Lite speciellt nitrit-problem... fiskarna dör snart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jest
    • March 2005
    • 30

    Lite speciellt nitrit-problem... fiskarna dör snart

    Hej kära forumiter. Har sedan tre veckor kämpat med ett nystartat 240 liters akvarium men den senaste veckan har inget gått min väg. Akvariet ser ut som följande

    - rektangulärt
    - 2 javaormbunkar
    - 1 lite större växt jag inte kan namnet på
    - en "regnbågssten" som skiftar i färg, vitt och rött
    - en plastväxt
    - 2-3 mm engelsk sjösten, ca 2-3 cm lager på botten

    - Powerhead 802
    - Filtermatta, 5*5*30 cm ungefär

    Sedan två veckor simmar två slöjstjärtar i karet som börjar må dåligt av den läskigt höga nitrithalten som nu börjar närma sig 0,5-1. Akvariet fick alltså "mogna" under en vecka utan fiskar. Jag har gjort dagliga vattenbyten på ca 20% och idag gjorde jag ett stort 50% byte och tillsatte stor dos Nitrivec (110 ml). Vid varje vattenbyte har jag tillsatt Aquasafe, ända sedan starten. Igår tillsatte jag en mindre dos Nitrivec, ca 20 ml per 100 liter, totalt 50 ml alltså. Resultatet...?

    INGET. Slamsuger varenda gång jag byter vatten. Jag matar sparsamt och ser till att syresättningen är bra i vattnet. Vad i hela h*vete kan man mer göra? Jag har fått för mig att problemet sitter i att filtermattan var begagnad, kommer från ett malawi-ciklid (heter de så? )akvarium tror jag. Det var dock rengjort och har legat i en källare i ett år. Jag gjorde rent det ytterliggare en gång innan jag startade akvariet. Snälla, ge mig alla tips ni kan. Börjar verkligen fästa mig vid fiskarna och vill inte att de ska gå en nitritdöd till mötes.

    Samtidigt börjar jag bli rädd för att jag bytt för mycket vatten, att jag med dessa inte tillåter akvariet att bilda en sund bakteriekultur. Kan man sabotera ett akvarium med för många vattenbyten?

    Har letat igenom forumarkivet men inte hittat något svar på mina frågor. Nu står mitt hopp till er
    Senast redigerad av Jest; 13 May 2005, 21:25.
  • Jonas_
    • May 2004
    • 61

    #2
    Hej. Litet snabbt svar. Fortsätt byta vatten dagligen, men skippa slamsugningen. Med den så suger du upp de nyttobakterier som finns i bottengruset. Användning av nitrivec tror jag påskyndar nitrfieringsprocessen mycket lite , läste nått om det nyligen. Du bör iaf byta vatten ett par gånger så att du får ner nitrithalten, därefter kan du använda dig av dagliga vattenbyten tills nitrit = 0. Någon son tänker lika eller annorlunda? mvh

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Sluta mata, slamsug botten noga så du får bort ev föroreningar, tillsätt jod fritt salt 2-3 gram per l vatten väl löst per liter.
      Salt minskar risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken.
      Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" lika lätt som utan salt.
      Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv. in i blodet och förgiftar fisken.

      Tillsätt aldrig full mängd salt, dela upp mängden i två delar med 12 timmar mellan så fisken hinner anpassa sig.
      Byt vatten till nitritvärdet är under 0,3mg/l
      Tillsätt bara salt för den mängd vatten du byter.
      Nitrivec fungerar.
      Senast redigerad av Kramfors; 14 May 2005, 09:26.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #4
        Sägs inte så mycket på detta forum (utom lite sarkastiska kommnetarer), men vid akut nitrit har jag använt Toxivec som 'ska' ta bort den akuta förgiftningen. Medan bakterierna växer till i lugn och ro. Har definitivt funkat här. Nitirvec tar inte bort nitriten men hjälper till att bilda bakteriefloran. För mycket vattenbyten kan ju i värsta fall motverka detta.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Vad innehåller Toxivec som marknadsförs att kunna fixa alla värden i vattnet.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Jonas_
            • May 2004
            • 61

            #6
            Intressant det här med salt. Det har jag inte läst om tidigare. Hoppas förvisso att jag aldrig behöver prova det själv.

            Ursprungligen postat av Kramfors
            Byt vatten till nitritvärdet är under 3mg/l
            Tillsätt bara salt för den mängd vatten du byter.
            Nitrivec fungerar.
            3mg/l? Inte 0,3?

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              Sitter nog på pottkanten det står ju inte så mycket om det:

              sera toxivec contains the innovative QuickClean Formula and immediately removes dangerous pollutants threatening fish and filter bacteria from the aquarium water. The parallel efficacy against different kinds of pollutants makes it especially valuable.

              The quick effect of sera toxivec removes ammonium and nitrite in no time. Therefore it prevents the conversion into nitrate and immediately supports prevention of annoying algae growth.
              Furthermore, it removes aggressive chlorine from tap water. Also, it is effective against remainders of disinfectants or medications applied.

              However, sera toxivec can do even more: It also binds toxic heavy metals such as copper, zinc, lead or even quicksilver/mercury. Therefore, these pollutants cannot harm the fish nor the useful bacteria within the biofilter. Thus the frequency of water changes will be reduced.

              If need be, e.g. with particularly high pollution levels, higher dosage is possible with sera toxivec without any problems. A second addition after one to two hours is also possible.

              Å andra sidan får man inte veta så värst mycket mer om aquatan eller nitrivec. Och de är ju accepterade. Sänker nitrithalten gör den iaf.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                "3mg/l? Inte 0,3?"
                Förlåt 0,3 mg/l
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #9
                  Ja, Sera Toxivec är ett nytt mirakelmedel. Sera Nitrivec behöver betydligt längre tid på sig medan Toxivec omedelbart sänker nitrit-halten. Också bra om man snabbt vill ha ett fint vatten efter medicinering utan att hålla på med aktivt kol och liknande.

                  Helt klart värt investeringen !

                  Kommentar

                  • Galadien
                    • February 2004
                    • 107

                    #10
                    Men är du verkligen säker på att testet visar rätt? För gör du ett 50% vattenbyte så borde väl nitrit halten gå ner till hälften så vidare inte kranvattnet är fullt av nitrit, eller har jag helt fel...? Kolla så att testet inte har gått ut.

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                      Ja, Sera Toxivec är ett nytt mirakelmedel. Sera Nitrivec behöver betydligt längre tid på sig medan Toxivec omedelbart sänker nitrit-halten. Också bra om man snabbt vill ha ett fint vatten efter medicinering utan att hålla på med aktivt kol och liknande.

                      Helt klart värt investeringen !
                      Idag stannade pumphel..t igen och har antagligen stått hela dan. Samtidigt hade vi just stoppat i ett par fiskar till...
                      Där var så tokmycket nitrit så det finns inte - enligt hagen-testet mörkare än 3,3... Fiskarna borde varit stendöda allihop.
                      Bytte hälften av vattnet, drog igång pumpen och hällde i en rejäl dos Toxivec. Fixar den detta är den värd investeringen flera gånger om - den var ju inte ens dyr...
                      Vågar jag ha i salt - det finns pansarmalar i karet?

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #12
                        Det hjälper!
                        Tio minuter efter halvt vattenbyte + enkel dos Toxivec var nitriten 0,8-1. En halvtimme senare och efter en dos till är det nu nere i 0,3-0,5. Fiskarna ser pigga ut...

                        Kommentar

                        • Jest
                          • March 2005
                          • 30

                          #13
                          Hej allihopa. Återkommer med mina nitritproblem. Hitills har det inte skett den minsta skillnad i akvarietsnitritvärden, trots dagliga vattenbyte på ca 20-30% och mild dosering av nitrivec. Testet lyser fortfarande ilsket rött!

                          Fiskarna verkar dock klara sig än så länge, men jag börjar bli orolig. Ska kolla om Toxivec finns i de lokala zoobutikerna, men samtidigt skjuter de väl bara problemet på framsidan. Fiskarna matas sparsamt och jag slamsuger varannan gång jag byter vatten. Ska jag ge mig på att göra ett stort 50% vattenbyte igen?

                          Kan det vara min begagnade filtermatta som spökar? Att det är massa gammal skit i det? Jag tvättade det innan jag startade akvariet, men det kanske finns massa elaka bakterier i det? Det hade inte använts på ett par månader innan.

                          Kommentar

                          • heljis

                            • June 2003
                            • 1150

                            #14
                            Vad är det för test du använder?
                            Martin Heljedal

                            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                            Kommentar

                            • Jest
                              • March 2005
                              • 30

                              #15
                              Det är JBLs tester rakt igenom. De ska visst fungera väl enligt vad jag läst!

                              Igår gjorde jag ett 60-70% vattenbyte, slamsög och tog lite vatten från mitt 40 liters kar samt tog innerfiltret från den pumpen och kramade ur i mitt nya akvarium. Detta verkar ha gett en smula resultat, nitrit-halten är inte lika hög idag.

                              Fick därför en idé igår... Kanske bör jag avveckla mitt 40 kar helt, sätta den lilla pumpen i mitt stora och flytta över den lilla slöjstjärt jag har där... Vad tror ni om det? Jag tar givetvis allt vattendärifrån också, 40 liter. En slöjstjärt till i det stora kanske inte gör så mycket med tanke på att man kan tillsätta ännu en pump, som har en fungerande bakteriekultur! Ge gärna tips!
                              Senast redigerad av Jest; 17 May 2005, 12:01.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...