Grönt vatten - algblommning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardÖ
    • August 2004
    • 30

    Grönt vatten - algblommning?

    Hej!
    Jag har tidigare berört detta ämne, då jag trodde att det var malmat som grummlade vatten. Jag byter vatten ca en gång i veckan och alltid 50% eller mer. Filtret rengörs varannan vecka. Detta är inte normalt i ett 375l akvarium. Vattnet blir grönt och varför vet jag inte. Det återkommer 4-5 dagar efter att jag bytt vatten. När man tittar på akvariets kortsida är det som att titta in i en vägg. Mina frågor är:
    - Kan detta vara algblommning?
    - Kan det vara något annat (jag har inte utfört vattentester, bara bytt det)?
    - Om det är algblommning, skall man byta ut inredning (grottor och stenar), sand och växter isåfall? Byta filtervadd? Tvätta av doppvärmare etc?
    - Vad kan det annars vara (jag har inga alger på akvariets rutor, men jag tror inte det är pH-värdet iallafall)?
    2 akvarier
    1 375l akvarium med Scalarer
    1 27l akvarium (tomt för närvarande)
  • PatrikMalmo

    #2
    Svårt att svara på när man inte sett karet. Har du mycket fisk i bra size i karet (ett sätt att räkna är 1 cm fisk/liter vatten upp till 5 cm storlek på fisken, med större fisk får man räkna med mindre cm fisk per liter vatten), så matar du troligen en del. Jag vet inte om du har några växter alls i karet heller, och inte vilken ljusstyrka du har.

    Det jag spontant hade provat är att ha i lite flytväxter på ytan. Andmat, stor eller liten, har funkat bra för mig. Hornsärv eller den vanliga Ceratopteris kan också gå bra. En liten skvätt Tropica Master Grow eller annan växtgödning vid vattenbyte (går fint att ligga under rekommenderad dos) brukar göra susen efter en viss tid. Ciklider kan dock vara lite luriga och uppfatta flytväxterna som mat... testa då med Vallisneria som du sätter lite små stenar runt rötterna för att skydda dem mot att grävas upp. Ett annat test är att släcka ett av lysrören över karet under någon/några veckor och se vad som händer.

    Nå, det var mina fem öre. Hoppas det funkar!!

    Hilsen!!

    Kommentar

    • RickardÖ
      • August 2004
      • 30

      #3
      Tack för ditt svar, Patrik! Jag åkte in till zooaffären som testade akvarievattnet åt mig. Alla värden var bra, men då jag beskrev problemet, fick jag rådet att köpa några tabletter för att ta bort dem. Detta gjorde jag och nu är vattnet kristallklart. Jag tror att tabletterna hette AlgoStop, men jag är osäker på fabrikatet. Det kan vara Tetra, tror jag. Även om jag är i början av sex veckors behandlingen (så står det på paketen), så ser man en avsevärd skillnad redan nu. (Det klarnade upp helt efter en veckas behandling.)
      /Rickard
      2 akvarier
      1 375l akvarium med Scalarer
      1 27l akvarium (tomt för närvarande)

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Har du andra växter i akvariet? Jag har använt AlgoStop, och den är effektiv, minsann. Kostade 500:- i nya växter....

        Jag är misstänksam mot ditt filtertvättande. Varför rengör du det så ofta? Är det inner- eller ytterfilter?

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          En liten varning är på sin plats här Rickard... Du skriver att du har malar i ditt kar... jag har för mig att algmedel innehåller koppar (är inte helt säker på det) men kolla upp det, för malar är jättekänsliga för koppar. Sedan brukar som sagt algbekämpningsmedlen ta död på alla växter... både algerna och de växter du vill ha kvar...
          Jag läste om sötvattensmusslor, som man kan köpa hos vissa zoohandlare, att de levde på det som finns i grönvatten... Något att fundera över kanske? Hur det nu är så måste du ju komma fram till vad som gynnar algerna... annars får du tillbaka dem så snart ev behandlingar är slutförda.
          Dålig belysning, undernärda växter (utom algerna) och näringsrikt kranvatten (egen brunn) kan vara orsaken.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Rickard, ditt problem är helt klart det här:

            Filtret rengörs varannan vecka.
            Grönvatten triggas främst av Ammoniumspikar som uppstår när man matar och den biologiska filtreringen inte är på topp - t ex om du gör rent och rotar i filtret ofta.

            Man helst bör köra någon form av finporig keramik som (nästan) aldrig kleggar igen filtret och som därför kan lämnas ostört - ofta närmare ett år - innan man måste ta bort den värsta skiten.

            En akvarieaffär har grönvatten i sitt växtkar från och till eftersom dom stänger av sina ytterfilter på natten (vilket också är ett säkert sätt att döda nitrifikationsbakterierna).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              "Grönvatten triggas främst av Ammoniumspikar som uppstår när man matar och den biologiska filtreringen inte är på topp"

              Förklara.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Ursprungligen skickat av defdac
                Rickard, ditt problem är helt klart det här:

                Filtret rengörs varannan vecka.
                Grönvatten triggas främst av Ammoniumspikar som uppstår när man matar och den biologiska filtreringen inte är på topp - t ex om du gör rent och rotar i filtret ofta.

                Man helst bör köra någon form av finporig keramik som (nästan) aldrig kleggar igen filtret och som därför kan lämnas ostört - ofta närmare ett år - innan man måste ta bort den värsta skiten.

                En akvarieaffär har grönvatten i sitt växtkar från och till eftersom dom stänger av sina ytterfilter på natten (vilket också är ett säkert sätt att döda nitrifikationsbakterierna).
                Edit: Firefox spökade

                Exakt vad jag precis upplevt, dåligt inkört filter + perfekta gödning + massor av ljus ger mysigt grönt vatten !

                Det värsta är ju att karet är nära nog obotligt även efter filtret kommit igång ordenligt.

                Jag har beställt ett UV-C filter för att lösa det slutgiltigt

                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Förklara.
                  Knock yourself out..
                  http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200107/msg00403.html
                  http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200402/msg00247.html
                  http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=1941&highlight=green+nh4
                  En riktigt smaskig en:
                  http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=2822#19390
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • RickardÖ
                    • August 2004
                    • 30

                    #10
                    Svar på några av era undringar:
                    "Filtret rengörs varannan vecka."
                    Detta är ett innerfilter av ett välkänt märke (Eheim). Jag rengör filtret var tredje vecka nu och har bara bytt en tredjedel av vattnet. För närvarande har jag ingen gödning. Detta kommer jag nog att ta i, så småningom. Har förutom AlgoStop:en kortat tiden då ljusrampen är tänd (ca en och en halv timme).
                    "Har du andra växter i akvariet? Jag har använt AlgoStop, och den är effektiv, minsann. Kostade 500:- i nya växter...."
                    Växterna och fiskarna skall inte ta skada, säger förpackningen. Vad jag kunnat konstatera mår Vallisnerian, Svärdplantorna, Vattenpesten och en annan växt jag har (som jag inte kommer ihåg namnet på, varken det vetenskapliga eller det svenska) inte tagit någon skada. Tack för varningen, jag kommer att hålla extra noga uppsikt över det nu.
                    Tant Nancy, tack för varningen!
                    Jag skall kolla upp det och svara så fort jag kan, så återkommer jag med svar. Svar till PatrikMalmo:
                    Jag har tagit bilder (med kameramobil). Dessa försöker jag lägga ut de på min zoon-sida. Så fort det går kommer jag att lägga in en länk på tråden, så att alla som vill kan se den.
                    Tack för alla åsikter, återkommer så snart som möjligt med fler svar.
                    M v h
                    Rickard
                    2 akvarier
                    1 375l akvarium med Scalarer
                    1 27l akvarium (tomt för närvarande)

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag rengör filtret var tredje vecka nu
                      Det stör onödigt mycket. Jag skulle försöka hitta en filtermateriallösning som håller längre utan underhåll.

                      Vad jag kunnat konstatera mår Vallisnerian, Svärdplantorna, Vattenpesten och en annan växt jag har (som jag inte kommer ihåg namnet på, varken det vetenskapliga eller det svenska) inte tagit någon skada.
                      ..men å andra sidan kan du vara säker på att AlgoStop:en inte får växterna gladare - för det är väl inte näringsämnen i den?

                      Ett tips, som kanske inte passar dig om du har dåligt kranvatten och känslig fisk:

                      Sätt i en hävertslang och en påfyllningsslang och dra igång ett vattenbyte med filtret påslaget. Låt det stå i flera timmar tills vattnet är kristallklart. Då fluffar du alla växter och virvlar omkring med handen över all inredning. Fortsätt vattenbytet tills vattnet åter är kristallklart (kolla från kortsidan genom hela vattenvolymen - det ska inte vara ett uns disighet).

                      Upprepa om vattnet får minsta tendens till grumlighet.

                      Extra trick: Sätt på ett Quickfilter på insuget till filtret efter vattenbytet. Det tar så små partiklar som ner till 1 mikrometer vilket duger till svävalger. Quickfilter kostar bara 80 spänn på närmsta zooaffär, och det ser ut såhär:
                      http://194.236.255.117/defblog/picture/1464.html

                      (skippa gärna algmedlet och få fjutt på växterna istället - dom tillsammans med ett moget biologiskt filter kommer suga upp varenda gnutta Ammonium som kan trigga en ny grönvattensblommning)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ursprungligen skickat av defdac
                        Extra trick: Sätt på ett Quickfilter på insuget till filtret efter vattenbytet. Det tar så små partiklar som ner till 1 mikrometer vilket duger till svävalger. Quickfilter kostar bara 80 spänn på närmsta zooaffär, och det ser ut såhär:
                        http://194.236.255.117/defblog/picture/1464.html
                        Får jag protestera lite här, jag har haft ett quickfilter på insuget under en vecka i mitt "svävalgskar" Det gav ingen som helst effekt, iallafall inte på svävisarna. Annat småskräp sitter det dock där.

                        Däremot så tog ett UV-C filter kål på dom alla på ca 24 timmar...

                        Kristallklart ! Största upplevelsen sedan första bubblan koldioxid
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Får jag protestera lite här, jag har haft ett quickfilter på insuget under en vecka i mitt "svävalgskar" Det gav ingen som helst effekt, iallafall inte på svävisarna. Annat småskräp sitter det dock där.
                          Förmodligen har du en "strumpa" modell äldre. Testa att skaffa dom nya där det explicit står att dom klarar mikronstorlek.

                          Dessutom beror det på vilket läge du startar i. Man kan nog inte filtrera en total grönsoppa till kristallklarhet, det var därför jag först tipsade om att göra vattnet kristallklart med vattenbyte och därefter sätta på Quickfiltret.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14

                            Ah, synd att jag kastat förpackningen trots att jag är vad man skulle kunna kalla "förpackningsfetischist"...

                            Får handla ett nytt när jag råkar dyka på ett m.a.o !

                            Bra att veta !!!
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #15

                              Ni bara måste kolla in min blogg. Jag la precis in en före/efter-bild på min svävalgsodling.

                              Som någon sa om UV-C "I'm a believer"

                              Det skiljer ca 40 timmar emellan dom !

                              http://berthling.com/oblog

                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...