Sänka KH??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #16
    Honey
    Det som man reagerar på är att kH är så pass mycket högre än dGH därav de lite undrande frågorna, eftersom du bor i Helsingborg och ni normalt har mycket hårt vatten i skåne så är säkert dGH högre än vad du läser på dina stickor.
    Ett enkelt test är att ta en spann med vatten och tillsätt ett par gr askorbinsyra...lufta detta 1 dygn och mät sedan kH...den ska bli 0 (eller mycket lägre beroende på mängden syra) men däremot så är dGH oförändrat.
    kH sänks med syra som omvandlar vätekarbonat till Co2 eller genom att använda RO, används syra så gör det i ett separat kärl, torv sänker också kH i viss mån så länge den avger org.syra.
    dGH sänks med jonbytare eller RO, även om man kan fälla ut kalcium med hjälp av oxalsyra så är det både svårt att få tag på och ett giftigt ämne som man ska hantera försiktigt.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Hög hårdhet eller dkh är inte farligt för fiskarna. Men däremot så kan för högt ph vara farligt. De flesta fiskar kan dock gå i ph runt 7 utan problem. Tar du bort dina kardinaltetror så klarar sig resten av fiskarna bra i ditt vatten.vill du ha dom kvar så tycker jag att du skall prova med ekbarkextrakt för att få ner ph lite, men då kommer black mollyna att bli lidande.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        _ALLA_ fiskar, inklusive kardinaltetror, klarar sig bara bra i pH runt 7.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Men frågeställaren har ph 7,6-8,0. Det är på tok för högt för viltfångade fiskar från amazonas, vilket kardinalerna är. Hade det varit ph7 så håller jag med dig om att dom klarar sig, men optimalt ligger bra mycket lägre.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #20
            Inte alls säkert att Kardinaltetrorna är VF, odlas väldigt mycket i Tjeckien och grossisterna föredrar dem för de är mycket enklare med mycket lägre dödlighet än VF.
            Och tillsätta ekbarkextrakt till ett så högt kH går det åt rätt mycket innan kH har sjunkit så pass att pH ligger kvar på en lägre nivå och skall inte hällas i akvariet...en massa Co2 bildas av vätekarbonatet och pH droppar direkt varefter det stiger igen ända tills balance råder mellan vätekarbonat och Co2 vid tex. pH 7.0
            Vattnets pH bestäms utav förhållandet mellan mängden Co2 och mängden vätekarbonat som finns i vattnet om det är denna som är buffert vilket det normalt är i pH över ca 5.6

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • honeys
              • February 2004
              • 38

              #21
              Jag tacker för era svar. Skall nu krypa tillbaks i min håla och fundera på vad jag skall göra. Har fått en del ledtrådar.
              TACK
              Man lär sig något nytt varje dag!

              Kommentar

              Arbetssätt...