Nitritet försvinnerer inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #16
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Vad mäter du med, har du inga fiskar får du ingen ammonium/ammoniak.
    Ingen ammonium/ammoniak ingen nitrit.
    Jag förstår inte att så många får nitrit i vattnet, jag har flera 250 l akvarium med 100 tals 1-2 cm Koiyngel, som matas 6 gånger om dagen, utan grus inget filter bara luftpump och syresten, byter 50 % vatten varje dag och har aldrig haft ammoniak eller nitrit i vattnet.
    Konstigt när du byter 50% varje dag !? ...
    Tjopp...

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      "Konstigt när du byter 50% varje dag !? ..."

      Varför skulle jag få nitrit om jag byter 50 % varje dag.
      Genom vattenbytet så har jag nästan ingen mätbar ammonium i vattnet.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #18
        Ursprungligen postat av Kramfors
        "Konstigt när du byter 50% varje dag !? ..."

        Varför skulle jag få nitrit om jag byter 50 % varje dag.
        Genom vattenbytet så har jag nästan ingen mätbar ammonium i vattnet.
        Konstigt att du inte får....Med vattenbyten på 50% om dagen..e du med hur jag menar ?

        Jag menar givetvis att de e inte så konstigt att du ingen nitrit får när du byter 50% varje dag...vem orkar göra det hela tiden liksom...ska ju lätt kunna ha sina kar igång å byta 20%/v kanske utan att få nitrit...
        Tjopp...

        Kommentar

        • efred
          • July 2005
          • 168

          #19
          Ursprungligen postat av Geezer
          Eh,... Efred jag tycker att du gräver fram en gymnasie-kemibok och slår upp kapitlet som handlar om kväve-cykeln ;-) -Geezer-
          Ja, jo. Okej nitrifikatinsbakterier behövs för att katalysera processen som är entalpiskt gynnsam. Men utöver det så krävs det ju en hög syresättning annars vore det en omöjlighet att oxidera något. Och har man hög nitrithalt och höjer syrehalten så lär ju bakterierna stortrivas. Sett till naturliga ekosystem är det ofta syresättningen som är det begränsande steget.
          Senast redigerad av efred; 24 July 2005, 18:00.

          Kommentar

          • kardinalen
            • June 2005
            • 17

            #20
            OK, nu har det gått en/två veckor sedan mitt första inlägg. I mitt ena 54 liters som jag startade om helt och hållet är nu nitritet borta. La i växterna i går och allt verkar bra. I det andra där nu alla fiskar simmar omkring i verkar också helt ok, nitritet sjunker där också, fiskarna är lugna & harmoniska. Ska göra ett vattenbyte samt mäta vattenvärdena imorgon fredag. Så jag kan fördela fiskar & växter lite bättre...tålamod var receptet ;-)

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #21
              Ja, tålamod är receptet.

              Det tar i storleksorningen 2 veckor för att få en bakteriestam som håller undan amonium (som kommer från fiskarna) till nitrit (NO2). Sedan tar det ytterligare lika lång tid att få den andra bakteriestammen att ta hand om nitriten till nitrat(NO3).

              Under tiden är vattenbyten på ca 20-30% en-två ggr i veckan, lite matning (kanske två-tre ggr i veckan) ett recept för att få igång bakterierna. Men kom även ihåg att utan fiskar så blir det inte "mat" till bakterierna, och de växer då inte till. Så det går inte att vänta ut akvariumet utan fisk och tro att det kommer att stabilicera sig.

              Noter även att bakterierna frodas i gruset, på växter och framförallt i filtret. Så att göra rena vattenbyten skadar inte bakteriefloran, men att gräva om i gruset gör det.
              Har man dessutom växter som växer bra, så tar de även hand om amoniumet och nitriten. Höga halter av amonium (exempelvis om en död fisk ligger i tanken) har även en tendens att starta algblommning. Bra växande växter minskar risken.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              Arbetssätt...