Grönt vatten - algblommning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    UV-C är effektivt. Har en 8-wattare själv 8) Inte alla som vill köpa en och min gurglar CO2 efter ett tag.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • RickardÖ
      • August 2004
      • 30

      #17
      Jag har letat efter en innehållsförteckning utan resultat. Varför jag inte kan svara på frågor om vad de innehåller. Malarna verkar må bra iallafall. Däremot har jag nu det fullständiga namnet på medlet, det är ALGO-stop depot, tillverkat av ZMF - Zoomedica Frickhinger GmbH. Det är mot (detta enligt bruksanvisningen) "pensel- och trådalger" och, de påstår att man behöver "ett långtidsverkande medel som bekämpar existerande alger och förebygger ny algbildning". Dessutom påstår de att "även envisa pensel- och trådalger bekämpoas effektivt, utan att skada fiskar och växter" och detta låter ju bra. Längre ned finns dock en varning att om man använder vattenberedningsmedel, kan dem inte garantera att deras produkt fungerar.(Trots att jag använde sådant, fungerar det bra, tycker jag.) Filtret får gå nu en tid, så får vi se (längre än tre veckor iallafall). Jag tycker det låter riskabelt att göra vattenbyte utan att stänga av filtret. Den filtervadd som sitter i är orginalet, förresten. Däremot tror jag att ni kan ha rätt i att filtret kanske inte är inkört ordentligt, men att ljuset hade med saken att göra, är klart, för när jag minskade tiden (på timern), blev det mindre av det gröna.
      2 akvarier
      1 375l akvarium med Scalarer
      1 27l akvarium (tomt för närvarande)

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #18
        Defdac skrev:

        Ett tips, som kanske inte passar dig om du har dåligt kranvatten och känslig fisk:

        Sätt i en hävertslang och en påfyllningsslang och dra igång ett vattenbyte med filtret påslaget. Låt det stå i flera timmar tills vattnet är kristallklart. Då fluffar du alla växter och virvlar omkring med handen över all inredning. Fortsätt vattenbytet tills vattnet åter är kristallklart (kolla från kortsidan genom hela vattenvolymen - det ska inte vara ett uns disighet).

        Upprepa om vattnet får minsta tendens till grumlighet.
        Jag undrar om man inte dödar de goda bakterierna (i filtret och i bottnet) med den mängden rinnande kranvatten?
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • RickardÖ
          • August 2004
          • 30

          #19
          Nu har algproblemen försvunnit (jag avslutade behandlingen i måndags) och jag hoppas att det skall hålla sig borta. Jag vet inte om det var tabletterna eller att jag förkortade tiden då ljusrampen var tänd. Nu kommer jag att pröva att tillsätta Tetra ToruMin förutom AquaSafe, så får vi se hur det går. Z Lawer, jag tror du har rätt i det du säger!
          2 akvarier
          1 375l akvarium med Scalarer
          1 27l akvarium (tomt för närvarande)

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #20
            RickardÖ: vad är det för ett filter du har, det är ju ett ganska stort akvarium.
            Jag tycker att de flesta innerfilter har för liten filtervolym och därigenom kan ha dålig biologisk filtrering.
            Dålig biologisk filtrering = amonium och nitrit.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen skickat av oveb

              Ni bara måste kolla in min blogg. Jag la precis in en före/efter-bild på min svävalgsodling.

              Som någon sa om UV-C "I'm a believer"

              Det skiljer ca 40 timmar emellan dom !

              http://berthling.com/oblog

              Vad är ett UV-C filter? Hur fungerar det? Är det dyrt? Har tittat i din blogg men inte hittat de bilderna du nämner.

              Vad är det för snyggt gräs i ditt akvarium?

              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...