Sänka KH??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • honeys
    • February 2004
    • 38

Sänka KH??

Har ett kh på över 20. Ph ligger på 7,6-8. Vad gör man för att sänka kh. Och varför skall man göra det?
    Man lär sig något nytt varje dag!
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

Vad vill du ha för fiskar och växter? Det avgör om du skall sänka kH.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• honeys
      • February 2004
      • 38

Jag har lite blandat: scalar, guldbarb, zebrafiskar, kardinaltetror, sorgmantel, black molly, silverhaj och en liten mal.

Kommentar

• honeys
        • February 2004
        • 38

Är det någon som kan svara mer på min fundering. Vill ju att mina fiskar skall ha det så bra som möjligt.

Kommentar

• Tropfrog
          • October 2002
          • 8083

Det finns ett lätt och ett svårt sätt att sänka kh. Det lätta är ganska så dyrt och heter omvänd osmos. Det andra är att fälla ut karbonaterna med hjälp av någon syra. Har för mig att citronsyra kan användas. Detta måste dock göras i någon annan behållare än den du har fiskarna i. Jag tycker att du skall nöja dig med vattnet du har och låta bli att kladda med det. Du har både survattenfiskar och fiskar från basiskt vatten. Att sänka kh och därmed ph skulle gynna några fiskar och missgynna andra.
          MVH
          Magnus
          min zoon

Kommentar

• honeys
            • February 2004
            • 38

Vilka är det som trivs i det alkaliska vattnet?

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

...fast med ett KH över 20 och ett pH på 7.6 - 8 är det nåt som inte stämmer. Vad är det för enheter på ditt KH test? Hur gamla är dina testkit?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• honeys
                • February 2004
                • 38

Testet heter eSHa AQUA quick TEST. Värdet är 20 grader d. Det är en teststicka som mäter:NO3, NO2, GH, DT, TH, KH och PH. Vet faktiskt inte riktigt vad allting är. Testen är inte för gammal. I alla fall inte enligt datumen på den. Varar till 04-06-15.

Kommentar

• honeys
                  • February 2004
                  • 38

Finns det ingen som kan detta. Mår fiskarna bra med ett så högt värde?

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Låter som det inte stämmer....
                    Är det inte så att GH och KH avläses med respektive 3 st "rutor" på det testet.
                    Inte för att jag påstår att du läst av fel, men jag har för mig att jag själv klurade en hel del på just det där med avläsningen av hårdhet innan jag förstod.
                    När jag kommer hem ska jag titta hur det ser ut på stickorna.
                    Jag använder nu mera reagensvätskor men har kvar några eSHa stickor.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• honeys
                      • February 2004
                      • 38

Det finns 7 testkuddar på stickan. Det två första är nitrat och nitrit. De tre närmast efter mäter GH, DT och TH. Sen kommer KH och PH.
                      Mitt nitrat ligger på 10 mg/l
                      Nitrit på 0 mg/l
                      GH på 6 (grader) d
                      DT på 6 (grader) d
                      TH på 6 (grader) d
                      KH på 18-20 (grader) d
                      PH på 7,6 - 8,0

Kommentar

• heeke
                        • April 2003
                        • 5033

OK, nu har jag tittat hur det ser ut.

Ja KH var ju inga större problem att läsa av bara den näst nedersta "rutan" (Du har en mörkt grön/blå färg antar jag - KH ca 20).

Däremot har du fått GH ~ DT ~ TH om bakfoten, det är bara ETT värde (totalhårdhet), inte tre olika, man mäter. Om alla tre "rutor" är gröna har man mindre än 6°d, om översta är rosa har man mellan 7 och 14°d osv.

Du har alltså en totalhårdhet (GH) som är mindre än 6°d

Man kan ha högre KH än GH men det är inte så vanligt i naturen, men fullt möjligt om man labbar lite med olika preparat.

Är det helt säkert att du inte tillsätter något till dit vatten (är det komunalt vatten)? Bikarbonat?
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

Låter som att vattnet är avhärdat med ett jonbytarfilter.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• honeys
                            • February 2004
                            • 38

Det enda preparat som jag använder är Aquatan vid delvattenbyte.Och, ja,, det är komunalt vatten. Har testa två bekantas egna brunnar oxå med samma resultat på KH. Det enda som skiljer är PH.

Kommentar

• honeys
                              • February 2004
                              • 38

Nej jag tillsätter inte bikarbonat och har aldrig gjort. Vårt vatten är så "hårt".

Kommentar

Arbetssätt...