Farligt högt nitritvärde i nystartat kar utan fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edlund
    • September 2004
    • 330

    #16
    Nitrivec för 1 vecka på 170liter kostar knappt 100:-.Tycker du e dyrt lr e du bara snål ?

    Ursprungligen skickat av heeke
    En nitrivec-kur i en vecka borde väl hjälpa till också.
    Långsiktigt dyr lösning. Eftersom det ännu inte flyttat in några fiskar så är det bara att ta det lungt och komma till rätta med problemet.
    Det troliga är väl att det finns förmultnande växtdelar i karet. Plocka bort gamla/fula blad ordentligt.

    Kommentar

    • mysan77
      • November 2004
      • 2

      #17
      Jag startade också ett nytt akvarie för nån månad sen, och fick nitrit efter en dryg vecka. Jag testade det i en zoobutik, jag vet inte hur mycket det va men testet va illrött när det skulle vara gult. =) Dom testade också pH, runt 8. En av växterna dog och min gissning är att det hamnade ruttnande växtdelar i akvariet pga det som gjorde det blev nitrit.. När jag frågade i en annan zoobutik vad dom tyckte, så blev tjejen jätteförvånad och fattade inte hur jag kunde ha nitrit samtidigt som jag hade 8 i pH i akvariet? Är det någon mer som reagerar på det? Tydligen hänger nitrit och pH ihop så att har man nitrit har man också lågt pH? Killen i den första butiken sa ingenting om nåt sånt.. I en tredje butik vägrade han sälja nitrivec till mig för 'bakterier finns det överallt och det är ingen som helst fara med att det skulle bli för få'. =)

      Kommentar

      Arbetssätt...