pmdd utan co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    #61
    Ursprungligen postat av defdac
    Justja. Leran. Jag har testat vanlig lera man gräver upp i trädgården och Weibulls bonsailera. Båda med samma resultat.

    Brunkol låter ju intressant, var får man tag på det? Undrar om inte det är typ lignit/leonardit som Barr brukar rekommendera att ha i bottnen.
    OK hälften skånsk mylla är kanske skälet till trådalgerna då... Siameser funkar tyvärr inte för det sägs att dom hoppar och mitt akvarium är öppet... Nånstans läste jag att black molly var bra på det?

    Det finns en produkt som heter Effekt gräsaccelerator (kul namn) som består av brunkol huvudsakligen och stenmjöl. Köpt på Bauhaus. Den har jag använt för jag tror att det är samma som Barr rekommenderar som i USA heter Black Diamond. Jag har ett litet kar med bara brunkol, ingen jord och det funkar bra, (när inte värmaren kokar fisk, min sommar har varit tuff...) inga alger där.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #62
      Oj det här var ju goda nyheter. Har velat få tag på Black Diamond! Måste jag köpa när jag hittar det.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #63
        Hade lite fel på namnet - aktivator heter det men det är inte lika kul!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #64
          Ursprungligen postat av defdac
          Det kan nog gå, speciellt om man lakar ur jorden först. Ett bottenfilter som funkar med en gång liksom.
          Tror det skulle räcka med ett 2,5-5 cm tjockt gruslager först ovanpå bottenfiltret, sedan jorden sedan 2,5 cm grus till.
          med tanke på att akvariet bara är 25 högt så bygger det lite för mycket på höjden men möjligt ja provar de när ja får grejat färdigt med ett andra akvarie då mitt nuvarande bara ska va till räker när allt är klart.
          Senast redigerad av Raven; 31 August 2005, 23:51.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #65
            Ursprungligen postat av defdac
            En annan nackdel med att vara restriv med matningen är att det är maten och fiskskiten som är gödningen i low-techs. Bottnen tar slut snabbt om det inte hela tiden kommer ner mer energi iform av fiskmat - vilket jag har för mig är främsta anlednignen att Diana rekommenderar ganska fet fisklast och rejält med matning. Med en fungerande mineralisering i bottnen så gör maten nytta på ett helt annat sätt än med ett rentvättat grussubstrat.
            Javisst det är ju därför jag undrar om det är osmart att ha bottenstädande pansarmalar som är så bra på att äta överbliven mat...
            Jag matar två gånger om dan men kanske skulle mn öka dosen.

            Aquarelle kommer helt klart motverka långa nodavstånd, du kan nog få växter att krypa längs bottnen om du kör Aquarelle/Triton/Aquastar.
            Jag vill gärna ha hängande lampor över mitt öppna akvarium. Hittade ett par snygga för en tia på auktion antagligen avsedda som växtbelysning. De ska ha max 18 w kompaktlysrör plc. Finns det sådana som motsvarar aquarellröret i ljusspektrum? Och räcker 2x18 om dom hänger en bit upp från ytan?
            Senast redigerad av me_trixie; 01 September 2005, 09:42.

            Kommentar

            • imshee1
              • August 2003
              • 125

              #66
              men OM jag nu skulle köra co2 - vilken typ av anläggning hade varit smidigast till ett sexkantigt 50 liters med platsbrist runtomkring? (jag kan inte få in en stor brandsläckartub i mitt sideboard och har ingen större lust att ha den ståendes på golvet, jag kommer bara glömma att den finns där och så kommer jag att ramla och slå ihjäl mig på den...)

              lite OT: av någon anledning (extremt bra minne kanske...) kommer jag ihåg akvariet vi hade på dagis/fritids, det var ett rätt stort kar och alla barnen var väldigt fascinerade av en tunn slang med en liten vit kub på som det kom bubblor från - var detta co2 eller bara nåt annat?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #67
                den tunna slangen med vit kub va lufttillförsel.

                imshee1 kanske skulle kolla på mäskco2.
                blandar socker jäst å vatten i en flaska.
                jästen äter socker och producerar då sprit och koldioxid.
                kör de själv och funkar helt ok har bubblat på jämt å fint i 1 vecka nui minst.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #68
                  jag vet att det skulle ta längre tid ifall man körde utan co2. men borde inte växterna få lite sprutt iaf? tycker mina vallensia (eller hur det nu stavas) är lite mörka längst ut på sina långa smala blad. dom ser inte ut att må 100. sen när jag gjort testet med stickorna så har Gh inte alls sett bra ut... ska jag hälla i mera medel? även fast jag hällde i för bara 4 dagar sedan ungefär? är det skadligt för fiskarna om man har i så mycket på så kort tid?
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #69
                    sen när jag gjort testet med stickorna så har Gh inte alls sett bra ut...
                    Hur ser det ut när det inte ser bra ut? Vilket värde får du?

                    även fast jag hällde i för bara 4 dagar sedan ungefär?
                    Oj. Du får vänta ca 2-3 veckor innan du märker skillnad på ett byte i en gödningsregim, och naturligtvis måste du hålla den.

                    är det skadligt för fiskarna om man har i så mycket på så kort tid?
                    Hur mycket då? Vad har du gjort exakt?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #70
                      vet inte värdet i huvdet just nu men på min sticka så blir färgen ljusgul och det är inte bra när det går åt det hållet. ljusgul verkar inte ens finnas på färgskalan på burken så det är åt det väldigt dåliga hållet skulle jag tro.

                      vad menade du med det mittersta du skrev?

                      jag har inte gjort något speciellt. hällt i den mängd det ska vara för mitt akvarium en gång i veckan. i och med vattenbyte då, och jag har bara hunnit att dosera två gånger.. jag får vänta några veckor till då innan växterna börjar ta sig?
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #71
                        vet inte värdet i huvdet just nu men på min sticka så blir färgen ljusgul och det är inte bra när det går åt det hållet. ljusgul verkar inte ens finnas på färgskalan på burken så det är åt det väldigt dåliga hållet skulle jag tro.
                        GH är totalhårdheten i vattnet. Det finns inget speciellt värde på det som är bättre eller sämre för fiskar.

                        Extremt lågt GH strejkar dock en del växter av eftersom det innebär brist på calcium och magnesium, men GH är normalt sett inget som förändras så mättest kan känna av det eftersom varje ppm är runt 20 ppm Ca/Mg.

                        vad menade du med det mittersta du skrev?
                        Att du inte kommer se skillnad på 4 dagar, speciellt om du kör low-tech utan CO2.

                        hällt i den mängd det ska vara för mitt akvarium en gång i veckan
                        Hur mycket är det och hur stort akvarium har du? Hur har du gjort lösningarna? Hur mycket vatten byter du innan du doserar? Hur mycket ljus, vilket typ av ljus?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #72
                          Hur mycket är det och hur stort akvarium har du? Hur har du gjort lösningarna? Hur mycket vatten byter du innan du doserar? Hur mycket ljus, vilket typ av ljus?

                          Jag har ett 63 liters akvarium. så jag doserar 6 ml från var flaska ungefär. brukar skvätta i på måfå. jag har gjort lösningarna som det stod man skulle. 500ml flaskor, blanda i var ämne i var sin flaska. jag byter ungefär 30% varje vecka. men den senaste tiden har jag bytt 50% då det har vart lite sjukligheter i mitt kar + värden åt det dåliga hållet. har rätt mycket ljus, lysröret. sen så står karet gömt bakom en gardin så den får ju ljus utifrån, men inte direkt på.
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #73
                            Lite på måfå låter inte helt bra. Växter behöver konsistens. Kom ihåg att fulldospulsa efter varje vattenbyte (6-10 ml av varje flaska oavsett vattenbytesmängd). Utan CO2 bör det räcka med en fulldospuls antingen efter varje vattenbyte eller max en gång i veckan även om du inte berättar hur mycket ljus du kör med.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • trollet85
                              • January 2005
                              • 667

                              #74
                              jaha, har hört att det är lika bra att hälla lite på måfå och inte vara så petig med mått hit och dit. det är roligt man gör som folk säger här men sen så får man kommentarer hit och dit om att det är inte bra, så ska man inte göra. jag är nybörjare och det mesta jag gör är sådant jag fått läst härifrån. jag brukar ha i somsagt efter varje vattenbyte och jag har i kring 6ml, på måfå då. även om jag gjort 30% eller 50% vattenbyte. berättade jag inte hur mycket ljus jag kör med? försökte åtminstone berätta hur mycket ljus mitt kar får men det var väl inte det de handlade om då. vad är det du exakt vill veta gällande hur mycket ljus mitt kar får? verkade ju inte vara det jag förklarade iaf.
                              63L med salamandrar
                              Mina älskade persers Viola och Velvet

                              Kommentar

                              • Hella2
                                • July 2005
                                • 1158

                                #75
                                Hej Trollet85

                                jag tror att vi började med pmdd ungifär samtidigt,jag har ett 70l akvarium som jag byter ca 50 procent av vattnet varje vecka och fulldospulsar med pmdd,7ml. Jag märker inte heller nån större skillnad på växterna,men min H.polysperma,mår fint hmm..om det nu stavas så. också märker jag på min bottenväxande Lilaeopsis brasiliensis att den gärna vill sprida sig fortare,den ska väll annars vara en trög växande växt. Så lite ser man ju att det gett resultat,men man får väll vänta och se om det händer nått mera kul i karet
                                Man blir aldrig fullärd ....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...