Nitritet försvinnerer inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kardinalen
    • June 2005
    • 17

    Nitritet försvinnerer inte?

    Jag hade en hög dos nitrit (5 mg/l NO2-N och 16 mg/l NO2, klart dödligt alltså) i mit 54 liters akvarium efter bara 14 dagar. Försökte sedan i c:a två veckor att få bort det med ständiga vatenbyten och sög våldsamt i grusbottnen, 5kg engelsk sjösten 5-7mm. En rot på c:a 1kg med en växt fastvuxen + en rot på c:a 1kg stående i ena hörnan. 10 kardinaltetror + en liten mal simmade runt. Till slut så tröttnade jag på att inte få bort nitritet med Nitrivec i heller!? Så jag tömmde hela akvariet och tog upp gruset som sköljdes än en gång, noggrant i en hink!? Innerfiltret rengjordes också noggrant!? La tillbaka den engelska sjöstenen fyllde på med vatten, utan fisk och rötter+växter, på med doppvärmaren och körde igång filtret med en kapsyl Tetra Bactozym + Sera aqutan enligt rekomandationer + Sera nitrivec en timme senare enl bruksen!? Dagen efter la jag i en kapsyl bactozym + Sera toxivec i lagom dos!? Mitt PH värde ligger konstant på 7,0 Malmövatten. Sedan mätte jag nitritet igen efter 4 dagar och nitrithalten är nästan uppe i de farligt gamla värdena, igen???

    Vad kan jag mer göra?
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Ursprungligen postat av kardinalen
    Vad kan jag mer göra?
    Sluta göra rent filter/botten, mata mindre och byt vatten varje dag.

    Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att du fortfarande har nitrit. När du slamsuger gruset våldsamt så suger du upp väldigt mycket nitrifikationsbakterier. I ett nystartat akvarium har du nog inte tillräckligt många sådana för att kunna behandla dem så
    När du sedan tömmer hela akvariet, sköljer gruset nogrannt(!!) och tvättar filtret noggrannt(!!!) så har du i princip tagit död på varenda bakterie som hunnit bosätta sig i ditt akvarium. Dvs du får börja om från början igen.

    Hur matar du? Är tetrorna och malen enda fiskarna i akvariet? Köp absolut inte fler förrän du fått ordning på nitriten, mata dem väldigt sparsamt, tvätta inte filtret och inte nere i botten(junk som ligger ovanpå kan du suga upp). Byt vatten varje dag, 20-30% skulle jag säga, tills nitriten är borta. Vänta några veckor, så ska du se att ditt kar kommer i ordning. Dock ska du veta att det är väldigt svårt att få balans i ett så litet kar, med så litet filter. Lycka till!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • kardinalen
      • June 2005
      • 17

      #3
      Det är väldigt konstigt! I en välsorterad akvarieaffär tyckte dom att jag skulle rena gruset på djupet för att få bort "gammal skit". Filtret är av typ "Fluval 1". Men ok, jag köper det! Nu hade jag ju dessutom startat upp akvariet igen utan växter? Sedan kan jag berätta at jag startade upp ett annat 54 liters veckan innan med växter men utan grus i botten och där är Nitritet så gott som noll på mätskalan och med samma förutsättningar men utan den engelska sjöstenen?

      Vad är skillnaden?

      Kommentar

      • kardinalen
        • June 2005
        • 17

        #4
        En fråga till!
        Hur uppstår det farliga nitritet? För om jag mäter mitt kranvatten så är det helt ok!
        Så fort jag häller kranvatten i karet, se ovan, då blir det nitritvarning!!!? Dessutom är jag väl medveten om att när jag tömmer akvariet och kör om så startar jag från noll!!? Hur går den ekvationen ihop? När jag frågar i diverse akvarieaffärer så får jag samma svävande svar! Byt vatten ofta...men då kommer jag ju till samma nollvision, dvs att om jag byter vatten varje dag från dag ett (1) så förstår jag inte? Förklara gärna igen för mig...

        //Kardinalen

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          byt vatten innebär inte att du skall byta ALLT vatten utan typ 10-30%, men jag antar att det visste du med...=O)
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Hej
            Nitrit är steg två i nedbrytningskedjan.Först blir det amonium/amoniak beroende på PH värde,sen nitrit och slutligen nitrat som växterna "äter".För att få ner nitrit halten snabbt och inte ta död på fisken:Sluta att mata.Sluta slamsuga.Gör två 50%:iga vatten byten med ca 2-3 timmars mellanrum.Byt sedan 20-30% varje dag.Tillsätt beredningsmedel typ aquatan,vänta någon timme och ös sen i bactocym/nitrivec.Det senare av medlen går inte att överdosera.Det är bättre att ösa på med för mycket än för lite.Testa sedan nitrit halten varje dag.När den är nere på 0 så mata oerhört försiktigt och fortsätt med nitrivec/bactocym i någon vecka så kommer det att fixa sig.
            Fredrik

            Kommentar

            • kardinalen
              • June 2005
              • 17

              #7
              JO, jag bytte precis som du sa c:a 20-30% flera gånger utan resultat! Det var då jag bestämde mig för att efter att i princip bytt ut 1000 liter efter 20-30% principen i ett 54 liters akvarium (löjligt alltså) att byta ut allt och försöka igen, men utan resultat.

              Problemet kvarstår akvarister, vad göra?

              Kommentar

              • kardinalen
                • June 2005
                • 17

                #8
                Tack "fredikakesson" mitt ovanstående inlägg kom tyvärr före ditt svar som jag tycker vara det svar som hag söker...kanon!

                Kommentar

                • kardinalen
                  • June 2005
                  • 17

                  #9
                  Men om vi tar det från i början! Häll upp ett glas vatten, typ ölglas på en halvliter!? Vad händer då om en dag, två dagar eller om en vecka...det var väl ungefär så jag gjorde, fast i ett 54 liters akvarium utan fiskar växter!

                  Vad säger ni...

                  Kommentar

                  • Geezer
                    • October 2003
                    • 166

                    #10
                    Ursprungligen postat av kardinalen
                    Tack "fredikakesson" mitt ovanstående inlägg kom tyvärr före ditt svar som jag tycker vara det svar som hag söker...kanon!
                    "Problemet kvarstår akvarister, vad göra?"
                    Du får helt enkelt skaffa in en burk till för att ha fiskarna i några veckor.
                    Din burk behöver vara ifred från kväven och fosfater tills det att start- bakteriekuren stadgat sig. -Geezer-

                    Kommentar

                    • kardinalen
                      • June 2005
                      • 17

                      #11
                      Tack "Geezer" precis vad jag gör just nu. Har flyttat över fiskarna i mitt andra 54 liters. Men man kan ändå inte låta bli att förundras över mitt öde med mitt andra 54 liters akvarium...tack alla, för era svar :-)

                      Kommentar

                      • efred
                        • July 2005
                        • 168

                        #12
                        Nu har jag inte fördjupat mej i mätning av nitrat och nitrit hit och dit. Det brukar funka ändå. Men mina grundläggande kenikunskaper säger mej att om man ökar syresättningen så kommer nitriten som är lätoxiderad övergå till nitrat som ju är mindre giftigt.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Vad mäter du med, har du inga fiskar får du ingen ammonium/ammoniak.
                          Ingen ammonium/ammoniak ingen nitrit.
                          Jag förstår inte att så många får nitrit i vattnet, jag har flera 250 l akvarium med 100 tals 1-2 cm Koiyngel, som matas 6 gånger om dagen, utan grus inget filter bara luftpump och syresten, byter 50 % vatten varje dag och har aldrig haft ammoniak eller nitrit i vattnet.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Geezer
                            • October 2003
                            • 166

                            #14
                            Eh,... Efred jag tycker att du gräver fram en gymnasie-kemibok och slår upp kapitlet som handlar om kväve-cykeln ;-) -Geezer-

                            Kommentar

                            • kardinalen
                              • June 2005
                              • 17

                              #15
                              Svar till Kramfors: Jag mäter med "Sera Nitrit-Test (NO2)". Det jag försökte förklara tidigare är att...trots jag tömde karet och gjorde rent grus & pump och fyllde karet igen med nytt vatten + gruset & pumpen, utan fiskar i så klart. Så borde jag väl inte ha Nitrit från första dagen?

                              Varför?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...