Lite speciellt nitrit-problem... fiskarna dör snart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #16
    Hej din stackare!

    Det problem du har nu har jag haft i mitt 375 kar när det var nystartat och det var inte roligt. Jag har prövat diverse olika produkter och nitrivec är det som hjälpt bäst. Men framför allt är alla dessa offantliga vattenbyten som jag fick göra som gav det bästa resultatet. Jag tror att du får göra en kraftansträngning helt enkelt. Så mitt råd är;

    Byt 50% vatten. 2 timmar efter avslutat vattenbyte byt 50% igen. Gör detta ca5-6 gånger på en dag och efter sista gången så vräker du i nitrivec.

    På morgonen dagen efter så testar du vattnet igen och har du då nitrit så byt vattnet som dagen innan och tillsätt nitrivec efter sista vattenbytet. Då är jag väldigt övertygad att ditt nitrit gott ner till nästan noll.

    Byt sedan 50% dag 3 och tillsätt nitrivec.

    Dag 5 byter du 50% igen och tillsätter nitrivec.

    Dag 8 byter 50% igen och tillsätt nitrivec.

    Dag 12 byt 50% och sen 30-50% 1 gång i veckan.

    Om du testar vattnet imellanåt så tänk på att låta det gå minst 1 gärna 2 timmar efter vattenbytet.

    Lycka till!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Jest
      • March 2005
      • 30

      #17
      Marie - Klarar verkligen fiskarna sådana enorma vattenbyten som det innebär första dagen? Att mer eller mindre byta vatten totalt 3 ggr under en dag? De måste väl bli helt sönderstressade av det.

      Idag bytte jag dock 50% igen, får se om det hjälper. Ikväll var nitritvärdet mindre än vad det varit på länge, men ändå för högt. Om inget annat hjälper ska jag dock prova din metod! Tack så otroligt för alla tips, inte minst dina Marie.

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #18
        Nitriten dödar den med i såna fall, men framför allt så ökar risken för bestående men på fiskarna om dom vistas i sånt vatten så jag anser det med det bestämdaste att vattenbytena skadar mindre än höga nitrithalter.

        När jag böt vatten så efter förslag från mycket kunniga akvarister här på zoopet så hade 0% död av fiskar. När nitritspiken kom så hade jag ca 5% dödsfall. Jag fick bukt på nitriten efter en vecka tack vare duktiga akvarister som kom med denna nödlösning.

        Så det är nu upp till dig att välja att riskera dödsfall och bestående men pga höga nitrithalter eller att kanske riskera att någon dör pga vattenbytet.

        Tänk bara på att vara noggran med temperaturen samt att du inte pumpar i vattnet för fort om du tex har slang. Följ också hela rådet för att få en maximal effekt. Lämpligast är att börja på en helg om du är ledig då. Kör då 50% morgon och kväll tills dess annars.

        Lycka till oavsett hur du gör.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        Arbetssätt...