Nitrittest.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #16
    Jag kör ytter och innerfilter... inget i botten, där har jag ett tjockt lager sand. Jag har inte bara malar... kolla Zoonen (länk i signaturen) så får du se...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • jte
      • January 2004
      • 58

      #17
      hmmm låter intressant det där med att aldrig städa botten. Vi städade ett 720 liters ett tag sedan och sedan dess har våra diskusar varit skygga (börjar bli bättre) och det beror nog på detta. Å andra sidan så var botten mycket skitigt och vatten kvaliten sjönk efterhand så beslutade att städa ur karet. Har man rätt balans med fiskar tror jag definitivt att man inte behöver städa karet men som du vet med diskus och med maten man ger dem så går det inte utan att städa ibland men man kanske bara skall suga upp skiten bland sanden ca 1gg per år istället.

      Intressant att du bor i Östersund, har sökt ett jobb där och jag e mycket intresserad av akvarier, kommer isåfall säkert att vilja besöka dig.

      En annan fråga till dig. Jag har 4 hannar och 3 honor av ancistrus (den vanliga och tror den inte är renrasig) de har ynglat av sig men sedan vi flyttade dem till ett stort kar med dem och guppy har de inte ynglat av sig alls (ett yngel har jag sett). Vi fattar inte varför, alla vattenvärden är ok och jag byter vatten 1 gg i veckan.
      www.diskus-varberg.com

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #18
        Var snäll och ställ den frågan i en ny tråd. Annars kan vi inte dela med oss samt att du nu är i fel katogori. Finns fler än Nanc som är bra på dom, fast jag tror inte att det finns någon bättre än hon på det orådet=)

        Snällt men bestämt!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Nicke Lilltroll
          • February 2004
          • 730

          #19
          Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN!

          Tack Nanc! Jag har i flera olika trådar försökt få svar på hur jag ska komma tillrätta med mina nitritproblem. Ingen har kunnat svara vettigt på mina frågor. Jag har fått en massa svar om att jag måste bygga ett jätteinnerfilter mm. Jag har ingen lust att göra det. Jag ska skaffa ett ytterfilter men kommer nog att göra som du att jag låter mitt ena innerfilter vara kvar. Det suger upp ganska stora saker trots allt.

          Mitt kar startades på nyårsdagen och jag har haft nitritproblem ända tills igår. Då fick jag äntligen ett test som visade på 0 mg. Jag har varit ganska noga med att slamsuga eftersom det inte funnits bakterier men nu fattar jag att det var ganska korkat gjort. Det hade kanske räckt att suga upp det värsta bara tills det bildades bakterier. Jag har varit duktig på att diska mina filter också med svampar och allt möjligt. Filtersvampen har jag sköljt ur i ganska kallt vatten vid varje vatten byte också.

          Inte konstigt att jag inte har blivit av med nitriten då eftersom jag har städat bort alla bakterierna. Nu är det i alla fall slut på att slamsuga när jag inte längre har någon nitrit. Jag kommer inte att rengöra pumpen så noga heller. Det blir bara pumphuvudet och svampen som jag kommer att städa och då självklart inte vid vattenbyte.

          Kan allt mitt städande vara en orsak till att mitt vatten är lite grumligt? Det ser helt klart ut tills belysningen tänds. Då ser man hur mycket skit det finns.

          En annan sak som jag undrar över som du Nanc kanske vet något om är vad jag ska göra med mina scalarer. Min jättestora som jag tror är en hane verkar inte alls trivas. En svärdbärare nafsade på honom till slut så nu har han en grå hinna på ögonen och det ena verkar vara skadat av allt tuggande. Svärdbäraren är borta nu så han verkar lite piggare. Han står alltid i ett hörn och ser deppig ut. Om han någon gång kommer fram så tappar han färgerna helt och sätter fart mot andra hörnet. Jag har 2 svarta scalarer som är ett par och så denna jätten och en till. Jag har köpt ett par stora till som jag ska få denna veckan. De går i karantän nu så de ska vara garanterat friska när jag får dem. Kan det vara 2 honor som jag har och kommer det i så fall att funka om jag nu får ett par till?

          Långt brev detta men jag hoppas att du orkar läsa och svarar på mina frågor för jag vill verkligen att mina fiskar ska ha det bra. Jag hade ett Juwel 110 innan och hade aldrig några problem men med detta har jag bara haft bekymmer så jag har varit nära att ge upp flera gånger redan.

          Ursäkta att jag lånar din tråd Marie J men kanske du också kan få lite hjälp. Man vet aldrig. ;o)
          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
          54 liter Paletter

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

          Kommentar

          • jte
            • January 2004
            • 58

            #20
            Du har absolut rätt Marie J, det blev lite skriv klåda.....ursäkta
            www.diskus-varberg.com

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #21
              Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll
              Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN!

              Tack Nanc! Jag har i flera olika trådar försökt få svar på hur jag ska komma tillrätta med mina nitritproblem. Ingen har kunnat svara vettigt på mina frågor. Jag har fått en massa svar om att jag måste bygga ett jätteinnerfilter mm. Jag har ingen lust att göra det. Jag ska skaffa ett ytterfilter men kommer nog att göra som du att jag låter mitt ena innerfilter vara kvar. Det suger upp ganska stora saker trots allt.

              Mitt kar startades på nyårsdagen och jag har haft nitritproblem ända tills igår. Då fick jag äntligen ett test som visade på 0 mg. Jag har varit ganska noga med att slamsuga eftersom det inte funnits bakterier men nu fattar jag att det var ganska korkat gjort. Det hade kanske räckt att suga upp det värsta bara tills det bildades bakterier. Jag har varit duktig på att diska mina filter också med svampar och allt möjligt. Filtersvampen har jag sköljt ur i ganska kallt vatten vid varje vatten byte också.

              Inte konstigt att jag inte har blivit av med nitriten då eftersom jag har städat bort alla bakterierna. Nu är det i alla fall slut på att slamsuga när jag inte längre har någon nitrit. Jag kommer inte att rengöra pumpen så noga heller. Det blir bara pumphuvudet och svampen som jag kommer att städa och då självklart inte vid vattenbyte.

              Kan allt mitt städande vara en orsak till att mitt vatten är lite grumligt? Det ser helt klart ut tills belysningen tänds. Då ser man hur mycket skit det finns.

              En annan sak som jag undrar över som du Nanc kanske vet något om är vad jag ska göra med mina scalarer. Min jättestora som jag tror är en hane verkar inte alls trivas. En svärdbärare nafsade på honom till slut så nu har han en grå hinna på ögonen och det ena verkar vara skadat av allt tuggande. Svärdbäraren är borta nu så han verkar lite piggare. Han står alltid i ett hörn och ser deppig ut. Om han någon gång kommer fram så tappar han färgerna helt och sätter fart mot andra hörnet. Jag har 2 svarta scalarer som är ett par och så denna jätten och en till. Jag har köpt ett par stora till som jag ska få denna veckan. De går i karantän nu så de ska vara garanterat friska när jag får dem. Kan det vara 2 honor som jag har och kommer det i så fall att funka om jag nu får ett par till?

              Långt brev detta men jag hoppas att du orkar läsa och svarar på mina frågor för jag vill verkligen att mina fiskar ska ha det bra. Jag hade ett Juwel 110 innan och hade aldrig några problem men med detta har jag bara haft bekymmer så jag har varit nära att ge upp flera gånger redan.

              Ursäkta att jag lånar din tråd Marie J men kanske du också kan få lite hjälp. Man vet aldrig. ;o)
              Som du ser på inläggen innan så uppskattar jag inte att du klämmer in något som inte har med saken att göra så jag är tacksam om du lägger in det ämnet i en ny tråd.

              Tråkigt när det tar så lång tid när man fajtas med nitrit. Detta var första sugningen jag gjorde och det blossade upp som bara den. Hur höga diffar har du haft?
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #22
                Ursprungligen skickat av jte
                Du har absolut rätt Marie J, det blev lite skriv klåda.....ursäkta
                Tack så mycket för visad respekt! Det uppskattar jag!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #23
                  Okidok! Nu gör vi så här grabbar... jag svarar på det som passar in i tåtet och LOVAR PÅ HEDER OCH SAMVETE att försöka svara på era delfrågor om Anscistrusar och Scalarer i de nya tåtar som ni skapar.

                  Måste tillägga en sak när det gäller att städa pumpen... särskilt när jte beskrev hur han brukade behandla sin! När jag städar innerfiltren så tar jag en hink som jag fyller med vatten från det kar där filtret sitter. Sedan lyfter jag ner filtret dit och rengör det från grums... Vattnet i hinken blir jätte geggigt och äckligt... men det gör inget... bara att stoppa tillbaka filtermaterialet och ner med pumpen i karet. När man startar pumpen så kommer det att spola ut lite skitigt vatten i karet, men det sugs tillbaka i pumpen så småningom. Allt klegg är lätt att stå ut med när man vet att det är fullt med nyttiga bakterier i det.
                  Eftersom jag har detta innerfilter som jag städar ca 1 gång/månad så blir det inte så mycket skit i ytterfiltret... Det städar jag kanske sisådär en gång i halvåret...
                  OBS att mina råd gäller kar som är inkörda. Innan bakteriefloran är väl uppbyggd måste man hålla koll på värden, städa filtren oftare och kanske slamsuga med "sugen" en dm eller så från botten... Dessutom kan jag tillägga att jag upplever det lättare att få det hela att fungera med sandbotten än i de kar jag kör med grus.

                  Skit i vattnet kan självklart bero på för mycket städning... det finns ju inga bakterier som kan ta hand om skiten, så då vandrar den runt. Sedan är det nog rätt svårt att få ett helt klart vatten... mitt vatten är också grumligt... men det är det ju i sjön också... och det är väl ändå ett naturligt vatten vi försöker efterlikna????

                  Hoppas du inte tar illa upp nu Marie, men jag måste få tala om för jte att det finns en akvarieförening i Östersund och att vi har en egen tåt här på Zoopet, under föreningsliv (eller något sådant) Glada Fisken heter vi... och vi har ofta möten hemma hos oss.. :-)
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Nicke Lilltroll
                    • February 2004
                    • 730

                    #24
                    Jag hade inte så stora diffar. Mitt högsta värde var gränsfall till 0,3 mg men det ska vara 0 så jag har kämoat tappert. En av orsakerna till mitt värde var säkert att jag hade massor med Black Molly. Det blir en del om man har 2 par som ynglar kanstant. Jag sålde 20 st fullvuxna till affären och det verkar som att det var det som vara den största orsaken till mitt problem.

                    Jag har faktiskt inte haft en tanke på att det kunde vara fel att rengöra pumpen vid vattenbyte. Sen var det flera som sa att det enda som kunde hjälpa var att byta 10% av vattnet varje dag tills man hade kommit tillrätta med nitriten. Här fick jag veta att om man gör det och samtidigt byter 30% en gång i veckan som jag gjorde så kommer det efter ett tag att i princip innebära att man hela tiden har nytt vatten. Då lär det inte hinna bildas några bakterier. Jag byter bara 30% 1 gång i veckan nu och det i kombination med de andra åtgärderna jag har gjort verkar ha funkat.

                    Hoppas att du inte är alltför sur på mig för mina scalarefrågor till Nanc. Det är inte så kul när man ser att de mår dåligt och man är rädd att de ska ligga och flyta på morgonen. Jag har testat att få svar i flera andra trådar och så kom jag att tänka på att det kanske kan ha ett samband med att det inte finns tillräckligt med de där små välgörande bakterierna som gör att de inte trivs och Nanc verkar så kunnig.

                    Hoppas i alla fall att du får ner nivåerna nu. Kan tillägga att tidigare akvarium som jag har haft har jag aldrig slamsugit. Jag har bara gjort en storstädning om året och då har jag först tömt ut 2/3 delar av vattnet i hinkar eller i badkaret och släppt fiskarna där. I resten av vattnet har jag rört runt grusen ordentligt. Det skitiga vattnet har jag hällt ut och sen tagit vatten som jag sparade och hällt tillbaka i akvariet och fyllt upp med nytt. Det har funkat hur bra som helst och aldrig visat på nitrit.

                    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                    54 liter Paletter

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #25
                      Ja det var ju ett bra ide som jag tror jag ska anamma Nanc!

                      Sista stycket såg jag inte... =)
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • jte
                        • January 2004
                        • 58

                        #26
                        Tack, nanc.
                        Vi gör ren filtren med vatten från akvariet också. Vad jag har förstått med grus så är det bästa att använda olika lager av dvs finkornigt i botten och grövre uppåt (sand är bra för växterna).
                        Sand är ju precis som i naturen det som filtrerar bäst och med sand är det lättare eftersom skiten inte tränger ner likadant. Suger man då upp överflöd som du säger en dm ifrån så förstår jag hela principen.
                        www.diskus-varberg.com

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #27
                          dDet var inte mycket nitrit du har haft då Nicke Lilltroll! Men jag förstår att du känner som jag att det bara finns en gräns och det är nollgräns!

                          Lycka till!
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #28
                            Men man behöver bara suga upp överflödet tills bakterierna är fulltaliga. I mitt kar har jag aldrig något överflöd... det syns liksom aldrig några "bajskorvar" eller sånt på botten alls... Men det är klart, det blir ju lättare för filtret att suga upp det eftersom det lägger sig ovanpå...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Nicke Lilltroll
                              • February 2004
                              • 730

                              #29
                              Nej, det är inte mycket men jag vill inte köpa nya fiskar och så förrän allt var i balans. De flesta fiskarna i karet kom från mitt gamla och en del följde med när jag köpte detta. Jag undrar hur många det egentligen är som nånsin kollar sin nitrithalt. Ingen av mina vänner hade gjort det så nu har jag testat hos några. Snacka om skiftande resultat! Många har det utan att veta om det och tror att fiskarna mår bra. Synd att de inte informerar mer om det i affärerna.

                              Jag har tagit mina scalarefrågor till en av mina gamla trådar så om någon vill svara så gör det där istället.
                              720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                              54 liter Paletter

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                              Kommentar

                              • Tant Nancy
                                • April 2002
                                • 5407

                                #30
                                Ska genast leta efter din Scalaretåt Nicke!!!!
                                MvH
                                Tant Nancy
                                www.gladafisken.aqualogen.se
                                Mitt fotogalleri
                                Dagbok
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...