pmdd utan co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #76
    Ursprungligen postat av trollet85
    berättade jag inte hur mycket ljus jag kör med?
    Nej du sa "ett lysrör", vilket ungefär är som att säga att du har ett akvarium med vatten i om någon frågar hur stor volym akvariet är på.

    Över en 60-litrare är det sannolikt att det är en 15-wattare vilket ger dig runt 0.25 watt per liter vilket är väldigt lite. Redan där har du en förklaring till att du kommer märka gödningsförändringar väääääldigt låååååångsaaaaamt (jag har en 60-litrare med 15 watts lysrör i garderoben själv med Walstadbotten och lite PMDD ibland och jag behöver aldrig trimma det

    Om du dessutom har ett kasst gammalt garagerör i rampen istället för ett nytt fräscht Philips Aquarelle + halvkassa akvariereflektorer eller ännu värre aluminiumfolie + skitiga täckglas så kommer du bara klara de allra härdigaste växterna som brukar klassas som skuggväxter typ Javaormbunke, Anubias, Cryptocorynes osv.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #77
      Hella2
      jo det tror jag vi gjorde. minns du pratade om att besälla när jag funderade på det hela med! hehe ja man kan hoppas man ser lite växtligheter snart =) mina har inte riktigt komit igång. men när jag köpte växtnäring på zooaffären så märkte jag en liten spurt. men det var ett tag sedan. får hoppas PMDD också sätter fart på det hela!

      Defdac
      Okej. jag som tyckte mitt lysrör var ganska stark. har försökt kolla förut var det var för watt men det står inget. röret satt i när jag köpte karet. och det var i paket från zooaffären. kan det inte tänkas att det är starkare lysrör då?
      walstadbotten vad är det för någe då? Men lysröret borde ju vara splitternytt eftersom jag köpte det med ett alldeles nytt kar för ett halvår sedan bara...
      så mina växter kommer istort sett inte växa speciellt mycket?
      Senast redigerad av trollet85; 04 September 2005, 18:55.
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #78
        kör du med både pmdd och näring från zoo?
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #79
          vilka fiskar har du i ditt 60l kar? *nyfiken*
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #80
            Jag använde växtnäring från zooaffären först och har kvar lite än. Men jag använder bara PMDD nu för att se om det fungerar...

            Jag har två mollys, en hane och en hona, men hanen håller på dö nu. Sen en mal, och tre stycken koppartetror. Vad har du för fiskar?
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #81
              två mollysar två svärbärare en kampfisk 10 neontetror
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #82
                ok.. går mollysarna och kampfisken ihop? molly brukar ju vara lite elak så jaf tänkte om dom är och biter på dens stjärtfena..
                har du problem med snäckor eller så?
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #83
                  ja..peppar peppar så går det bra,men kampfisken vill gärna visa upp sig och spänner ut både gälar och fenor när nån kommer nära men jagar dom inte,när han kom i akvariet så var svärdbäraren där och smakade på hans fenor,men inte längre,han är en riktig tuffing! jag har mycket snäckor men jag har läst att kampfiskar äter snäckor,vi får väll se
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #84
                    kolla gärna in på min zoonen sida http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=477782
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #85
                      Hella vad fint du har i akvariumet ditt! Hoppas det går bra med dina fiskar och så du inte drabbas av tråkigheter som jag verkar ha just nu ^^
                      Har hört också att botior äter snäckor! Jag funderar på att investera i en sådan, om jag nu vågar. Allt verkar dö för mig!

                      och jag hoppas att man får se lite underverk med växterna snart med :]
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #86
                        Tack! hoppas det ordnar upp sig för dig! jag har köpt jbls dropptest mot nitrit som jag just nu en tid mäter varje dag för att kolla värderna.
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...