Hjälp till att skapa lista på fungerande tester!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Ingrid
    • August 2004
    • 36

    #31
    jag är nybörjare och undrar vad det finns för billiga (och hyfsat bra) nitrattester.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #32
      Tant Ingrid, om du läser den här tåten så ser du vilka tester som är bra... hur priserna ligger beror nog mest på din handlare. Patrik på www.pwss.nu säljer JBL:s tester, men jag vet inte om han fått upp dem på sina artikellistor än... men det går att maila honom... han är billig.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #33
        Jodå, Patrick har lagt in dem i en kategori för sig längst ner... (alla nyheter ligger där även JBL:s tester)
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • billo
          • October 2003
          • 85

          #34
          Hej!Jag får olika resultat av olika tester oxå. Körde phmätning och fick sera ph6,5 och tetra 7,0 så vem ska man tro på...
          574L Sydamerika
          60L småfirrar

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #35
            billo:

            Är det tester med 0,5 i noggrannhet? Alltså, det är graderat med halva steg. 6.0, 6.5, 7.0, 7.5 osv? Då har du kanske sanningen någonstans mitt emellan.

            Kommentar

            • billo
              • October 2003
              • 85

              #36
              Ja man får väl se det så... men det är trist att kämpa ner sitt ph och sen är det ,5 mer med ett annat test. Ska nästa gång skaffa hagen eller nåt
              574L Sydamerika
              60L småfirrar

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #37
                Det är dumt att fråga 2 olika källor!

                Risken finns ju att de säger olika saker

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #38

                  Holmby:

                  Gillade du Hagens test ?? Bara lite nyfiken

                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Ingela L
                    • January 2004
                    • 89

                    #39
                    Jag gillar verkligen denna tråden, men jag begriper fortfarande inte vilket NO2-test jag ska köpa.... För visst är det viktigare att ha koll på NO2 än NO3?
                    Jag hittar heller inget JBL NO2-test på PWSS. Letar jag dåligt? Hur är Sera NO2? Finns det något NO2 som jag INTE bör köpa?

                    Mvh
                    /Ingela
                    180l Juwel Rio
                    Barber
                    Regnbågsfiskar
                    Killis

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #40

                      Hmmm....

                      Jag har aldrig mätt NO2, däremot nitrat mäter jag nära nog varannan dag tills jag vet den ungefärliga konsumtionen.

                      Men då utsätter jag mig aldrig för risken att få nitrit !

                      Oops , jag tittade på Patrik's nyheter och där finns ju JBL nitrit-test !

                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #41
                        Om inte testet finns med i listan så kan man maila och kolla om han kan få hem det... Patrik skulle nog kunna fixa fram konserverad gröt om det behövdes också :-)
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #42
                          Ursprungligen skickat av HolmbyJag hittade idag två olika pH tester, det var Sera och Tetra. Dessa båda tester hade en noggrannhet på ph 0,5, och det känns ju lite väl grovt om man vill mäta fram sin CO2 halt.
                          Du kan nog hitta tester som ger en mer exakt angivelse än så, men i verkligheten är 0.5 enheter ungefär den bästa säkerhet du nånsin får med dropptest. Man bör egentligen avrunda pH-värdet till närmsta hela värde - och det är alldeles tillräckligt exakt för akvarier.
                          Grabben i den ena Zoobutiken rekommenderade Tetras 5-i-1 testremsor.
                          Min erfarenhet är att alla testremsor är totalt, fullständigt, värdelösa. Till det kommer att min erfarenhet också är att allt kemiskt från tetra är fullständigt, totalt, värdelöst.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #43
                            Jag har genom åren använd olika fabrikat på dropp tester och inte märkt någon skillnad som har betydelse.
                            Men det är noga med den mängd vatten man använder vid testen så det är exakt.
                            Jag använder en spruta för att suga upp rätt mängd vatten.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #44
                              Azur:

                              Jag vill absolut påstå att Hagen låga (6,0->7,6) Ph-test klarar tiondelar utan större problem. Jag själv har lite bekymmer pga färgblindhet men tjejerna här hemma påstår sig tom klara av att placera in dem emellan färgerna

                              Det är helt sjukt , jag har gjort blind-tester med dem och de är så gott som alltid överrens trots att de inte vet vad den andra sagt !

                              Det som gör det ännu bättre är att det räcker till över 200 tester !


                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              • Holmby
                                • February 2004
                                • 1118

                                #45

                                Holmby:

                                Gillade du Hagens test ?? Bara lite nyfiken
                                Ja, det var ett bra test rent hanteringsmässigt, men jag tycker det är ett litet helv*te att jämföra färger med en färgskala. Det blev till att engagera min fru.

                                Tänk om man kunde ha pH tester som fungerade som karbonattester - Man droppar i en droppe för varje tiondels steg i pH, och när man når rätt värde så får man färgomslag.

                                Ett sådant test vill jag ha! Finns det?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...