Farligt högt nitritvärde i nystartat kar utan fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisi
    • September 2004
    • 35

    Farligt högt nitritvärde i nystartat kar utan fisk

    Hejsan! I onsdags förra veckan satte jag igång mitt nya 170 liters. Igår fick jag för mig att kolla nitritvärdet i det innan jag imorgon tänkte börja släppa ner lite fisk. Men värdet blev NO2-N =5,0mg/l och NO2 =16,5mg/l. Det är det högsta mitt sera nitrit-Test kan mäta. Hur kan detta komma sig? Jag gjorde direkt ett delvattenbyte och tillsatte nitrivec. Idag när jag gjorde nytt test blev resultatet detsamma. Visst det finns inga nitrifikations bakterier, men vad har skapat nitriten?
    Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ditt test skapar förmodligen nitriten. Det är förmodligen kass och du behöver ett nytt. Såvidare du inte har nitrit i kranvattnet förståss.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • lisi
      • September 2004
      • 35

      #3
      Hej! Jag har aldrig tidigare kollat nitrit på mitt kranvatten. Men jag gjorde ett med samma nitrit-Test nu och det visade ingen nitrit... Jag testade också att blanda 75% kranvatten med 25%akvarievatten och testet visade mycket bättre värden, så det verkar fungera. Kan det vara mina rötter i akvariet som ruttnar och det bildas nitrit... Långsökt kanske men ändå.
      Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Annars lär det vara en naturlig utvecklingsprocess, att det bildas olika typer av bakteriestammar som var och en bryter ner olika ämnen i olika steg.
        När en stam bildats som bryter ner vad det nu är till amonium/amoniak så börjar det utvecklas en stam som bryter ner detta till nitrit så börjar nästa stam som bryter ner nitrit till nitrat. Är inte kemist så det kan kanske finnas orsak till rättelse eller kompleterande uppgifter, men någonting åt det hållet tror jag det skall vara.
        Hela processen lär ta omkring tre veckor.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Amonika (från fisk och nedbrytna växter) => bakterier => NO2 => bakterier => NO3 => växter => fiskar (dvs tillbaka till början, detta kallas kvävering)

          Dock är det sista steget (NO3 => växter och växter => fiskar) så långsamt att halten NO3 långsamt ökar i ett akvarium (inte tillräckligt stor yta för att rymma tillräckligt med bakterier i förhållande till fiskar). Därför är vattenbyten viktigt så att man får bort NO3. Det borde finnas något i akvariumet som bryts ned så att NO2 skapas. Kan vara rötter eller växter. Men nu när du får mer NO2, så kommer du få mer bakterier som gör om NO2 till NO3.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Att du har höga halter kan bero på att det har legat något och ruttnat i karet tex ett djur eller växt ... prova skaffa ett bra droptest för nitrit det är värt det enligt mig iaf .) resten tror jag du har fått svar på redan och kanske det jag sa oxå

            lycka till
            /Henrik
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • martin_skytt
              • August 2004
              • 84

              #7
              En nitrivec-kur i en vecka borde väl hjälpa till också.
              /Martin

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                En nitrivec-kur i en vecka borde väl hjälpa till också.
                Långsiktigt dyr lösning. Eftersom det ännu inte flyttat in några fiskar så är det bara att ta det lungt och komma till rätta med problemet.
                Det troliga är väl att det finns förmultnande växtdelar i karet. Plocka bort gamla/fula blad ordentligt.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Finns där inga fiskar så byt allt vatten och rengör akvariet då är problemt borta.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • lisi
                    • September 2004
                    • 35

                    #10
                    Hej igen och tack för alla svar! Jag har fortfarande hög nitrithalt. Jag har faktiskt trots att det bara varit fyllt med vatten och växter i åtta dagar en del "växtkrafs" på botten. Jag har sugit upp en del. Men jag börjar undra om inte det här är en del av ett naturligt uppbyggande av nitrifieringsbakterier. Jag har nitrit, men såsmåningom borde det ju bli fler bakterier som kan bryta ner nitriten? Ungerfär som en slags "cycling" men utan koncenterad ammoniak? -listat ut detta av Jackson´s cykel- Så jag tar det lugnt ett tag till. Att rengöra och byta allt vatten tror jag är att förstöra kvävecykeln, som att börja om från början. Det enda jag oroar mig över är mina växter och näring till dem. Men mina fiskar är viktigare. Jag tänker fortsätta med nitrivec för att ge bakterierna lite hjälp. STORT TACK! Lisi
                    Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Jag tycker det är konstigt att du har nitrit, har du växtnäring i vattnet.
                      I ett nystartat vatten borde det vara få organismer som kan bryta ner växtdelar till nitrit.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • lisi
                        • September 2004
                        • 35

                        #12
                        Jag har ingen växtnäring i... Och jag har gjort ett par delvattenbyten. Kanske bäst att i alla fall byta ut vattnet och börja om. Var kommer organismerna ifrån? Jag trodde att de fanns naturligt "överallt" och bildades vid nedbrytning av ammonium, ammoniak? Tex när det "växtkrafs" jag har på botten började ruttna.
                        Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

                        Kommentar

                        • zero
                          • October 2004
                          • 18

                          #13
                          använd nitrit medel!=)tex:Aqua safe

                          Kommentar

                          • lisi
                            • September 2004
                            • 35

                            #14
                            Jag har Nitrivec om det är vad du menar....
                            Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              nitrosomas och nitrobakter finns i nästan allt vatten, lite beroende av hur de klara kloreringen.
                              Nitrivec ska hjälpa nedbrytningen att komma igång.
                              Svampar/bakterier/div. organimer bryter ner övriga föroreningar.
                              http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
                              http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...