Nitrit…

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #61
    Ursprungligen postat av Elliotfiske10
    vilka fiskar ska man skaffa sig då? om man inte kan skaffa corydoras nu.? tips? har 4 siamesiska algätare just nu tanken är att släppa i 2 ancistrus skäggmunsmal men några fiskar som kan passa in i ett juwel 180 l?
    Så länge du har nitrit i karet, så bör du inte stoppa i nån mer fisk. När den är 0 kan du stoppa i fler fisk. Men lite åt gången och låt det gå nån vecka till nästa "påfyllning". Låter som du bara ska ha malar och algätare och det kan man såklart ha, men tänk på att stödmata dom och ge dom nån grönsak ibland.

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #62
      Ursprungligen postat av Pierre67

      Så länge du har nitrit i karet, så bör du inte stoppa i nån mer fisk. När den är 0 kan du stoppa i fler fisk. Men lite åt gången och låt det gå nån vecka till nästa "påfyllning". Låter som du bara ska ha malar och algätare och det kan man såklart ha, men tänk på att stödmata dom och ge dom nån grönsak ibland.
      å vill ha andra köttättare och allätare men svårt att komḿa fram till vilka! därför bad jag om dina åsikter och tips så vad skulle du haft i?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #63
        Ursprungligen postat av Elliotfiske10

        tänkte att jag vill ha yngel och ge och sälja bort
        Kolla upp först då så att du säker på att du har någon som är intresserade av att ta emot några ggr per år!

        Jag tycker en mindre stimfisk är perfekt I ett 180L och att man har ett redigt stim!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 195

          #64
          Ursprungligen postat av åheim

          Kolla upp först då så att du säker på att du har någon som är intresserade av att ta emot några ggr per år!

          Jag tycker en mindre stimfisk är perfekt I ett 180L och att man har ett redigt stim!
          typ neontetra eller kadinaltera? jag tycker purpurtetra är fin och kanske någon som man ser ofta /har flera som kan ta emot mina L144 skäggmunsmal så det blir nog inget problem,problemet nu är att få ned nitritet till 0! Åheim jag tillsatte lite bakterier stability från seachem

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #65
            Jag har också ett Juwel 180 liters kar och i det har jag nu: 4 Mosaikgurami, 14 Kilfläcksrasbora, 5 Otocinclus, 5 Sorgmanteltetra och 7 Albino pansarmalar. Känns som det är fullt nu och kommer inte ha i nån mer fisk. Ångrar dock att jag köpte tetrorna, då jag kunde haft fler rasbora istället. Blev lite tokigt med guramina, då jag fick två hanar och två honor, men ville ha en hane och tre honor.

            Tycker du om Purpurtetra, så köp ett stim av dom. Kolla bara upp först att dom går ihop med dom andra fiskarna först!

            Har fått en del grönalger nu, så dragit ner på belysningen till 6 tim/dygn. Matar också varannan dag.
            Senast redigerad av Pierre67; 19 April 2023, 12:47.

            Kommentar

            • Elliotfiske10
              • February 2023
              • 195

              #66
              hittar ingen direkt info om dem det krävs guldmedlem...

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 195

                #67
                Åheim nu har det gått några dagar och en av min siamesiska algätare börjar typ bli lite trött tror inte det beror på nitriten men den är fortfarande rosa/lila och den vill inte ner. Den skiter dem mer en vad jag hinner kolla på dem tog bort lite bajs (lite) en dag senare är det fullt med bajs vet inte hur dem kan äta så mycket ser ju knappast några alger ….

                Kommentar

                • Elliotfiske10
                  • February 2023
                  • 195

                  #68
                  Och Åheim är dj heeelt säker på att jag inte ska byta vatten? Känns som att nitriten Inge går ned? Ändå ifall jag tillsatt bakterier

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    #69
                    Ser du knappt några alger, så gör dom ju sitt jobb. Och fiskar skiter, precis som vi!

                    Om du ska byta vatten eller inte? Jag har hört olika svar på detta. Själv bytte jag inget vatten första månaden, men sen körde jag på veckovisa vattenbyten 30%. Om det är för att få ner nitriten, så har jag hört det ena och andra där också. En del säger vattenbyten varje dag tills nitriten försvunnit och en del säger det sabbar balansen i karet. Nitivec har jag hört ska va bra, så läs på om det!

                    Kommentar

                    • Elliotfiske10
                      • February 2023
                      • 195

                      #70
                      Ursprungligen postat av Pierre67
                      Ser du knappt några alger, så gör dom ju sitt jobb. Och fiskar skiter, precis som vi!

                      Om du ska byta vatten eller inte? Jag har hört olika svar på detta. Själv bytte jag inget vatten första månaden, men sen körde jag på veckovisa vattenbyten 30%. Om det är för att få ner nitriten, så har jag hört det ena och andra där också. En del säger vattenbyten varje dag tills nitriten försvunnit och en del säger det sabbar balansen i karet. Nitivec har jag hört ska va bra, så läs på om det!
                      kämpar på! vill ju inte att fiskarna ska gå bort när nitriten fortfarande är där!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...