Sporrad av en annan tråd... Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    #16
    Sök jäst co2 på forumet så hittar du säkert 100 trådar om denna metod med lite varierande metoder. Det finns väldigt få som orkar klabba med det i längden. Detta för att det är kladdigt och för att du får väldigt ojämn co2 halt. Om man har lättare sk bikarbväxter i karet kan ojämn co2 vara sämre än ingen co2 tillsats alls. Dessutom är det inget vidare för fiskarna.

    Din slutsats om att det skulle vara bättre i ett större kar går jag inte med på, möjligvis kan man få tillräcklig co2 halt i mindre kar men knappast i större med lite mer belysning.
    MVH
    Magnus
    Min tanke om storleken på karet var att en större volym skulle ge mindre svängningar i CO2-halten...
    Men på vilket sätt skulle metoden kunna vara dålig för fiskarna? Om man inte får ner mäsken i vattnet, alltså... Mig veterligen, är CO2 den enda gas som produceras vid jäsning.
    "This is a lighthouse. Your call."

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #17
      citat.
      ---------
      Men på vilket sätt skulle metoden kunna vara dålig för fiskarna? Om man inte får ner mäsken i vattnet, alltså... Mig veterligen, är CO2 den enda gas som produceras vid jäsning.
      ---------

      CO2 är den enda gas som bildas vid jäsning. jupp

      Den löser sig i vattnet och blir då H2CO3 om jag inte missminner mig, kolsyra som är fenomenal på att sänka PH-värdet. Nattetid så stänger man av CO2 tillförseln för att växterna inte längre fotosyntetiserar och då skjuter PH rätt snabbt uppåt och om man kör med mäsk så är det svårt att kontrollera nivåerna och det blir oftast ett hiskeligt jojjande med PH-värdet vilket är skadligt för fisken.

      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #18
        Den löser sig i vattnet och blir då H2CO3 om jag inte missminner mig, kolsyra som är fenomenal på att sänka PH-värdet. Nattetid så stänger man av CO2 tillförseln för att växterna inte längre fotosyntetiserar och då skjuter PH rätt snabbt uppåt och om man kör med mäsk så är det svårt att kontrollera nivåerna och det blir oftast ett hiskeligt jojjande med PH-värdet vilket är skadligt för fisken.
        Rent teoretiskt - med en bubbelhastighet på 3 bubblor/s, hur mycket CO2 kan lösa sig i 20 gradigt vattnet under 10 timmar, och hur mycket skulle det sänka pH i ett kar på 300 liter? Jag frågar, därför att min misstanke är att det inte borde röra sig om särskilt mycket - särskilt som det dröjer en stund för växterna innan de slutar omvandla CO2 till O2 efter det att det blir mörkt.
        Fast å andra sidan gäller ju detta i sjöar, och förhållandena är ju en smula annorlunda i ett akvarium...
        Och om det inte är lämpligt att trycka i CO2 nattetid, är väl en 3-vägskran där man kan släppa ut CO2 i luften på natten en enkel lösning? Det är klart - man måste ju förstås passa den... Eller så får man fixa "akvarievakt" när man reser bort en dag eller två! =)
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #19
          Hhum, trycksätta 4kr pantflaskor ska väll inte vara omöjligt? helt enkelt, stäng av slangen ut ur jäsflaskan, och öppna lagom vid tändning på morgonen igen ? Dock ska man kanske fundera på vilken gasutvekling jäsningen produserar, jag har ingen aning om det kan uppnå det tryck som krävs för att flaskan ska explodera, och i så fall, hur lång tid det skulle ta... Det borde dock kunna fungera, specielt om man serie/paralell-kopplar ett par flaskor, för att öka volymen (minska tryck förändrings hastigheten), kanske man skulle klara sig med en rejäl laddning flaskor, och en vinsats..
          Hhum, man kanske kan fixa lite akvarie vin *- )

          B!

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #20
            Hhum, trycksätta 4kr pantflaskor ska väll inte vara omöjligt?
            Nej, nej, nej... Jag har redan nu på nåder fått tillstånd av damen att skaffa stor balja i vardagsrummet... har ingen lust att bråka med henne när vi halv sju på morgonen ligger på alla fyra och torkar mäsk på vardagsrumsgolvet! =)
            Jag menade att man nattetid skulle ställa 3-vägsventilen så att CO2 släpps ut i luften istället för att ledas ner i tanken. En PET-flaska skulle med stor sannolikhet smälla!
            Fast en flaska mellan mäsken och akvariet är nog ingen dum idé för att minska risken att mäsk hamnar i sistnämda...
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Jag kör mäsk i mitt 450 kar och kan säga att redan utan att stänga av CO2 nattetid så blir trycket ganska högt i dunken (5liters plastdunk, blir rund i botten).
              Det krävs ganska mycket tryck för att CO2:n ska komma ut när "utloppet" är ca 50-55cm under ytan.
              Skulle aldrig våga strypa slangen på natten, däremot skulle man kunna släppa gasen utanför karet på natten via en timer styrd magnetventil fast då är det ju bara ca halvakostnaden kvar till riktig tub.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #22
                citat.
                --------
                Rent teoretiskt - med en bubbelhastighet på 3 bubblor/s, hur mycket CO2 kan lösa sig i 20 gradigt vattnet under 10 timmar, och hur mycket skulle det sänka pH i ett kar på 300 liter?
                --------

                Jag kan sänka PH från 8,3 till 6,5 på ett par timmar och jag ligger någonstans i närheten av 3bubblor/sek. Karet är på 300L med en vattenkolumn på ca 200-250L. Det går fort att sänka PHt med CO2.

                Citat
                ---------
                Fast en flaska mellan mäsken och akvariet är nog ingen dum idé för att minska risken att mäsk hamnar i sistnämda...
                ---------

                Om du söker lite här på forumet så är det vad dom flesta använders sig av. Ett vattenlås/filter som gasen bubblar genom innan den leds in i reaktorn. Det blir samtidigt en förträfflig bubbelräknare.

                En sak man lätt glömmer är det här med bubbelräknare. Alla är olika, olika djupa kar olika tungdrivna reaktorer/syrestenar, olika slangar och olika skuren slang, Alla dessa faktorer ändrar storleken på bobblorna i en bubbelräknare så mina 3/sek kan vara 6/sek hos er.

                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • Messier
                  • January 2004
                  • 187

                  #23
                  ok för att jag inte sikta på nån biotop, men jag kör malavisar, så där jätte mycke växter lär det inte bli... Hej !

                  Kör du med malawiciklider skall du inte tillsätta kolsyra som sänker ph värdet.Dessa fiskar skall ha ett högt ph värde...annars kan de bli sjuka !!

                  Mvh Jan
                  Mvh Jan

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #24
                    Mm, jag vet, och som jag sa redan från början var det inte aktuellt för mig över huvudtaget, utan mer som en nyfikenhets grej... blitte en jäkla massa svar för nån som bara var lite nyfiken :- )

                    Man tackar.
                    B!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...