Gör jag helt fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Men som du har läst bla här så finns det lika många åsikter om hur man gör med det där med slamsugningen. En del säger att man ska göra det andra säger att man inte ska göra det.
    Om man har mycket skit på botten så skall man självklart slamsuga - det skall bort.
    Däremot så bör man ställa sig frågan varför man har skit på botten för om man sköter akvariet på ett korrekt sätt så kommer det inte att samlas en massa skit där och då behöver man inte slamsuga.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #17
      I mitt största akvarium brukar det samlas en hög med brun "sump" precis under utströmmarröret. Pansarmalarna tycker om att kasta sig huvudstupa i det och virvla upp skiten, så det sprids i hela akvariet. Så jag brukar slamsuga upp det värsta en gång i veckan, men jag tar bara det som ligger ovanför sanden. I resten av akvariet är det rent på bottten, det verkar vara växtrester, "mulm" som amerikanerna kallar skiten, som samlas under utströmmarna. Har fullplanterat i det karet.
      I mitt näststörsta kar, 560 liter har jag aldrig slamsugit, den verkar vara "självrenande".
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #18
        Ja en sådan skillnad det kan vara på 2 kar som ändå är hos samma ägare.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        Arbetssätt...