Hjälp! Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lousy93
    • February 2022
    • 5

    Hjälp! Alger

    Hej jag har ett 300 liter akvarium som varit igång ca 6 månader. Medel till hög fiskbelastning. Fick till en början nästan bara brunalger och tänkte att jag blir säker av med det och det har visserligen avstannat en hel del men absolut inte helt. Har börjat få alla möjliga alger nu, skäggalger, cyano, röd alger etc och jag får inte bukt med det. Trotts att jag har vattenpest, gullranka med rötter i akvariet, 4 crinum lökar, 3 anubias. Matar sparsamt och endast tänt 8 timmar med 2x 21watt ledd lampor. Crinum växer bra men inte vattenpesten? Byter 40% vatten varje vecka och dammsuger botten lätt. Ingen spårbar nitrit, amonia eller nitrat. Möjligtvis något under 10 på nitrat. Så jag förstår inte varför jag inte får bukt med algerna. Har en wave maker 3000 liter/h och en fx4 med mycket biologisk och mekanisk filtrering. Hur ska jag få bukt med detta? Följt alla råd på forum etc. Har ancistrus i tanken
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Svårt att ge ett specifikt råd. En checklista på allt som kan påverka algtillväxt kan vara en viss hjälp för att inte missa någon parameter.
    How YOU Can Kill ALGAE Fast And Easy! 10 TIPS IN 10 MINUTES! - YouTube

    Kommentar

    Arbetssätt...