Vad är det för skillnad på KH och KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindeman
    • August 2004
    • 7

    Vad är det för skillnad på KH och KH

    Hej
    Jag har ett test från Sera som mäter karbonathårdet i grader KH (skall vara först en liten ring längst upp följt av KH). Jag har i mitt akvarium KH=6.

    Jag har också ett test från Hagen som mäter GH och KH. Här mäter man KH i ppm (mg/l)och skall vad jag förstår vara Kalciumkarbonat (CaCO3). I mitt akvarium har jag KH=70.

    Vad är skillnaden och finns det något sätt att räkna om det ena till det andra?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Omräkningsfaktorn står angiven i Zoopet-avdelningen "Akvarievatten".
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      En länk kanske??
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=194
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • lindeman
        • August 2004
        • 7

        #4
        Intressant.

        Detta innebär då att jag har ett problem med någon av mina tester. Mitt Sera KH-test stämmer inte med mitt Nutrafin KH + GH-test.

        Enligt artikeln så skall omräkningsfaktorn vara 17,86. Som jag skrev så hade jag med Seras test mätt upp KH = 6 och med Nutrafins KH = 70.

        Tyvärr har Sera-testet tagit slut så jag tänker fortsätta med Nutrafins men frågan är vilket av de som visar rätt?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Vadå - KH 70 - orimligt högt värde här..
          Måste vara omräkningsfel eller missförstånd...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Inte kh 70 utan 70 mg/l, dock så är nutrafins tester så olyckligt namngivna som just kh test, när det egentligen rör sig om alkalinitetstest.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Tropfrog,
              är inte alla KH-test, oavsett märke, egentligen test för alkaliniteten? Jag har inte hittat något KH-test som enbart ger utslag på magnesium/kalciumkarbonat. De test jag provat ger finfina utslag även på karbonatet i natriumkarbonat, vilket kan ge ett högre KH än GH. Fast då är tydligen kemisterna så sluga att KH blir lika med GH. En luring. Således: KH-tester mäter vattnets förmåga att stå emot syror, dvs alkaliniteten.

              Hilsen!!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Nu blev jag riktigt förvirrad, det jag försöker att säga är att om du ringer ett vattenverk och frågar efter kh på ditt vatten så har dom inte en aning. Men frågar du om vattnets alkalinitet så vet dom. Det har jag tolkat som om alkalinitet mäts i mg/l och att kh mäts i tyska grade (dkh). Det var med utgång ifrån den (van?)föreställningen jag utalade mig om att det är olyckligt att kalla ett test för kh test när det mäter mg/l.

                Om det finns en omräkningstabell så kan jag inte tänka mig att dom mäter olika saker.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Tropfrog,
                  jag är nu ingen kemist, men som jag begripit det är alkaliniteten vattnets förmåga att stå emot syror utan att reagera med ph-sänkning. Handlar om vätekarbonat, karbonat- och hydroxidjoner. Karbonathårdhet, KH, är egentligen enbart magnesium- och kalciumvätekarbonat/karbonat. KH är ett gammalt begrepp och egentligen olyckligt att använda, om jag nu återigen kopplat detta rätt. Det är dock lätt att testa hur ens test fungerar. Lös lite natriumbikarbonat (vanligt bikarbonat i livsmedelsaffärerna) i destillerat vatten. Ger testet utslag på detta så mäter det alkaliniteten, inte KH.

                  Ibland spelar detta mindre roll, men vill man ha verklig koll på saker och ting av någon anledning så kan det göra en skillnad. KH förekommer t ex i de flesta vattendrag i naturen - natriumbikarbonat gör det inte. Som jag kopplat det borde vi akvarister egentligen vara betydligt mer hjälpta av att använda begreppet alkalinitet i stället för kh, eftersom det är det de flesta test mäter.

                  Återigen - om jag nu kopplat detta rätt. Någon kemikunnig kanske kan reda ut begreppen mer.

                  Hilsen!!

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Du kanske har rätt, det viktiga som tråden handlade om var att det finns en omvandlingsfaktor mellan kh i tyska grader och alkalinitet. Nu vet jag inte om det du säger stämmer, men det finns i vilket fall en omvandlingsfaktor mellan akivarie kh och alkalinitet. Som sagt om akvarie kh och vattenkemist kh är olika saker vet jag inte, men omvandlingen stämmer i vilket fall.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Hmm. Här blir jag tveksam kring hur jag tänker - är som sagt ingen kemist.

                      Att mäta KH-värdet på kran- och akvarievattnet är en oerhört enkel procedur med de tester som finns i handeln. Nu för tiden finns det också en del tester som mäter karbonathårdheten i ppm CaCO3 i stället för i °KH. 1°KH=17.86 ppm CaCO3. Det innebär att 3 i KH motsvarar 53.6 ppm CaCO3.
                      Detta är det enda jag hittar i den avdelningen kring KH. Testerna för ppm CaCO3 ska tydligen bara mäta kalciumkarbonat, vilket då ger ett helt snett resultat i omräkningsfaktorn om man kör med natriumbikarbonat för att höja hårdheten. I ett Maltavikar där man tillsatt natriumbikarbonat för att höja hårdheten, borde äkta CaCO3-tester inte ge något som helst utslag på att hårdheten höjts. OM de ändå ger utslag så mäter de väl alkaliniteten?!

                      Nå. Jag lurar bara, men jag har tillräckligt med erfarenhet av olika tester för att veta att de inte alltid mäter det som står på förpackningen. Surt att man ens ska behöva spekulera i sådant.

                      Hilsen!!

                      Kommentar

                      • BULL
                        • January 2002
                        • 298

                        #12
                        Ett litet tipps surfa in på hjortgatans och läs lite om vattenkemi.
                        Rickard Berg har svarat på lite frågor där.
                        Här är ett av svaren http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=158

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
                          Hmm. Här blir jag tveksam kring hur jag tänker - är som sagt ingen kemist.

                          Att mäta KH-värdet på kran- och akvarievattnet är en oerhört enkel procedur med de tester som finns i handeln. Nu för tiden finns det också en del tester som mäter karbonathårdheten i ppm CaCO3 i stället för i °KH. 1°KH=17.86 ppm CaCO3. Det innebär att 3 i KH motsvarar 53.6 ppm CaCO3.
                          Detta är det enda jag hittar i den avdelningen kring KH. Testerna för ppm CaCO3 ska tydligen bara mäta kalciumkarbonat, vilket då ger ett helt snett resultat i omräkningsfaktorn om man kör med natriumbikarbonat för att höja hårdheten. I ett Maltavikar där man tillsatt natriumbikarbonat för att höja hårdheten, borde äkta CaCO3-tester inte ge något som helst utslag på att hårdheten höjts. OM de ändå ger utslag så mäter de väl alkaliniteten?!

                          Nå. Jag lurar bara, men jag har tillräckligt med erfarenhet av olika tester för att veta att de inte alltid mäter det som står på förpackningen. Surt att man ens ska behöva spekulera i sådant.

                          Hilsen!!
                          Jag vet att testet som anges (nutrafin kh) ger ett resultat i mg/l och att den blir högre när man tillsätter bikarbonat.
                          MVH
                          magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • jorgen41
                            • December 2002
                            • 2087

                            #14
                            dKH(KH) =Vattnets karbonathårdhet(buffrings förmåga),anges i dKH(KH).

                            dH = Vattnets hårdhet (Summan av Ca och Mg joner.Anges i mmol/l)
                            Hårdhet anger summan av Ca och Mg joner och mäts i 1mmol/l eller 0dH.
                            10dH motsvarar 0,179mmol/l.

                            GH = Vattnets totalhårdhet.
                            GH är summan av alla ämnen som är lösta i vattnet och påverkar hårdheten. Det kan vara salter av kalcium och magnesium samt olika sulfater, kloriner och karbonater. GH styr vad som i dagligt tal kallas att vattnet är hårt, respektive mjukt.

                            Alkalinitet =
                            Alkalinitet anger mängden HCO3 joner och mätes i mmol HCO3/l

                            För mer utförlig info : http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=51&parent=50&id=33
                            http://www.aquascapes.webhop.net
                            http://jorgensblog.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • BULL
                              • January 2002
                              • 298

                              #15
                              formel:Mg HCO3/liter=x
                              x/1000/61,0189*1000*2,78=KH

                              Kommentar

                              Arbetssätt...