug.. vore väl ett bra alternativ kanske
        Fast nu verkade det ju funka fint ändå förvisso..
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Danei
          • September 2004
          • 555

          #19
          Det är inte slang ändarnas höjsd som är av intresse. Det är kares vattenyta och vattenytan i behållaren man tappar över vattnet till. Eller slangändens höjd om det inte är under vattenyten. Det borde man lärt sig på grundskolan. Så jag fattar inte att ingen i tråden visste det. Har ni någon aning om hur det funkar?

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #20
            Mjasså?.. nje.. måste jag nog tyvärr erkänna att jag inte visste..
            Jag lyckas inte få igång hävert till spann från mitt 540l.. kanske kan förklara det då?
            Akvariumet är 60 högt, har en spann 2-3dm under vattenytan och försöker suga i vatten där.. (hade då bara ca 1dm vatten i akvariumet).. var lögn i fan.. fick ösa vattnet istället.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Danei
              • September 2004
              • 555

              #21
              Har du slagnen andra ände och vattenytan i hinken under akvariets vattenyta och ingen luft i slangen så funkar det. Jag slår gärna vad om en stor summa pengar på det. Jag vet att det lärs ut i högstadiets fysik.

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #22
                Nepp.. det tvärvägrar.. nu hade jag iofs en sådan slang med en blå "pump" som man trycker på för att starta häverten.. det är kanske pga luft i den som gör att vattnet går tillbaka.. spelar ingen roll hur jävla mkt jag pumpar, det surplar bara tillbaks i akvariumet ändå.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #23
                  Själv skulle jag nog ställa upp dom på en bänk.Det känns väldigt opraktiskt att ha dom på golvet.

                  Det är större risk att man tappar i ngt eller snubblar på det, man måste böja sig så fort man ska göra ngt, dåligt ljus, dammigt, om man har småbarn eller husdjur... Det verkar knöligt helt enkelt.

                  Men det är ju bara min åsikt...
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • apisto_vf
                    • August 2004
                    • 140

                    #24
                    Danei, du har nog rätt. Men jag vet inte hur det fungerar rent vetenskapligt.

                    Låt säga att akvariumet är väldans högt en sisådär 2 m skulle det fungera då om man hade en 4 m lång slang (och självklart måste ju akvariumet stå på golvet även i det här påhittade exemplet).

                    Kommentar

                    • Danei
                      • September 2004
                      • 555

                      #25
                      Visst det skulle bli riktigt bra fart på det.

                      Kommentar

                      • Thomas P
                        • May 2005
                        • 26

                        #26
                        [QUOTE=Gimbo]Skiljer det 5 grader som du säger så borde det vara dags att göra något åt det. Men visst. Jag kan ge efter lite eftersom en del kasnke bor i lite äldre hus. Men, annars så får jag nog stå fast i att 1 grad är nog mer normalt.

                        Fysikens lagar bryr sig inte om ålder på huset, temperaturen ändrades lika lite med höjden på 50-talet som den gör idag.

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #27
                          [QUOTE=Thomas P]
                          Ursprungligen postat av Gimbo
                          Skiljer det 5 grader som du säger så borde det vara dags att göra något åt det. Men visst. Jag kan ge efter lite eftersom en del kasnke bor i lite äldre hus. Men, annars så får jag nog stå fast i att 1 grad är nog mer normalt.

                          Fysikens lagar bryr sig inte om ålder på huset, temperaturen ändrades lika lite med höjden på 50-talet som den gör idag.
                          Japp det gör den. Men, däremot så har du många faktorer i ett hus som påverkar förutsättningarna. Och har man 5° på så kort avstånd så är det inte helt riktigt.

                          Du kan ju inte påstå att du generellt har en temp.sänkning på 5° i fysiken. Nu kommer jag inte ihåg riktigt från meteorologin. Men, en siffra säger mig att standardmåttet är -2.5°/1000ft utomhus. Kan vara galet så rätta mig gärna.
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • Thomas P
                            • May 2005
                            • 26

                            #28
                            Jovisst är det många faktorer som spelar in, det handlar ju mycket om de olika materialens värmeledningsförmåga osv.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...