Myt om stora vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    Myt om stora vattenbyten?

    Hörde när jag var inne på zoobutiken häromdan att de sa till en kund att aldrig byta mer än max 30% vatten, då vårt kranvatten har så högt ph att det nästan är frätande, hellre små vattenbyten och sällan för att inte städa bort de nyttiga bakterierna. Men jag och många här på Zoopet byter ju 50%/vecka utan skadade eller döda fiskar som följd... Är det så att de inte vet i affären eller är det en gammal myt som hänger i? Säger de så för att få sälja typ aquasafe kanske? Eller för att det inte ska verka svårt att ha akvarie, då många tycks tro att man ska tömma akvariet helt och ta ur allt varje gång man städar, och för den skull inte vill skaffa akvarie. Om kranvattnet vore frätande skulle man ju inte dricka det eller duscha i det. Och bakterierna sitter ju i filtret och gruset, eller är jag helt ute och cyklar nu? Tillsätter ni som byter mycket vatten Biostarter efter varje vattenbyte? Blev lite förvirrad känner jag, de kanske inte tror att man är klok i affären om man säger att man byter så mycket vatten så ofta...?






  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    allt ud säger stämmer nog.

    Gamla myter.
    Dom vill sälja produkter.
    Okunskap och/eller håller sig inte uppdaterade med nya rön.

    Har inte använt ett vattenberedningsmedel sen början på 90 talet och kan inte säga att mina akvarium har fungerat sämmre för det.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det beror väl på vilket pH-värde du har i akvariet och vilket pH-värde du har på kranvattnet. Ligger värdena väldigt långt ifrån varandra då är det inte att rekommendera med stora vattenbyten.
      Det beror också vilken typ av klorering och hur mycket ditt kranvatten kloreras om man kan göra större vattenbyten.
      Sedan finns det ju alltid en chans att vattenverken vid vissa tillfällen t.ex. backspolar ledningar och utför man ett stort vattenbyte vid sådana tillfällen då är det kört (vet jag av egen bister erfarenhet).

      Sedan är det väl också som så att affärer alltid ser till att rekommendera med "slarvmarginal" till alla eftersom de vet hur många sköter sina akvarier.

      Men självklart innehåller ditt vatten inget klor och vattenvärdena är det samma i akvariet som i kranen och man vet med sig att kommunen aldrig backspolar ledningarna då kan man väl i princip byta 100% av vattnet varje dag som man t.ex. gör i odlingarna i Asien.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 April 2005, 10:53.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av aqua J
        Hörde när jag var inne på zoobutiken häromdan att de sa till en kund att aldrig byta mer än max 30% vatten, då vårt kranvatten har så högt ph att det nästan är frätande, hellre små vattenbyten och sällan för att inte städa bort de nyttiga bakterierna.
        Totalt nonsens från början till slut. Om man har tjänligt dricksvatten är det tvärtom bättre, ur vattenkvalitets-synpunkt, att göra stora vattenbyten.

        Om man byter 50% per gång, tar det 4 byten att reducera halten avfallsämnen i vattnet med 95%. Under förutsättning att inget nytt gift produceras under tiden.
        Om man byter 10% per gång, tar det 27 vattenbyten!

        Små vattenbyten är alltså oerhört ineffektiva för att förbättra vattenkvaliteten.
        Och bakterierna sitter ju i filtret och gruset, eller är jag helt ute och cyklar nu?
        Nej, de sitter på ytor, främst i filtret och i sanden, det är helt riktigt.
        Tillsätter ni som byter mycket vatten Biostarter efter varje vattenbyte?
        Nej. Jag tillsätter lite askorbinsyra för att neutralisera restera av klor, men det är inte heller egentligen nödvändigt.

        ph't i kranvattnet är inget problem, utan det eventuella problemet kan vara hårdheten, salthalten (ledningsförmågan) och klor. Tjänligt dricksvatten i Sverige är sällan något problem, medan däremot i delar av europa och USA så klorerar man vattnet mycket hårt, och där kan man döda sina filterbakterier om man gör stora vattenbyten. Det kan också inträffa i Sverige att kommunala vattenverk klorerar hårt när det är störningar i driften, så luktar det klor om vattnet och man vill göra stora vattenbyten kan man ju fundera på att använda ett avkloreringsmedel.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Totalt nonsens från början till slut. Om man har tjänligt dricksvatten är det tvärtom bättre, ur vattenkvalitets-synpunkt, att göra stora vattenbyten.
          Håller visserligen med om att det där med frätande etc. är nonsens men inte om man generellt idag i en affär kan råda folk till att göra stora vattenbyten.
          Efter att ha jobbat i en zooaffär (ett antal år sen, men ändå) så vet man hur folk sköter sina akvarier dvs de allra flesta byter inte vatten alls under en lång period och sedan gör de istället ett jättevattenbyte.
          Med den låga buffringsförmåga som många kranvatten idag har så har då deras akvarievatten ett pH på nedåt 5-6 och kranvattent håller ju ofta uppåt 8. Att då byta göra ett jättevattenbyte är inte bra.
          Därför rekommenderade jag då att det viktigaste var regelbundna täta vattenbyten på ca 1/3 och detta står jag fast vid att det är det bästa allmänna råd man kan ge.

          Det kan också inträffa i Sverige att kommunala vattenverk klorerar hårt när det är störningar i driften, så luktar det klor om vattnet
          Jag har för mig att den ammoniumsulfat som en del kommuner tillsätter inte luktar speciellt mycket.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            Byter man då vatten varje dag så kommer ju inte ph värdet pendla så mycket.

            Själv byter jag 20-40 procent direkt ur kranen utan vattenberedningsmedel till mina discusar varje dag.
            I lekkaren tar jag vatten från ett vattenberedningskar där vattnet står i ca 24 timmar med torv och lite cirkulation.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag har för mig att den ammoniumsulfat som en del kommuner tillsätter inte luktar speciellt mycket.
              Ammoniumsulfat? Du menar väl kloramin? Det luktar, om än kanske inte lika starkt som klorgas.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Med reservation om jag minns rätt så "tillverkas" kloramin av ammoniumsulfat och natriumhypoklorit.
                Kloramin heter något före som jag inte kommer i håg.
                Dumt att skriva något när jag inte är säker på namnet.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  MYTHBUSTERS...Håller helt med...

                  Den mest allmänna rekommendationen är en 1/3 del varje vecka. Okey!!...
                  Fast för den som inte slarvar med kontinuiteten kunde den vara 1/2 alltså 50% varje vecka utan att det på verkar firrarna negativt.

                  MYTH BUSTED…!!!!!
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Poseidon
                    MYTHBUSTERS...Håller helt med...

                    Den mest allmänna rekommendationen är en 1/3 del varje vecka. Okey!!...
                    Fast för den som inte slarvar med kontinuiteten kunde den vara 1/2 alltså 50% varje vecka utan att det på verkar firrarna negativt.

                    MYTH BUSTED…!!!!!
                    Jo men som sagt - det är ju just det att det absolut största problemet är att folk slarvar med vattenbytena.
                    Skall då en affär bortse från detta när de ger råd och det var ju det som denna tråd handlade om.
                    Tvärtom tycker jag att det är helt korrekt att affären ger råd utifrån den verklighet som faktiskt råder. Just i detta fall så kanske t.o.m. affärsinnehavaren visste att kunden slarvade rejält med vattenbytena och dessutom kanske t.o.m. hade fiskar som var extremt känsliga.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Den mest allmänna rekommendationen är en 1/3 del varje vecka. Okey!!...Fast för den som inte slarvar med kontinuiteten kunde den vara 1/2 alltså 50% varje vecka utan att det på verkar firrarna negativt.
                      Hur fungerar växter i ett kar där man byter 50% en gång i veckan? Du har inte så mycket växter i dina kar va?

                      Efterssom dom flesta som har akvarium även vill ha växter däri tycker jag att vattenbyteshysterin är klart överdriven. Vad hjälper det att fiskarna ges en onödigt ren miljö när växterna ruttnar och dör?
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Babbett
                        • October 2003
                        • 337

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det beror väl på vilket pH-värde du har i akvariet och Men självklart innehåller ditt vatten inget klor och vattenvärdena är det samma i akvariet som i kranen och man vet med sig att kommunen aldrig backspolar ledningarna då kan man väl i princip byta 100% av vattnet varje dag som man t.ex. gör i odlingarna i Asien.

                        Vissa reningsverk använder kemikalier, även klor. Då finns det klor kvar i vattnet fast det ska vara små mängder som inte ger lukt och smak. När jag flyttade till ny kommun jan. -02 så kände jag lukt och smak av klor direkt...grannarna kände inget sedan dom vant sig :-P
                        Bor man i en rik kommun dock kan man ha turen att få kranvatten som renats biologisk...
                        Mvh. Ann E.

                        http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

                        Kommentar

                        • Danei
                          • September 2004
                          • 555

                          #13
                          Finns det någon stans där kranvattnet renas biologiskt?

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Ursprungligen postat av Danei
                            Finns det någon stans där kranvattnet renas biologiskt?
                            Man renar avfallsvattnet biologiskt - inte kranvattnet det renas mekaniskt och kemiskt (det senare om det behövs och det gör det oftast)
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • aqua J
                              • March 2005
                              • 275

                              #15
                              Appropå Tropfrogs inlägg; jag har massor med växter i mitt ena kar, därav de stora vattenbytena då jag göder med PMDD. Inte har de ruttnat och dött än, snarare tvärtom. Hade det bara varit för fiskarnas skull hade jag bara bytt 30%/vecka...






                              Kommentar

                              Arbetssätt...