Grönt Vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chrilleus
    • November 2004
    • 224

    #16
    HÄR
    500l, 160l, 96l
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #17
      Heh, ja tack. Sökte på ebay innan också men fick bara tag på uvc filtrar till dammar...kanske hade underlättat om man enbart hade sökt på uvc.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #18
        Jo, du bör inte filtrera med aktivt kol om du inte behöver det (exempelvis efter att du använd någon medicin i akvariumet). Kolen tar bort även gödningsämnen till växterna. Vilket är en nackdel om du vill få bort amoniumet (så att du inte får algattack). Amonium är en lättilgänglig kvävekälla (N), som alger och växter föredrar. Nitrat (NO3) är en annan kvävekälla som växterna tar lika gärna, men algerna har mycket svårare med att utvinna kväve från.

        Som andra skrivit, CO2, växtgödning och vattenbyten ger INTE algtillväxt. Det är obalans som ger det. Dvs när växterna inte kan ta bort Amoniumet tillräckligt snabbt för att hindra att algerna skall trigga tillväxt pga tillgången av Amonium (och iomd lättplockat kväve).

        Blågröna alger triggar på låg halt av växttillgänglig NO3 (nitrat). De kan nämligen hämta kväve direkt från luften (N är kväve, och det är det som växterna utvinner ur Nitratet NO3), vilket inte vanliga växter kan. Så därför när vanliga växter stannar upp pga lite nitrat, så kommer då de blågröna algerna. De bekämpas bäst med att öka tillgången av växttilgänglig NO3 (ex gödning med KNO3 och även komplettering med H2KPO4).

        Det är den "alglära" som jag tolkat att Defdac står för. Vidare verifiering av detta (källor etc) se Tom Barrs artikel eller fråga Defdac. Han är bra på att samla bra referenser
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        Arbetssätt...