Vattenvärden kontra vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #16
    Jag tror på 30 procent vattenbyte varje vecka, har du för lågt nitrat värde så öka då gödningen.

    Kommentar

    • A/Wing
      • July 2021
      • 49

      #17
      Okej nu börjar jag fatta vad du är ute efter

      Kommentar

      • A/Wing
        • July 2021
        • 49

        #18
        Använder i dag Tropica men har köpt hem Pmdd ska testa det i framtiden när Tropica är slut

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #19
          Hej!
          jag hade inte gjort något vattenbyte med så låga nitratnivåer. Skulle väntat tills det är uppe i minst 25-30.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #20
            Ursprungligen postat av Yadina
            Hej!
            jag hade inte gjort något vattenbyte med så låga nitratnivåer. Skulle väntat tills det är uppe i minst 25-30.
            Vattenbyte späder ut mer än nitrat och har rensande effekt på akvarievattnet som kan vara hälsosamt men var och en är salig i sin tro.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #21
              Har man ett olämpligt kranvatten så är ju inte veckovisa vattenbyten helt optimalt så det beror på och sen vilken belastning man har... Har man stora eller väldigt många fiskar så krävs mer vattenbyte och som Christer sa så är det inte bara nitrat man vill bli av med för man kan tex få lite för mycket dåliga bakterier i vattnet som anstränger fiskens immunförsvar och så kan man behöva fylla på olika mineraler. Mitt akvarium med räkor byter jag extremt lite vatten i för det är låg belastning och räkorna uppskattar inte vattenbyten!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Har man ett olämpligt kranvatten så är ju inte veckovisa vattenbyten helt optimalt så det beror på och sen vilken belastning man har... Har man stora eller väldigt många fiskar så krävs mer vattenbyte och som Christer sa så är det inte bara nitrat man vill bli av med för man kan tex få lite för mycket dåliga bakterier i vattnet som anstränger fiskens immunförsvar och så kan man behöva fylla på olika mineraler. Mitt akvarium med räkor byter jag extremt lite vatten i för det är låg belastning och räkorna uppskattar inte vattenbyten!
                Har man olämpligt vatten så är det en helt annan sak överhuvudtaget,sedan är det alltid svårt att ge råd när man inte har alla förhållande det blir ju då ett mer allmänt svar som kanske gäller i många fall.

                Kommentar

                • A/Wing
                  • July 2021
                  • 49

                  #23
                  Jag kanske inte är rätt man att säga vad som är rätt eller fel så får jag inte några mer råd så går jag på magkänsla
                  det har jag gjort förut och har funkat.
                  Det som känns mest riktigt är veckobyten och mer gödning

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #24
                    Ursprungligen postat av A/Wing
                    Jag kanske inte är rätt man att säga vad som är rätt eller fel så får jag inte några mer råd så går jag på magkänsla
                    det har jag gjort förut och har funkat.
                    Det som känns mest riktigt är veckobyten och mer gödning
                    Det tycker jag att du skall göra det blir nog bra.

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      #25
                      Älskar växtakvarium!
                      A/Wing när det är ett växtakvarium så gör du rätt i att öka den gröna (Tropica) som innehåller nitrat som du har "problem" att få upp...

                      (Anledningen till att man vill ha 10 - 25 ppm nitrat är att det främjar fler sidoskott på plantorna)

                      Ja när det är ett växtakvarium så är det som sägs att tex kanske kalcium (en av två i Gh) kan bli en brist som är en av de viktigare näringsämnena. Det kluriga är att Gh kan mäta OK nivå men det kan vara massa magnesium joner istället.. Så man kan bli villseledd.

                      Så det är bra att inte gå för långt mellan bytena.
                      Men det är skönt att slippa silikaterna.
                      (Själv börjar jag använda RO vatten för att slippa silikaterna.)

                      Kommentar

                      • A/Wing
                        • July 2021
                        • 49

                        #26
                        Kul att det är fler som är inne på den linjen. Det känns som du är påläst så jag följer dina råd
                        Jag ser på vissa växter som att jag har kalciumbrist dom har tendens till att krulla ihop sig.

                        Ro vatten är nog inget för mig blir jobbigt när jag har såpass stort kar 750 l.
                        Men jag vet inte hur jag ska lösa det med dom höga silikatvärdena jag har i kranvattnet
                        Senast redigerad av A/Wing; 01 January 2022, 11:41.

                        Kommentar

                        • A/Wing
                          • July 2021
                          • 49

                          #27
                          Ang rovatten. Kan någon förklara för mig hur man går till väga för att skapa rovatten.
                          Googlade på det och det kom fram lite olika produkter bla på Amazon som heter PUR SMART 8OO Pro. Omvänd Osmos.
                          Är det sådant man ska använda för att göra rovatten och tar det bort bla.Silikater.
                          Tacksam för svar.

                          Kommentar

                          • Lusse

                            • April 2008
                            • 328

                            #28
                            Det är ett membran (vatten filter) som filtrerar kranvattnet:
                            ​​​​​
                            ​​​​​​-​
                            Överst är den utbytbara membranet i en patron.
                            Som man stoppar in en av de tre vita cylindrarna.
                            De andra två vita filtersylindrarna är fin filter o kolfilter.

                            Det tråkiga är att man tillverkar ungefär 1l RO vatten så åtgår det 2l o den litern åker ut i vasken. (När man pressar vatten igenom membranet så stannar mineralerna o skit på ena sidan o för att membranet inte skall sättas igen så sköljer man samtidigt bort skiten med vatten. Denna sköljprocess förbrukar vatten.)

                            RO vatten är typ som destilerat vatten men lite billigare att framställa när det inte behövs massa watt för att koka upp vatten.

                            Dvs den ger oss typ:
                            Gh 0°dh
                            Kh 0°dh
                            pH ~7.0

                            Så RO tar inte bort silikaterna men även de grejerna grejer man vill ha kvar..

                            Så man måste tillsätta mineraler så tills man får Gh, KH och Ph som man vill ha. Så man behöver blanda in i stora dunkar/tunnor o mäta, innan man pumpar över det till karet..​​​​​​​

                            ​​​​​​​Sen behövs filterna bytas ut efter ett tag osv.
                            ​​​​​Rätt besvärligt med andra ord..

                            Kommentar

                            • A/Wing
                              • July 2021
                              • 49

                              #29
                              Ja det där fungerar ju inte det kommer ju att gå åt alldeles för mycket vatten i processen
                              Håller du på med detta?

                              Kommentar

                              • Yadina
                                • December 2014
                                • 367

                                #30
                                Ursprungligen postat av Christer5

                                Vattenbyte späder ut mer än nitrat och har rensande effekt på akvarievattnet som kan vara hälsosamt men var och en är salig i sin tro.
                                Vad mer än nitrat anrikas som dessutom inte tas upp av växterna?
                                Vad menar du med "rensande effekt"?
                                Som Åheim nämner kan man ju aldrig vara helt säker på vad man får med i kranvattnet, inte ens från gång till gång, tänker bl a på kloramin.

                                Som du själv nämner, Christer, så vet vi inte hur hans akvarium och invånarlast ser ut. Därför är mitt generella svar att i ett växtakvarium (som oftast har en stor växtmassa i förhållande till fisklast) så skulle jag aldrig byta vatten med så låga nitratvärden. Om nu inte något är synbart eller "luktbart" fel på vattnet. Dock skulle jag tillföra mer kaliumnitrat samt troligen mata lite mer frekvent.

                                Med detta sagt så finns det inget rätt eller fel, bara olika övertygelser. Att göra ett vattenbyte skadar sällan/aldrig.

                                ? Visit https://aquariumcoop.com/ to buy aquarium plants, lights, fish food, and more from Aquarium Co-Op? Buy fish at https://geni.us/LiveFish from our pr...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...