Hjälp till att skapa lista på fungerande tester!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #76
    Är det någon som vet hur man läser av bäst-före-datum på JBL:s produkter (dropptester)?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #77
      På mina JBL-tester så sitter det en datummärkning under själva paketet. De har LÅÅÅNG hållbarhet!
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #78
        Ahhh, dääär. Jag som letade på flarrorna :o .
        På nitritpaketet jag köpte igår står det 05931104. Hur borde jag tolka det månne?

        På ammoniumtestet (som inte fungerar) finns det ingen stämpel i botten. Bara en massa butiksdamm på locket
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #79
          Jag var och bytte mitt ammoniumtest idag och det blev samma konstiga färg med det nya Är det någon som har använt JBL:s NH4 test?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • ChrilleK84
            • March 2005
            • 40

            #80
            Någon som har testat Seras GH test? Jag har testat det en massa gånger men jag lyckas inte räkna ut mitt GH, enligt bruksamvisningen ska man hälla i en droppe i taget tills "vätskan skiftar från brunt över rött till grönt" Jag lyckas dock inte få någon annan färg än pissgult, jag har haft min "bättre hälft" till å titta men hon kan inte heller se någon annan färg än gult...
            Sötsurt ska det vara!

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #81
              jag har seras test och det funkar
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • Magnuz
                • February 2005
                • 292

                #82
                Jag köpte JBL:s nitrattest och jag måste säga att jag har väldiga problem med att avgöra nitrathalten. Hur ska man kunna jämföra när pulvret lägger sig i botten av mätglaset? Det står ju dessutom i bruksanvisningen att det är normalt att pulvret inte löser upp sig.

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #83
                  Ursprungligen postat av Magnuz
                  Jag köpte JBL:s nitrattest och jag måste säga att jag har väldiga problem med att avgöra nitrathalten. Hur ska man kunna jämföra när pulvret lägger sig i botten av mätglaset? Det står ju dessutom i bruksanvisningen att det är normalt att pulvret inte löser upp sig.
                  Titta igenom sidan på röret, är det pissegult eller svagt orange't så är det OK !

                  Noggrannare än så är det inte !
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Magnuz
                    • February 2005
                    • 292

                    #84
                    Hmm... undrar då vad vitsen är med en så fingraderad skala...

                    Kommentar

                    • Johan73
                      • December 2003
                      • 483

                      #85
                      Jag har JBL 6,0-7,6 Ph test och för mig är det fasiken omöjligt att särskilja de 4 olika gröna nyanserna på testet. Finns det inget test som är *tydligare* med mer distinkta färgskillnader mellan stegen?
                      SJälv skulle man ju vilja ha typ gult, grönt, blått rött om man fick välja
                      /J

                      Kommentar

                      • Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

                        #86
                        Tycker det är svårt som tusan att läsa av de där färgnyanserna. Gillar inte att hålla på droppa och ha mig.

                        Har de slutat tillverka/sälja de där testerna med lackmuspapper? Mina föräldrar använde dom i många år. Jag tyckte de var lättavlästa. Och vad gäller nogranheten på dom vet jag inte. Men den verkade tillräckligt.
                        Den som frågar får veta

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #87
                          Ursprungligen postat av Johan73
                          Jag har JBL 6,0-7,6 Ph test och för mig är det fasiken omöjligt att särskilja de 4 olika gröna nyanserna på testet. Finns det inget test som är *tydligare* med mer distinkta färgskillnader mellan stegen?
                          SJälv skulle man ju vilja ha typ gult, grönt, blått rött om man fick välja
                          Har du verkligen gett dig till tåls?
                          Jag tycker de är väldigt tydliga och får alltid bra utslag. Det finns, enligt mig, inte något annat test än detta som ger ens ett bra resultat. Och om det handlar om bara fyra olika nyanser så är det ju inte så himla svårt att tyda resultatet ändå? Hur är det med datumet på förpackningen? Om du tar proportionerligt mer med vatten som med dropparna och får mer vätska att jämföra med?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Johan73
                            • December 2003
                            • 483

                            #88
                            Ursprungligen postat av Lenmar
                            Har du verkligen gett dig till tåls?
                            Jag tycker de är väldigt tydliga och får alltid bra utslag. Det finns, enligt mig, inte något annat test än detta som ger ens ett bra resultat. Och om det handlar om bara fyra olika nyanser så är det ju inte så himla svårt att tyda resultatet ändå? Hur är det med datumet på förpackningen? Om du tar proportionerligt mer med vatten som med dropparna och får mer vätska att jämföra med?
                            Nä, kanske inte Man är ju halvt färgblind verkar det. Det som förbryllar mig nu är att det verkar som att pH med detta test är kanske ca 7,8 men runt 7 med övriga "stick" tester jag provat. Kanske det kan vara ett måndagsex?
                            Ska prova att dubbla satsen och se om det blir tydligare för mig, tack för tipset!

                            Ha´det!
                            /J

                            Kommentar

                            • 2bias
                              • January 2007
                              • 95

                              #89
                              en liten fråga när ni gör erat test på vattnet gör ni bara ett test eller gör ni flera och räknar ut ett medelvärde ,för att få större statistisk styrka på provet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...