Myt om stora vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #61
    Ursprungligen postat av aqua J
    Intressant! Hur mycket byter du och hur mycket göder du då vid varje tillfälle? Mäter du nitratvärden och så först? Allt som kan förenkla är av intresse... ; )
    Jag tillsätter via slangpump en halvdos pmdd om dagen. Gödningen förvaras i ett kärl som varar ca en månad. När magasinet är tomt mäter jag nitrat och fosfat för att justera blandningen till nästa månad. Sammtidigt passar jag på att göra ett tokstort vattenbyte för att svepa ner halterna av organiska syror. Vid vattenbytet ger jag en dubbeldos pmdd så att jag får upp näringsnivåerna igen. På detta sätt får jag höga och stabila nivåer alltid utan att behöva jobba en massa.

    OBS, Jag har väldigt mycket ljus i mitt kar, mängderna tillsatt gödning om dagen styrs av hur mycket ljus man har. Skall man använda denna metod måste man anpassa mängden gödning till vad som går åt i karet.

    Avföring och andra fasta föroreningar gör ingen nytta i ett akvarium.
    Nu menar du fiskakvarium igen va???

    I växtakvarium är bottenslam en förutsättning för att mineralisera näringsämnen och göra dom tillgängliga för växterna. Men det är en osäker process som många undviker att förlita sig på och använder redan mineraliserade gödningsämnen och sveper bort det som fiskarna producerar. Jag använder en kombination.

    Diana Walstadt "lowtecdrottningen" beskriver hur slamet i akvariumet har en funktion i att tillgodose växterna med co2, därför bör man inte suga bort det i onödan. Det tycker jag dock är lite överdrivet, skit och slam som ligger ovanpå grusen/sanden skall bort så att det inte kommer in i fisken igen och skapar sjukdomar. Det är slamet som ligger nere i grusen jag syftar på, det bör man aldrig suga bort/kan man sällan suga bort i ett växtakvarium.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #62
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      TROPFROG!!!
      Och när vi ändå är inne på att rätta stavfel, så kan jag påpeka att...
      Hjälfrekvensen låg runt 60.
      ...ett av fiskens viktigaste organ heter gäle, inte hjäle.
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #63
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Jag tillsätter via slangpump en halvdos pmdd om dagen. Gödningen förvaras i ett kärl som varar ca en månad. När magasinet är tomt mäter jag nitrat och fosfat för att justera blandningen till nästa månad. Sammtidigt passar jag på att göra ett tokstort vattenbyte för att svepa ner halterna av organiska syror. Vid vattenbytet ger jag en dubbeldos pmdd så att jag får upp näringsnivåerna igen. På detta sätt får jag höga och stabila nivåer alltid utan att behöva jobba en massa.

        OBS, Jag har väldigt mycket ljus i mitt kar, mängderna tillsatt gödning om dagen styrs av hur mycket ljus man har. Skall man använda denna metod måste man anpassa mängden gödning till vad som går åt i karet.
        Jag vill också ha stabila nivåer utan att behöva jobba en massa. Men jag tror mer på mindre och tätare vattenbyten (dessutom *måste* jag byta lite vatten varje vecka för att suga upp skiten som samlas på botten - det bor en panaque maccus i mitt kar - och ta bort alger från glaset), så jag byter 10%/vecka.

        Med tanke på detta undrar jag om jag borde tillsätta mindre en fulldos PMDD (har inte börjat med det än)? Vet alltså inte hur mycket och hur ofta jag ska tillsätta i fall jag ska fortsätta med 10-procentiga vattenbyten.

        Har det inte så värst ljust i mitt akvarium. 2 st 90cm långa Aquarell utan reflektorer till ett kar som är 100x50x50cm. Funderar på att byta ut ett av rören mot ett GroLux.
        Senast redigerad av batski; 14 April 2005, 11:29.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #64
          Och när vi ändå är inne på att rätta stavfel, så kan jag påpeka att...
          Om det var så att topgrog var ett stavfel så ber jag om ursäkt.

          Med tanke på detta undrar jag om jag borde tillsätta mindre en fulldos PMDD (har inte börjat med det än)? Vet alltså inte hur mycket och hur ofta jag ska tillsätta i fall jag ska fortsätta med 10-procentiga vattenbyten.
          Om du inte vill göra stora vattenbyten bör du mäta och lära dig hur mycket som går åt i just ditt kar. Jag tror inte att en fulldos i veckan någonsin kan bli för mycket i ett växtkar, oavsett vattenbyten.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #65
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Om det var så att topgrog var ett stavfel så ber jag om ursäkt.
            Äh, du fattar vad jag menar. Jag fortsatte ju bara din rättning av Lucas_no1:s spännande stavning av "Tropfrog" (och hans stavning av gäle). Jag borde kanske citerat honom istället för dej. I övrigt är det trots allt ganska lustigt hur många olika felaktiga varianter som folk kan få till av ditt nick. Topgrog var väl ett av dom roligare.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #66
              I övrigt är det trots allt ganska lustigt hur många olika felaktiga varianter som folk kan få till av ditt nick. Topgrog var väl ett av dom roligare.
              Jag har sett toppgrogg också, men det är jag ganska så övertygad om att det inte var ett stavfel.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #67
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Om du inte vill göra stora vattenbyten bör du mäta och lära dig hur mycket som går åt i just ditt kar. Jag tror inte att en fulldos i veckan någonsin kan bli för mycket i ett växtkar, oavsett vattenbyten.
                MVH
                Magnus
                Jo, mäta hade jag tänkt göra. Men du tror allstå inte att det finns en risk att jag får mer än 50 ppm nitrat i fall jag kör med fulldos en gång i veckan och fortsätter byta 10%/vecka?

                Vill ha fina växter men inte på bekostnad av fiskarnas välbefinnande!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #68
                  Det beror givetvis på hur mycket fiskar, växter, co2 och belysning du har. De flesta växtkar tror jag dock har tillräckligt av allt för att sluka minst en fulldos i veckan. Byter du dessutom lite vatten så minskar risken för accumulering. Men som sagt: Mät
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #69
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Det beror givetvis på hur mycket fiskar, växter, co2 och belysning du har. De flesta växtkar tror jag dock har tillräckligt av allt för att sluka minst en fulldos i veckan. Byter du dessutom lite vatten så minskar risken för accumulering. Men som sagt: Mät
                    MVH
                    Magnus
                    Jo, jag ska som sagt mäta, men eftersom jag aldrig kört med pmdd funderar jag mest på hur jag ska göra första gången så det inte blir för mycket. Skulle det fungera lika bra med 2 halvdoser i veckan?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • jonisg
                      • April 2005
                      • 172

                      #70
                      Långlivad tråd. Jag byter 50 % vecka, jag har massor av växter och co2. Men jag har massor av fiskar också
                      -:KUNGEN:-

                      Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

                      Zooline 50 L, Tomt....

                      Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #71
                        Jo, jag ska som sagt mäta, men eftersom jag aldrig kört med pmdd funderar jag mest på hur jag ska göra första gången så det inte blir för mycket. Skulle det fungera lika bra med 2 halvdoser i veckan?
                        Förutsatt samma mängd gödning per vecka så är det alltid bättre att fördela det på så många gånger som möjligt (under förutsättning att du inte kör Estimated Index), det ger jämnare förhållanden så.

                        Börja med en halvdos två gånger i veckan. Om du inte ser resultat på dropptest och tillväxt så öka. Docera aldrig mer än en fulldos samtidigt och försök att slå ut det på så många tillfällen som är praktiskt möjligt.
                        MVH
                        magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #72
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Förutsatt samma mängd gödning per vecka så är det alltid bättre att fördela det på så många gånger som möjligt (under förutsättning att du inte kör Estimated Index), det ger jämnare förhållanden så.

                          Börja med en halvdos två gånger i veckan. Om du inte ser resultat på dropptest och tillväxt så öka. Docera aldrig mer än en fulldos samtidigt och försök att slå ut det på så många tillfällen som är praktiskt möjligt.
                          MVH
                          magnus
                          Ok, ska göra köra så Tack för hjälpen!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Lucas_no1

                            #73
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Om det var så att topgrog var ett stavfel så ber jag om ursäkt.
                            Äh, du fattar vad jag menar. Jag fortsatte ju bara din rättning av Lucas_no1:s spännande stavning av "Tropfrog" (och hans stavning av gäle). Jag borde kanske citerat honom istället för dej. I övrigt är det trots allt ganska lustigt hur många olika felaktiga varianter som folk kan få till av ditt nick. Topgrog var väl ett av dom roligare.
                            Ibland är man lite trött och om man som jag är synskadad så läser man inte allt rätt och om man på köpet är trött blir det inte bättre.
                            Däremot är det lite pinsamt att skriva hjäle och inte gäle! *s* som jag gjort flertal ggr samma som jag ofta lyckas skriva växter med den här fina stavningen "växster"!
                            Det går av bara farten.
                            Men jag trodde inte det här var syföreningen märka ord! *s*

                            /Lucas :-)

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13132

                              #74
                              Man har gjort studier där man sett att fisk inte börjar reagera förrän nitratet går upp mot närmare 500ppm och tydligen är såna nivåer omöjliga att uppnå om man inte anstränger sig.
                              Sen är det bra för sin egen del om man förstår att vatten i sig aldrig blir dåligt, ingenting kan binda sig vid de tre atomer som vatten består av, däremot får man en lösning av en massa saker så har man en kunskap och teknik för att göra sig av med dessa ämnen, tex växter som tar upp salter och mineraler, micro och macroorganismer, en kraftfull och varierad bakteriestam som kan bestå av hundratals olika arter av bakterier och en filtrering/Substrat som kan förvandla nitratet till gasform som vädras ut ur akvariumet så behöver man aldrig byta vatten, alltså de 3 molekylerna för de är beständiga och har alltid varit sen vattnet uppstod på jorden! Mindblowing eller hur????
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13132

                                #75
                                Man har gjort studier där man sett att fisk inte börjar reagera förrän nitratet går upp mot närmare 500ppm och tydligen är såna nivåer omöjliga att uppnå om man inte anstränger sig.
                                Sen är det bra för sin egen del om man förstår att vatten i sig aldrig blir dåligt, ingenting kan binda sig vid de tre atomer som vatten består av, däremot får man en lösning av en massa saker så har man en kunskap och teknik för att göra sig av med dessa ämnen, tex växter som tar upp salter och mineraler, micro och macroorganismer, en kraftfull och varierad bakteriestam som kan bestå av hundratals olika arter av bakterier och en filtrering/Substrat som kan förvandla nitratet till gasform som vädras ut ur akvariumet så behöver man aldrig byta vatten, alltså de 3 molekylerna för de är beständiga och har alltid varit sen vattnet uppstod på jorden! Mindblowing eller hur
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...