KNO3 på Granngården?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #16
    Kno3 brinner inte överhuvud taget, det fungerar som syresättare med tex socker så brinner de som attans... du kan ochså blanda med två andra ingredienser och 1gul och 1 svart (vill inte säga va det är :P ) så får du krut men i slutändan så är kno3 kno3, möjligtvis att icas är renare eftersom det är till matlagning.. men det ska nog inte spela nån roll om du ska bygga det jag tror du ska bygga... dock rekommenderar jag inte att göra detta eftersom att lågan brinner med ca 1000 grader och bränner igenom det mesta inkl asfalt, metallbehållare och glas
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Nu tycker inte jag att zoopets forum överhuvudtaget ska användas till frågor som har med pyroteknisk art att skaffa, inte i denna delen av forumet och kanske framför allt inte till en frågeställare som enl uppgift är 14 år gammal och vars enda intresse av zoopet härör genom en sökning på googel efter KNO3, så "piand72" intressera dig för akvaristiken och ställ hellre den frågan på http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=108
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • piand72

        #18
        Men jag ville bara veta om jag kan ha de hemma utan att de är brand risk. asså jag vill inte att de ska kunna burja brinna, stackars fiskarna och katterna!.
        Så de var juh därför jag undra..
        Sen så svara nån me att berätta hur man gör en smet som brinner me 1000 grader och sen sejer han hur man gör krut!
        Jag frågade alldrig om nå sånt!!

        Kommentar

        • piand72

          #19
          Fars jag skrev lite fel!!
          Jag skrev typ om kno3 brinner..
          Eller är icas bättre!

          Men jag mena vilket är säkrast!!

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #20
            Det ryker utav bara den också när man antänder den rätta blandningen- (giftig rök) Det bör man inte göra... Olycksrisken är väldigt, väldigt stor...
            Men rent KNO3 är inte brandfarligt och det spelar nog ingen roll vilken man använder till akvariet.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Förövrigt finns inte kaliumnitrat, KNO3, kvar i matvarubutikerna. Knorr var nog dom sista som hade det i krydhyllan. Det man får tag på i matvaruafären är Natriumnitrat, NaNO3.

              Som gödning till växter funkar NaNO3 som nitrat-källa, men beräkningen av mängd blir något annorlunda än för KNO3. Man går dessutom miste om Kaliumet som också är ett viktigt näringsämne. Hurvida Natriumet har någon skadlig verkan törs jag inte svara på, men när det börjades snacka om PMDD i sverige så provade jag vid något tillfälle med NaNO3 och visst funkade det som nitrat-källa, men det var inga långvariga tester och säkerligen mycket annat som inte var rätt "in skruvat" för att ge något vettigt resultat.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • piand72

                #22
                Okej! Tack!

                Kommentar

                • piand72

                  #23
                  Tack

                  Kommentar

                  • piand72

                    #24
                    Tack!"

                    Okej då vet ja

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Ursprungligen postat av oskarwallin
                      Kno3 brinner inte överhuvud taget, det fungerar som syresättare med tex socker så brinner de som attans... du kan ochså blanda med två andra ingredienser och 1gul och 1 svart (vill inte säga va det är :P ) så får du krut men i slutändan så är kno3 kno3, möjligtvis att icas är renare eftersom det är till matlagning.. men det ska nog inte spela nån roll om du ska bygga det jag tror du ska bygga... dock rekommenderar jag inte att göra detta eftersom att lågan brinner med ca 1000 grader och bränner igenom det mesta inkl asfalt, metallbehållare och glas
                      kno3 + svavel + grillkol = svartkrut
                      kno3 + socker = rökbomb
                      kno3 + socker + katt/hund/kaninhår = stinkbomb
                      kno3 + socker + pressa ner i ett rör = raket!


                      god jul
                      Senast redigerad av Gäst; 12 December 2010, 11:00.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...