Vattenvärden kontra vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A/Wing
    • July 2021
    • 49

    Vattenvärden kontra vattenbyte

    En undran. Man bör ju göra vattenbyte en gång i veckan.
    Men mina vattevärden är som följande. PH.6,5 KH.6,0 Nitrit. 0,0 Nitrat. 2,0 Amonium.0,0 Fosfat. O,02 Silikat. 4,0
    Min undran är ju om jag ska göra mina vattenbyte en gång i veckan eller ska jag dra på det på grund av Nitrathalten och vänta till den
    ligger på 30.ml/g Det har gått en vecka sen jag gjorde vattenbytet och jag mätte i går.
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Hej A/Wing
    Ja vi har pratat lite om det men när ingen annan svarar så tänkte jag utveckla mina tankar lite.

    Jo här kommer hur jag har uppfattat det..
    Om man tar ytterligheterna:
    • Göra delvattenbyten varje dag
    • Alldrig göra delvattenbyten
    Det finns andra orsaker till att byta vatten en gång i veckan. Tex om man är väldigt fokuserad på växterna så kan man köra en regim som Tom Barr kommit på som kallas EI. Där har man i karet rellativt mycket macro o micro gödning. Tanken är att det inte skall uppstå någon brist på någon av de alla gödningsämnena. För att växterna är lite så att om man har nio av tio gödningsämnen så kommer de att uppvisa bristsymptom o inte växa som dom ska.
    Då vill man förhindra att detta skall ske/uppkomna.
    Men man kan inte hålla på o hälla i massa gödning för vid någon tidpunkt så kommer det att byggas upp ett skadligt överflöd som kommer att ge alg tillväxt. O det är ett rent hel***e att mäta alla o hålla alla micro o macro ämnena på en optimal nivå!
    Då gör man istället så att man alltid gör ett 50% delvattenbyte varje vecka. Bara för att "resetta" nolla ut o få ut överflödet av macro o micro gödningen. Därmed kan man fortsätta att göda mycket nästa vecka och behöver inte mäta alla näringsämnena.

    Så håller du inte på med ovanstående så behöver man inte göra delvattenbyten veckovis.

    Nu till att aldrig göra delvattenbyten:
    • Att man kör hela kväve cykeln och omvandlar även nitrat till kväve som lämnar karet via atmosfären.
    • Att man dessutom har massa olika snabbväxande plantor som tar o renar vattnet ifrån allt annat skit (järn, fosfat osv.) utöver nitrat.
    Då behöver man aldrig göra delvattenbyten när man har ett naturligt kretslopp.

    Så dessa två ytterligheter ofta eller aldrig. Som man kan reglera genom att ha koll på som du är inne på att hålla ett öga på nitrat o låta det avgöra hur ofta eller hur mycket som skall brytas.

    Googlar man runt så hittar man andra intervall än veckovis. En del säger 2 veckor o andra 1ggr månaden. Det bara befäster som jag ser det att det är efter behov av fiskbelastningen o alla kar är olika med olika behov.
    Dvs mer fisk = mer mat ner i karet = mer nitrat = fler/större delvattenbyten.

    När ingen vet hur mycket fisk du har eller hur mycket växter eller hur snabbväxande de är. Samt hur mycket du matar och hur mycket protein det innehåller så kan INGEN säga exakt hur ofta/mängd du skall byta.

    Men nitrat påvisar hur mycket fiskar o dess matning HAR skitat ner vattnet SAMT hur mycket eller litet växterna har sugit upp.

    Så i ditt individuella kar så berättar nitrat nivån det du behöver veta (OM du inte har anoxic bakterier som omvandlar nitrat till kväve som de flesta inte har. Men man kan då inte reglera via nitrat när kvarvarande skit finns kvar om man inte har massa snabbväxande växter som gör att man hade aldrig behöver byta vatten.)

    (Det finns andra olika undantag att tex kan det diskuteras att tex stora discus fiskar utsöndrar tillväxt hormoner som hindrar de mindre fiskarna att växa så att de förblir störst och behåller sin dominans. Då vill man ha ut de hormonerna med delvattenbyten. Men detta är ett litet undantag om man inte håller på med det.)

    Eller vissa filter material kan påverka nitrat nivåerna som silikat remover.
    ​​​​​​​
    Så håller du inte på med EI/anoxic/discus/filter media så ser jag ingen anledning till att du inte skull förlänga eller minska storleken på delvattenbytena i ditt kar.

    (Det kan givetvis kanske (?) finnas andra anledningar till att göra delvattenbyten som jag inte har nämnt ovan)

    Kommentar

    • A/Wing
      • July 2021
      • 49

      #3
      Hej Lusse tack för det utförliga svaret.
      Förstår att det finns flera variabler att ta hänsyn till som du skriver fiskbestånd hur mycket växter osv.
      Nu är det som så att jag har ganska höga Silikatvärden i kranvattnet som gynnar kiselalger som jag har lite problem med
      och när jag nu har låga nitratvärden efter en vecka så vill jag utöka till 14 dagarsbyte på vattnet därav min fråga.
      Jag har ca 35-40 fiskar mycket växter med co2 gödning så innan jag utökar vattenbytet till 14 dagar
      så ville jag ha lite experthjälp i och med jag är ny på det här.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Toppen.
        Der är bara att mäta nitrat varje vecka o kommer du upp i 25ppm så är det dax att göra ett delvattenbyte.

        Du kan sikta på att efter delvattenbytet bibehålla 10ppm nitrat i karet. Med hjälp med denna kalkylator så får du reda på hur många liter (storleken) på delvattenbytet:
        Aquarium calculator; Estimate the effect of repeated water changes on the concentration of a given substance.

        Kommentar

        • A/Wing
          • July 2021
          • 49

          #5
          Okej så 25ppm är nivån man inte ska överskrida.
          Jag får dock fylla på 20 l vatten varannan dag på grund av avdunstning har ett öppet kar
          Tack för hjälpen och kalkylator

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            När du CO2 göder så antar jag att du prioriterar växter.
            För växternas målområde gäller:
            Ändå kan vissa näringsparametrar beskrivas som målområden:
            • 10 till 25 mg/l nitrat (NO 3 )
            • 5 till 10 mg/l kalium (K)
            • 0,1 till 1 mg/l fosfat (PO 4 )
            • 0,05 till 0,1 mg/l järn (Fe)
            • > 10 mg/l magnesium (Mg)
            källa:
            https://www.aquasabi.de/aquascaping-...uariums-teil-3

            Sen vet jag inte vilka fiskar du har o de får gå i första hand! Så jag tex har Malawi ciklider o de vill ha hårdare vatten o jag får anpassa mig till att hålla mig i deras nedre "range" så att det är närmar åt det hållet växterna gillar..

            ​​​​​​Det man kan tänka på att det är vatten som avdunstar är typ destilerat vatten utan mineraler osv. Sen när man fyller på med kranvatten då tillsätter man mineraler, silikat osv (för det avdunstar inte) så koncentrationerna ökar lite varje gång.

            (Kanske inte några problem nu när du byter så ofta men om du börjar byta mindre o mer sällan så kan det bli en faktor kanske.)
            Senast redigerad av Lusse; 27 December 2021, 17:14.

            Kommentar

            • A/Wing
              • July 2021
              • 49

              #7
              Det är ett växtakvarium men för den saken skull så misskrediterar jag inte fiskarna det ska bli en harmoni mellan fiskar o växter är det tänkt.
              Nu har det gått 14 dagar sedan vattenbytet och nitrathalten har gått upp från 2,0 till 5,0 men det är ju fortfarande långt ifrån 20,0.
              Ska jag fortfarande vänta med vattenbytet?
              Vattnet ser rent visuellt riktigt bra ut och fiskarna ser riktigt pigga och glada ut faktiskt piggare än när jag bytte veckovis.
              Det ända som ser lite tråkigare ut att det är en hel del avföring på botten.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Använder du dropptester ?

                Kommentar

                • A/Wing
                  • July 2021
                  • 49

                  #9
                  Ja JBL

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Ursprungligen postat av A/Wing
                    Ja JBL
                    Väldigt bra !


                    Kommentar

                    • A/Wing
                      • July 2021
                      • 49

                      #11
                      Ja men frågan kvarstår ska jag göra vattenbyte dag 14 eller ska jag vänta när jag ligger på 25 ppm

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Ursprungligen postat av A/Wing
                        Ja men frågan kvarstår ska jag göra vattenbyte dag 14 eller ska jag vänta när jag ligger på 25 ppm
                        Varför tillsätter du inte gödning ?

                        Kommentar

                        • A/Wing
                          • July 2021
                          • 49

                          #13
                          Ja men det gör jag ju såklart både tropica och co2

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            #14
                            Ursprungligen postat av A/Wing
                            Ja men det gör jag ju såklart både tropica och co2
                            Är det Tropica grön ?

                            Kommentar

                            • A/Wing
                              • July 2021
                              • 49

                              #15
                              Ja men det är ju inte det frågan är utan när ska jag göra mina vattenbyte varje vecka eller när Nitrat ligger på 25 ppm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...