KNO3 på Granngården?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    KNO3 på Granngården?

    Efter att ha läst artikeln(http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...akvariet_1.htm) på Bollmora akvarieklubb går det där att läsa att det går att köpa KNO3 på Lantmännen/Granngården, iof i storpack för jordbruk eller växthusodling.
    Jag undrar om någon köpt KNO3 på just Granngården och i så fall vad det kostar och vilka eller vilken storlek det finns på förpackningarna eller i detta fall kanske säckarna? Säljs det till privatpersoner eller endast till odlare av någon form? Känner annars till bl.a. http://www.granholmarna.se/PMD.htm där man kan köpa KNO3 samt andra ämnen men det kanske lönar sig att köpa ett redigt storpack som håller i flera år istället för en mindre påse? (Om nu inte pulvret har ett bästföre datum iof.)
    Senast redigerad av Mohlén; 25 January 2005, 13:29.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Med tanke på att 500g KNO3 kommer att räcka knappt ett år för mig (för att göra det enkelt 1 år) så blir det ett rejält 50års-ekonomipack då jag tror att KNO3 säljs i 25kg säck
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Mohlén
      • January 2004
      • 273

      #3
      Men iof de vore inte dumt då har man ju så man klarar sig en livstid. Sen kan man ju sälja av lite pulver till kompisar o så ;P
      Vet du om de bara finns 25kg säckar eller finns de kanske mindre större? Vet du vad ex. en 25kg säck kostar?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ganska säker på att någon nämnde 25kg, pris vet jag tyvärr inte men tippar på ett par tre hundra kanske.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Mohlén
          • January 2004
          • 273

          #5
          De va inte farligt, skulle ju tjäna rejält på att köpa därifrån, slipper man fraktkostnader o skit me!

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            En färgaffär jag var in på tog ca 600:- för 25kilo.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Mohlén
              • January 2004
              • 273

              #7
              Inte så farligt de heller för 25kg, en kostnad som man bara behöver göra en gång i livet...

              Kommentar

              • Mathias-D

                • December 2002
                • 1122

                #8
                Håller det hög kvalite då? Finns det även KH2PO4??

                Kommentar

                • Mohlén
                  • January 2004
                  • 273

                  #9
                  Inte enligt artikeln på Bollmoras sida, KH2PO4 kanske de fått in nu på Granngården vem vet?

                  Kommentar

                  • micke eklund
                    • November 2002
                    • 680

                    #10
                    Granngården tar in sin Kno3 från Yara och den heter då KristaK+

                    Minns inte exakt vad jag betalade men de var inte över 300 i alla fall.
                    Frågar man efter kaliumnitrat på granngården så brukar dom se frågande ut efersom dom oftast bara känner till handelsnamnen.

                    Jag har inte hittat Kh2po4 på granngården det borde finnas men dom har säkerligen ett annat namn för det med.
                    Jag vet att det finns på Econova i norrköping...

                    Kommentar

                    • Mohlén
                      • January 2004
                      • 273

                      #11
                      Tackar Micke! Bra att veta vad handelsnamnen e, ska allt forska vidare lite i om även KH2PO4 finns på granngården.

                      Kommentar

                      • micke eklund
                        • November 2002
                        • 680

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mohlén
                        Tackar Micke! Bra att veta vad handelsnamnen e, ska allt forska vidare lite i om även KH2PO4 finns på granngården.
                        Oki återkom gärna med info om du hittar det.

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mohlén
                          Efter att ha läst artikeln(http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...akvariet_1.htm) på Bollmora akvarieklubb går det där att läsa att det går att köpa KNO3 på Lantmännen/Granngården, iof i storpack för jordbruk eller växthusodling.
                          Jag undrar om någon köpt KNO3 på just Granngården och i så fall vad det kostar och vilka eller vilken storlek det finns på förpackningarna eller i detta fall kanske säckarna? Säljs det till privatpersoner eller endast till odlare av någon form? Känner annars till bl.a. http://www.granholmarna.se/PMD.htm där man kan köpa KNO3 samt andra ämnen men det kanske lönar sig att köpa ett redigt storpack som håller i flera år istället för en mindre påse? (Om nu inte pulvret har ett bästföre datum iof.)

                          JAg har köpt 25 kg från granngården mycket mer än vad jag behöver. Men det var inte helt enkelt att få granngården att vilja köpa in sakerna. Kostade 300 eller 350 kr.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #14
                            Hej!

                            "Tackar Micke! Bra att veta vad handelsnamnen e, ska allt forska vidare lite i om även KH2PO4 finns på granngården."


                            Om det finns nån som orkar läsa igenom 700 svar så finns info om handelsnamn här:http://www.zpet.se/forum/showthread....ight=g%F6dning

                            se sidan 7 så står det där

                            Urban
                            Senast redigerad av urbanandersson; 26 January 2005, 20:37.

                            Kommentar

                            • piand72

                              #15
                              Kno3 brinner?

                              Brinner kno3 bra som är köpt från granngården??
                              Eller är ica:s bättre / mataffär..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...