kH-nivå och pH-stabilitet vid CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Segelflyg är också kul
    • January 2004
    • 55

    #16
    Jag puttade i tre gram bikarbonat i 100l-akvariet. kH mycket riktigt upp till lite drygt 3 och pH ökade något lite. Jag tar det lite vackert så landar jag väl på kH 4 vid nästa vattenbyte....

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #17
      Ursprungligen postat av Segelflyg är också kul
      Jag puttade i tre gram bikarbonat i 100l-akvariet. kH mycket riktigt upp till lite drygt 3 och pH ökade något lite. Jag tar det lite vackert så landar jag väl på kH 4 vid nästa vattenbyte....
      Jag kan berätta om min erfarenhet av bikarbonat. Jag skulle buffra vattnet till mina snäcklekare som går i ett 43-literskar. Jag gick enligt principen att det inte går att överdosera bikarbonat. Ursprungsvärdena i karet var pH: 7,4 och KH: 3.

      Jag bombade på med 2 msk (30 gram) bikarbonat vid ett 20%-igt vattenbyte och råkade därmed höja KH till 21. (Där gick typ alla droppar åt i mitt vätsketest...) pH vet jag inte vad det landade på då mitt test bara räcker till 7,6 men jag antar att det hamnade på bikarbonatmaxvärdet 8,3.

      Summa summarum: mina multifasciatus verkar inte ha brytt sig ett dugg om den plötsliga pH- och KH-höjningen. De simmar runt och gräver likadant som innan.
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #18
        Jag gick enligt principen att det inte går att överdosera bikarbonat.
        Nej inte om det är pH man tänker på, däremot KH kommer att fortsätta öka vid mer tillsats, som du märkte.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #19
          Mäskmetoden

          Ursprungligen postat av cobra
          Går det att reglera mäskmetoden över huvudtaget, om någon vet ge gärna en beskrivning på detta. Jag tycker själv att först så kommer allt sedan inget lite ostabilt man får för stora PH svängningar av detta...
          Tja, om man kör med två/flera seriekopplade flaskor och byter en varje vecka, samt kopplar till en magnetventil för att stänga av anläggningen på natten så går det att kontrollera mäskmetoden hyfsat. Utöver detta så finns det varianter på mäskblandningen som jäser olika fort/stabilt, och väljer man en av de verkligt stabila (t ex gelatinvarianten) så torde svängningarna i CO2-tillförsel bli rätt små. Blir CO2-tillförseln ändå för stor/liten så går det ju att trixa lite med storleken på flaskorna eller typ av "reaktor". Reaktorn kan man iof behöva trixa med med tub också.

          Mäskmetoden går därmed, som jag ser det, att kontrollera hyfsat men det är lite jobb med det.

          Hilsen!

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #20
            Ursprungligen postat av heeke
            Nej inte om det är pH man tänker på, däremot KH kommer att fortsätta öka vid mer tillsats, som du märkte.
            Jo, tack, det märkte jag.

            pH-svängningen var väl inte jättefarlig (en höjning med cirka 0,7), men KH-svängningen var ju lite mer rejäl (från 3 till 21). Kan KH bli hur högt som helst? Finns det nån övre gräns? Kan KH-svängningar vara farligt för fiskarna? Mina verkar ju inte ha reagerat öht. Jag tycker jag har läst hur mycket som helst om KH och pH, men det här har jag inte läst nåt om vad jag minns.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Segelflyg är också kul
              • January 2004
              • 55

              #21
              Hade i ytterligare 3 gram bikarbonat idag. kH framme på 5, pH på 7.7, halten CO2 "konstant" på ca 3-4 ppm under höjningen från kH 2.
              So far so good...
              Nu är det bara att skaffa CO2-prylar.
              Senast redigerad av Segelflyg är också kul; 03 March 2005, 19:43. Anledning: Förtydligande

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #22
                Om man inte tillsätter CO2, och mäter kH, så kan man förutsäga vad pH-värdet hamnar på. Detta eftersom utan CO2-tillsats hamnar det som du skriver runt 2-4 ppm.
                Som ni riktigt noterat, pH är ett resultat av kH- och CO2-halterna. Detta även vid tillsats av pH-buffrande ämnen som torv, fosfater etc. Det är bara det att man inte kan använda CO2-tabellen längre. Men det går att mäta pH samt räkna ut CO2 från detta. Man gör en egen "tabell". Lufta ur vattenprov med luft, så att CO2-halten är ca 0,6 ppm CO2, mät pH = X (dvs samma CO2-halt som i luften). Blås ner utandningsluft i vattenprovet tills CO2-halten stabiliserats (någon minut), mät pH = Y för ca 60 ppm.
                Mät sedan pH i vattnet. 10-20 ppm ligger på en tredjedel upp från 0,6 ppm mot 60 ppm. Dvs pH-målvärdet för CO2 är då = X + 1/3*(Y-X)

                Om X = 7,5 PH och Y = 5,5 pH, så är mål-pH = 7,5 + 0,33 * (5,5 - 7,5) = 6,8 pH

                Se slutet av <http://www.thekrib.com/Plants/CO2/co2-meter.html>. En intressant artikel om vatten, kH och CO2. Här står det ännu mer om buffertar, kH, ppm CaCO3 etc <http://www.thekrib.com/Plants/CO2/>

                Enligt den artikeln så är bikarbonatbufferten 6,37 pH och fosfatbufferten 7,21 pH.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • RAJAH
                  • January 2005
                  • 7

                  #23
                  jackson: Menar du att metoden fungerar om jag filtrerar genom torv?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...