Nitrit…

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    Nitrit…

    Hej har ett 180 l som det är 4 siamesiska algätare och byter vatten en gång i veckan, idag var nitriten på högsta hade lite böss och bajs på botten slamsugit upp det nu och bytt ca 50% vatten något mer som bör göras vet inte hur jag får så mycket nitrit!
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Det som leder till nitrit är mat som man ger fisken så dra ner eller stoppa matningen helt några dagar! Vattenbyten är en mycket dålig lösning till nitritproblem efter som det försvagar akvariet biologiska förmåga ytterligare och stressar fisken och bör ses som en absolut sista utväg om fisk dör. Vid nitrit tar man filter från fungerande akvarium om man har flera och kramar ur i problemkaret, man kan hälla i ett par msk salt som minskar skadeverkningen från nitriten, man kan tillsätta en bakteriekultur på flaska, men under alla omständigheter ska man sluta mata helt och inte byta något vatten överhuvudtaget OM fisken inte visar tecken på att må mycket dåligt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      Tror du det kommer skada något nu när jag byte vatten?
      jag vet liksom inte vad jag ska göra tappar hoppet liksom har ett 70 l och där vet jag till varför jag fick nitrit för att jag matade för mycket men jag matar aldrig mina siamesiska algätare typ utan dem äter alger ist HJÄLP

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Säger det igen och kommer få göra det så länge jag lever - Kranvatten kan inte upprättahålla akvatisk liv som det är utan måste genomgå naturens processer! Vatten som får mogna och cirkulera under lång tid i ditt akvarium blir ett mycket vänligt vatten för din fisk och leder till att fisken lever i symbios med vattnet och då ska man inte suga ur det och hälla det i avloppet så lättvindligt utan se till att vårda det genom att inte överbefolka eller övermata akvariet och hantera vattnet som om det var värt sin vikt i guld Och kom ihåg att ett kliniskt rent akvarium är ett dött akvarium som inte är anpassat för liv! Lita också på moder natur som har erfarenhet av sånt här och har jobbat fram lösningar på hur liv ska upprätthållas, vi männsikor famlar i mörkret
        Senast redigerad av åheim; 12 April 2023, 19:55.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 195

          #5
          men åheim... jag blir bara less på mig själv vet inte vad jag gör för fel... har liksom 4 siamesiska algätare matat dem 2 gånger under deras livs tid hos mig som varit i 2 veckor och imon ska jag köpa pansarmalar men det sket sig nu eller? sen har jag hört att prime ska kunna ta bort och hjälpa till lite det har jag beställt

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Ok har du bara matat 2ggr... har du mycket alger som dem festat på? för det var ju en del bös och bajs sa du.
            men nu ska du inte ha några negativa tankar om dig själv och din förmåga nu för det ska vara lustfyllt med akvarier annars tappar man snart sugen!! Min egen riktiga akvarielycka började när jag fick information om naturliga akvarier, främst genom youtube, och jag insåg att det bästa vi kan göra är att luta oss tillbaka och låta naturen ta oss med på sin resa, för vi är riktigt dåliga reseledare allihopa!!! Det vi ska göra är att skapa förutsättningarna för att liv ska kunna frodas och det gör vi genom att föra in bakterier, parasiter, små kräftdjur mm. Man kan plocka förmultnade löv, pinnar, lera/sand/jord från en en sjö tex eller gamla löv i naturen och lägga i akvariet för då för du in en massa microorganismer och nya bakteriestammar i akvariet och får en rik micro fauna för ett problem många har är att dem har mer eller mindre en monokultur i sitt akvarium, alltså ingen mångfald och det gör att en viss organism kan ta över hela akvariet och det är inte bra utan det ska vara många olika organismer så att dem får kriga med varann för då reglerar dem varann så att ingen kan ta över. Microorgnismer ger man ett habitat av förmultnade växtdelar, löv, mulm, pinnar mm där dem kan få näring och frodas och microorganismer blir också till en naturlig födokälla för fiskar
            Senast redigerad av åheim; 12 April 2023, 20:50.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Elliotfiske10
              • February 2023
              • 195

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Ok har du bara matat 2ggr... har du mycket alger som dem festat på? för det var ju en del bös och bajs sa du.
              men nu ska du inte ha några negativa tankar om dig själv och din förmåga nu för det ska vara lustfyllt med akvarier annars tappar man snart sugen!! Min egen riktiga akvarielycka började när jag fick information om naturliga akvarier, främst genom youtube, och jag insåg att det bästa vi kan göra är att luta oss tillbaka och låta naturen ta oss med på sin resa, för vi är riktigt dåliga reseledare allihopa!!! Det vi ska göra är att skapa förutsättningarna för att liv ska kunna frodas och det gör vi genom att föra in bakterier, parasiter, små kräftdjur mm. Man kan plocka förmultnade löv, pinnar, lera/sand/jord från en en sjö tex eller gamla löv i naturen och lägga i akvariet för då för du in en massa microorganismer och nya bakteriestammar i akvariet och får en rik micro fauna för ett problem många har är att dem har mer eller mindre en monokultur i sitt akvarium, alltså ingen mångfald och det gör att en viss organism kan ta över hela akvariet och det är inte bra utan det ska vara många olika organismer så att dem får kriga med varann för då reglerar dem varann så att ingen kan ta över. Microorgnismer ger man ett habitat av förmultnade växtdelar, löv, mulm, pinnar mm där dem kan få näring och frodas och dem blir också till en naturlig födokälla för fiskar
              ja.. alger har jag och får det här med nya fiskar och vad ska jag göra nu är jag mest intresserad av.! Vad borde jag göra nu efter jag bytt och slamsugit?
              tack för du hjälper

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 195

                #8
                dem här löven och pinnar hur får jag tag på sådantr? har en sjö som heter "kösjön" 100 meter bort

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #9
                  ÅÅh Perfekt! Då kan du gå dit och titta runt vad som kan finnas vid vattenbrynet och kanske hitta lite löv och nåt annat på botten, kolla om det finns nåt träd vid vattnet som tappat sina löv ner i vattnet... och till sommaren kanske det finns lite växtlighet på vattnet som du kan håva upp och du kan också fånga lite levandefoder med en finmaskig håv Man kan också plocka lite löv på marken i skogen och tom ta en lite näve med jord där det finns frodig växtlighet och sen stoppa det i akvariet.
                  Kolla gärna in Father fish på youtube jag hittade honom för några dagar sedan och han satte ord på exakt vad jag har tyckt dem senaste 10 åren!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Elliotfiske10
                    • February 2023
                    • 195

                    #10
                    ska jag koka rötterna då annars blir det väll dåligt med skkit och mögel? men ska jag gå till kanten till sjön och kräva i botten och se om jag hittar pinnar löv? och se n ba kasta i vattnet hjälper detta mot nitrit?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13132

                      #11
                      På shrimps.se finns lite roliga naturprodukter man kan KÖPA och stoppa ner i karet om man vill också https://www.shrimps.se/sv/22-naturprodukter
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Elliotfiske10
                        • February 2023
                        • 195

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        På shrimps.se finns lite roliga naturprodukter man kan KÖPA och stoppa ner i karet om man vill också https://www.shrimps.se/sv/22-naturprodukter
                        är det bättre val än sjön alternativet?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13132

                          #13
                          Nej för dem är torkade och har inga microorganismer, men dem ger en miljö där microorganismer kan hitta föda och föröka sig i! Plockar du från sjön så är löven redan utrustade med microorganismer!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13132

                            #14
                            Ursprungligen postat av Elliotfiske10
                            ska jag koka rötterna då annars blir det väll dåligt med skkit och mögel? men ska jag gå till kanten till sjön och kräva i botten och se om jag hittar pinnar löv? och se n ba kasta i vattnet hjälper detta mot nitrit?
                            Du ska nog vara försiktig med att föra in stora rötter, för rötter förmultnar och belastar vattnet, bättre om du tar mindre saker som pinnar och kanske lite sten...
                            Men koka aldrig någonting som du tar från en sjö eller skog om du vill föra in liv í akvariet!

                            Ja alla bakterier och organismer jobbar för dig och hjälper till att stabilisera akvariet och hantera avfall och minskar då risken för nitrit men det finns ju en gräns förstås för vad man kan göra mot sitt akvarium...
                            Senast redigerad av åheim; 12 April 2023, 22:36.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Elliotfiske10
                              • February 2023
                              • 195

                              #15
                              kan det hända något dåligt om jag plockar från sjön?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...