Gör jag helt fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    Gör jag helt fel?

    Hejsan, gör jag fel som suger upp skiten på botten i gruset (slamsugning knaske det heter ?)

    Har hört att det inte är bra att röra om i bottenmatrealet! Men isånnafall hur får jag bort allt skit?
    Taget från hjortgatanszoo.se :
    ''En av de viktigaste saker du gör för ditt akvarium är att slamsuga ,detta görs enkelt med denna "sandtvättare" i samband med vattenbyte. ''

    Det man gör då är väl att suga upp skit på botten? Och o man gör det i samband med vattenbyten som man gör varje vecka på 30-40% så betyder det att jag ska suga upp skit varje vecka på botten?! Jag menar inte att det är jobbigt eller så, men jag undrar om det är fel/rätt/bra/dåligt att göra detta?!

    /Jätte tacksam för svar Anton.
    160 liters sällskap
  • Pierre
    • November 2002
    • 279

    #2
    Alla gör olika. Jag slamsuger dock aldrig, men detta innebär inte att jag har skit på botten. Tvärtom. Jag ser aldrig röken av tex avföring i mina akvarium. Låter man avföring ligga kvar bildas bakterier i akvariet som ser till att detta försvinner. Hur vet jag inte, men funkar gör det (för mig). Dock tar det ett tag för bakterierna att bildas. I mitt discus kar tog det ca två månader innan all avföring började försvinna. Det enda jag gör är att jag byter 1/3 av vattnet en gång i veckan och tar bort döda blad som flyter vid ytan. Tack vare alla "snälla" bakterier har jag akvarium som är i stort sett självgående, om jag uttrycker mig så.
    Mvh// Pierre
    (check my profile)

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Det finns väldigt skilda åsikter om detta. Jag anser att man aldrig ska slamsuga i botten, däremot en bit ovanför för att få bort det som ser fult ut kan vara OK. Varför jag tycker så beskriver jag i ett långt inlägg i den här tåten:
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22095&whichpage=1
      Du får läsa där, för jag orkar inte skriva igen. Det finns andra som anser att man ska hålla så rent som möjligt, och de får väl lämna argument för det då.
      Att jag tror på mitt sätt att sköta akvarierna är att jag aldrig haft det så enkelt med min akvarieskötsel som nu, samtidigt som jag aldrig haft så fina växter som nu....

      Sedan är det självklart så att det handlar om hur mycket och hur stora fiskar man har... Man bör nog ligga ganska nära 1cm/l regeln om det ska fungera med biologisk balans.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Skiten behövs till växterna. När man slamsuger håller man den 10-15 cm ovan för botten beroende vad du har föör sand. Gör inte samma misstag som jag gjorde när jag böt från grovt grus till blästersand och kör för nära botten... Jag sög bort alla nyttiga bakterier och fick en nitrit topp. Jag var så korkad så jag tänkte inte på att på sanden samlas allt där uppe och grus glider dit ner lite. Det var första gången jag har haft nitrit som krävd en jätte insats med massa bytande varje dag och nitrivec.

        Jag byter ca 30% i veckan. På kar som jag har haft igång länge hoppar jag över ibland och tar då varaanan vecka men aldrig mer sällan. Tror att ju mindre kar man har ju oftare får man byta (1 g/v) och större kar lite längre. Tror inte man ska byta för mycket åt gången bara om allt funkar bra i karet.

        Det som jag tycker är viktigt är att se till sina växter och snygga till dom varje vecka och ta bort gamla blad och sånt. Ibland tar jag även en svamp och torkar insidan av karet så det är rent och snyggt.

        Det finns nog lika många sätt att sköta ett akvarium som det finns akvarier. Ta till dig du tycker är bäst. Efter ett tag lär man sig och vet precis hur man ska sköta ett viss kar. Har man flera så kanske man sköter dom lite olika med beroende på storlek på kar och fiskarter.

        Lycka till med ditt kar!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Men Nanc det är ju min länk! =)
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Nja, kan man uttrycka sig så här, att har man sk*it på botten, så löses det upp och blir ammonium och som ni alla vet bryts ned till nitrit.
            Tar man bort sk*ten då blir det naturligtvis mindre ammonium.
            I ett akvarie finns milliarder svampar/ parasiter/bakterier/flagellater/ och andra organismer som svarar för renhållningen, i bland får jag det intrycket att många tror att det bara finns bakterier som bryter ner nitrit till nitrat.

            Att slamsuga botten har ältats här tidigare och läser man på engelska sidor då kan man se att det rekommenderas att hålla botten ren om man har stora fiskar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              bakterier är som du säkert har läst om i skolan. Om inte så prata med din biologilärare så kan han förklara vad som händer rent biologiskt. Det finns nyttiga bakterier som tex kroppen behöver ha som kanske sätts ur balans. Du kanske har varit sjuk någon gång och ätit pencelin och då blivit dålig i magen av det. Då är det de nyttiga bakterierna som har slagits ut av pencelinet. Läser du på vissa yougurtar så kan det stå att de innehåller nyttiga bakterier för din mage.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                Så ,am ska alltså hälla yougurtar i karet om man har sugit upp de alla nyttobakterier SOrry, förlåt. Jag är trött och ska sova nu...
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Shame on you davide!

                  Jag förmodar att apan_ola som bara är 13 år fattar det bättre än du!
                  Har du delerium?

                  Gå och lägg dig!

                  Ps! glöm inte en dl yougurt för din mage nu så den är frisk och kry i morgon!
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • apan_ola
                    • March 2003
                    • 280

                    #10
                    hehe, tack för alla svar.. Shit vad länge ni är uppe!!!!
                    160 liters sällskap

                    Kommentar

                    • apan_ola
                      • March 2003
                      • 280

                      #11
                      Men! Hur får jag gruset att se fint ut då? För nu är det lite skitigt! Jag byter 30-40 % varje vecka, idag är det dags igen...
                      Gruset är bara allmänt smutsigt, inga alger det tar malarna hand om..

                      /Anton.
                      160 liters sällskap

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Men vi är uppe tidigt med!

                        Var uppe klockan åtta och var ute med hundarna. Så du är en sömntuta! *asg*
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • apan_ola
                          • March 2003
                          • 280

                          #13
                          haha, ja! Jag deckade vid 12 i soffan och vaknade vid 5 och sov tills halv 11..
                          160 liters sällskap

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Hade jag varit du så hade jag bara bytt 30% idag. Jag hade inte tagit nåt på botten, utan låtit slangen/ slamsugen inte komma närmare än 15 cm, helst så långt upp som möjligt.

                            Men som du har läst bla här så finns det lika många åsikter om hur man gör med det där med slamsugningen. En del säger att man ska göra det andra säger att man inte ska göra det. Jag säger att man inte ska göra det för det känns rätt för mig.

                            Enligt min mening så kommer det snart bli en sådan balans i karet så du kommer nästan inte se några skitar alls. Ta bort lite gamla blad istället om du vill snygga till i karet!
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • apan_ola
                              • March 2003
                              • 280

                              #15
                              Okej! Får väl börja hålla ut ett par månader då.. Sen ska jag köra igång med CO2 och mer växter då lär det bli mer skjuts på karet
                              Men det gör jag inte förrän typ vecka 13.

                              /Anton
                              160 liters sällskap

                              Kommentar

                              Arbetssätt...