kH-nivå och pH-stabilitet vid CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Segelflyg är också kul
    • January 2004
    • 55

    kH-nivå och pH-stabilitet vid CO2

    Hej.

    Jag har på flera ställen läst om att lågt kH innebär instabilt vatten vad gäller pH. Jag har själv kH 2 och funderar på att börja CO2-behandling, så jag läste på lite innan för att se om jag behöver höja kH först.

    Så läste jag då en intressant artikel av Chuck Gadd (http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm) där han säger att vill man öka CO2 med en viss mängd innebär det ett lika stort pH-sving oberoende av kH (så länge det är över kH 1 i alla fall, kolla CO2-tabellen)

    Finessen med att öka kH skulle väl i så fall vara att tillsammans med CO2 behålla ett något mera oförändrat pH än innan kolsyrestarten.

    Vad säger ni: behöver man öka kH?? pH stabiliteten ökar ju inte - eller??
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    När jag körde CO2 i ett kar med KH = 3 och pH=7.5 så fick jag snabbt lära mig hur fort pH kan rasa. När fiskarna efter några timmar flöt i ytan mätte jag pH < 5. Efter den incidenten buffrade jag alltid upp KH till mellan 5-6 mha bikarbonat innan jag tillsatte CO2, då höll sig pH över 6 iaf.

    Tilläggas bör att jag körde mäskmetoden, så att reglera CO2-tillförseln var ju inte det enklaste.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • cobra
      • December 2004
      • 1743

      #3
      Går det att reglera mäskmetoden över huvudtaget, om någon vet ge gärna en beskrivning på detta. Jag tycker själv att först så kommer allt sedan inget lite ostabilt man får för stora PH svängningar av detta...
      Fotosidan.se

      Kommentar

      • Segelflyg är också kul
        • January 2004
        • 55

        #4
        kH3 och pH <5 innebär då >900 ppm CO2 = ihjälgasade firrar, eller...
        Lösbarheten av CO2 ändrar sig väl inte med kH??
        Låter som ett reglerproblem.

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Jag konstaterade bara att när jag höjde KH så sjönk inte pH lika mycket med samma förutsättningar beträffande CO2-tillförseln.

          Om det var CO2-halten eller den snabba pH-sänkningen som dödade fisken vet jag inte.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • Segelflyg är också kul
            • January 2004
            • 55

            #6
            Anledningen till att jag tog upp det här ämnet är att jag blev lite förvånad över att nämnda artikel säger en sak och många inlägg i detta forum en annan.
            Är det något konstigt i den här artikeln??

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7
              lösbarheten av co2 är till viss del beroende på ph men inte så mycket att man bryr sig.
              ökr man med mäsk kan ett högre kh vara bra då skillnaden i ph inte blir så stor om man råkar ha i för mycket co2.
              men för det mesta tror jag folk här ignorerar sitt kh om det är >2. håller man sitt co2 stabilt blir det inga ph-svängningar oavsett kh.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • Segelflyg är också kul
                • January 2004
                • 55

                #8
                Ursprungligen postat av averater
                ökr man med mäsk kan ett högre kh vara bra då skillnaden i ph inte blir så stor om man råkar ha i för mycket co2.
                .
                Men det är just detta som gör mig konfunderad: ökar du mängden CO2, säg från 1.5 till 15 ppm så ger det en förändring i pH från 7.6 till 6.6 vid kH=2.

                Gör man samma förändring vid kH=5 så går pH från 8 till 7, dvs lika stor pH-förändring!
                Stabiliteten har ju inte ökat.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  pH skalan är logaritmisk. Det är inte samma skillnad i "surhet" mellan 6.0 - 7.0 som 7.0 - 8.0

                  pH 7 är 10ggr surare än pH 8
                  pH 6 är 10ggr surare än pH 7
                  pH 6 är 100ggr surare än pH 8
                  Senast redigerad av heeke; 01 March 2005, 14:52.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Segelflyg är också kul
                    • January 2004
                    • 55

                    #10
                    Men då kvarstår väl fortfarande att båda fallen av CO2-höjning sänker pH ett steg, dvs höjer H+ -halten 10 ggr.?

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Jo, det stämmer, men om vi ska tänka på fiskarnas hälsa så är det stor skillnad även om pH ändras ett steg i båda fallen.

                      När man allmänt talar om vattnets "stabilitet" eller buffringsförmåga så är det inte just CO2 man har i åtanke som pH-påverkande "substans".
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Segelflyg är också kul
                        • January 2004
                        • 55

                        #12
                        Tack för det heeke.
                        Jo, man kan ju tänka sig andra saker som påverkar pH.
                        Rent konkret för mitt fall:
                        Jag har idag pH ca 7.5 och kH 2.
                        Enligt lite andra trådar här på forumet så höjer 3g bikarbonat/100 l vatten hårdheten 1 grad.
                        Är en höjning om 1° kH/dag lagom? (siktar nog mot kH 4)
                        Var kan jag vänta mig att pH kommer landa?

                        Eftersom mitt pH kommer stiga så är väl ordentligt vattenbyte först nödvändigt.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ledsen, kan inte det där med bikarbonat.
                          Det jag vet är att pH buffrar vid ca 8.3, därefter är det bara KH som ökar, men det hjälper ju inte dig.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Segelflyg är också kul
                            • January 2004
                            • 55

                            #14
                            Ursprungligen postat av Segelflyg är också kul
                            Var kan jag vänta mig att pH kommer landa?
                            Om man antar att CO2-halten inte kommer ändra sig följer förstås pH-värdet tabellen och jag kommer att få ett pH runt 7.8.
                            Tänkte inte efter före...

                            Kommentar

                            • averater
                              • March 2004
                              • 381

                              #15
                              fast bikarbonat innehåller HCO3- -joner som också påverkar pH't.

                              de har sitt "max" vid ca 8,3. så har man lägre ph än så kommer det höjas (hade man haft högre hade det sänkts), men jag har ingen koll på med hur mycket. mer än att det rör sig mot 8,3...
                              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...