Akvarium på golvet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apisto_vf
    • August 2004
    • 140

    Akvarium på golvet

    Hej!

    Har idag varit på Rusta och införskaffat två större plastbackar, 55 liter vardera, tänkte ha båda stående på badrumsgolvet och använda det ena som uppväxtkar för yngel och det andra som vattenförberedningskar. Men rent praktiskt hur kan man slamsuga botten på ett akvarium som står på golvet, häverteffekten blir ju minst sagt dålig om man inte lyckas pilla ner ena slangänden djupt ner i golvbrunnen.

    Tips/erfarenheter mottages tacksamt!
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #2
    Blir det inte dragit på golvet?
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • apisto_vf
      • August 2004
      • 140

      #3
      Nä det är väl inte speciellt dragit på golvet men vad skulle det spela för roll ifall det var, fiskarna påverkas väl knappt även om det så blåser storm utanför karet. Det enda som jag logiskt kan tänka mig är att temperaturen i karet skulle påverkas men det måste väl ändå vara marginellt i sammanhanget.

      Som sagt kom gärna med förslag/erfarenheter

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #4
        Ursprungligen postat av apisto_vf
        Nä det är väl inte speciellt dragit på golvet men vad skulle det spela för roll ifall det var, fiskarna påverkas väl knappt även om det så blåser storm utanför karet. Det enda som jag logiskt kan tänka mig är att temperaturen i karet skulle påverkas men det måste väl ändå vara marginellt i sammanhanget.

        Som sagt kom gärna med förslag/erfarenheter
        I med en liten 50W doppis så löser nog sej temp problemet.
        Slamsuga blir nog inga problem, koppla på ett pumphuvud i slutet av slangen och låt pumpen suga upp vattnet ur baljan..

        Mvh Peter

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Nä, det skulle vara underligt om det påverkade temeraturen. För ni har väl väggar hemma?
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av Gimbo
            Nä, det skulle vara underligt om det påverkade temeraturen. För ni har väl väggar hemma?
            Inte så konstigt om det skulle påverka tycker jag.
            Jag har iaf kallare på golvet än 1m upp.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Ursprungligen postat av Gimbo
              Nä, det skulle vara underligt om det påverkade temeraturen. För ni har väl väggar hemma?
              Inte så konstigt om det skulle påverka tycker jag.
              Jag har iaf kallare på golvet än 1m upp.
              Det är nog många som har... Men, vore helt galet om skillnaden vore så stor så att det skulle påverka fiskarna. Det är ju inte så att du har en skillnad på 5 grader / meter.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Nja, veti tusan om inte det kan vara så mycket som 5 grader skillnad i värsta fall.
                Golvet är ju kallare än luften bara 1cm upp.
                Säg att man har 22 grader i innetemperatur, dvs mitt i ett rum enl vanlig norm. Då tror jag att man mycket väl kan ha 17-18grader på golvet.
                Badrummet är nog i alla fall det bästa rummet eftersom upplever det som om det brukar vara varmast på golvet där.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Skiljer det 5 grader som du säger så borde det vara dags att göra något åt det. Men visst. Jag kan ge efter lite eftersom en del kasnke bor i lite äldre hus. Men, annars så får jag nog stå fast i att 1 grad är nog mer normalt.

                  Vill man inte ha full kontakt med golvytan så är det ju bara att lägga ett par klossar under så det kommer upp ett par cm.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ja, själv bor jag i en hyreskåk från sent 50-tal, sitter faktiskt och fryser om fötterna men annars är det behagliga 21+ i lägenheten. Lite mer än 1 grads skillnad tror jag nog att man har i de flesta lagenheter/hus.
                    Om det inte vore så bökigt att få lös min inne/ute termometer så skulle jag mäta golvtempen för att få det svart på vitt.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      beror VÄLDIGT mycket påv ad det är för golv material.

                      sitter i ett gammelt landshövdingehus från 40talet och stänger jag fönstret så de slutar blåsa så kan ja sitta barfota om de så är -15 ute utan problem.
                      däremot nyare hus med betonggolv är svinaktigt kalla.
                      dom kan hålla en bra bit under 15 grader när det är kallt ute.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

                        #12
                        hehe.. .Skulle göra det samma om jag hade en vettig termometer. Men ack o ej. Själv så har jag luftburen värme vilket ger en behaglig temperatur även på golvet.

                        Blir nog lätt att man associerar till sin egna situation.
                        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                        Kommentar

                        • Fiskaren
                          • March 2004
                          • 166

                          #13
                          Jag har akvarier på golvet.
                          först hade jag ett med bara liggunderlag mellan glasskiva och golv. Det är inget att rekomendera. det blev kondens eller något, jag fick fuktskada på parketten iallafall.
                          Har numera 2 st på golvet. Har gjort en liten vagn (Skiva med hjul) som de står på. detta fungerar bra. Det kan vara lite knivigt att göra rent, men jag använer en hävert och häller över i hinkar.
                          temperaturen är inget problem alls. Det ena akvariet har jag ingen värme i och det visar 24 grader. Jag tror att pumpen värmer lite.
                          Lyck till!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fiskaren
                            Jag tror att pumpen värmer lite.
                            lite värmer pumpen men är LITE.
                            har en eheim 2007 180L/H och har för mej att den förbrukar 5w och värmer kanske 2w
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • apisto_vf
                              • August 2004
                              • 140

                              #15
                              Det var många svar minsann, men tråden har ju skenat litegrann off-topic, så att säga. Men tack ändå för alla svar.

                              Det bästa (enda!) förslaget på hur man slamsuger i ett kar på golvet är att koppla en pump till slangen.

                              Det är väl det som jag har tänkt mig ursprunglingen. Men någon som har förslag på lämplig billig pump. Jag inga befinliga pumpar som går att använda. I golvkaren blir det endast en delad luftpump och den blir nog svår att använda till att transportera vatten med.

                              Ett pumphuvud, s.k. powerhead verkar vara en okej lösning, men hur blir det med inkoppling till slangen.

                              Klarar en sådan pump av sand/grus som går igenom?
                              Vilken storlek på pump är bra (l/h)? (OBS! 55 liters akvarium)

                              Eller finns det några andra schyssta förlag på lösning?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...