Nitrittest.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Nitrittest.

    Har köpt nitrit test (tetras) förra veckan och det har visat hela tiden att det är 0,3 mg/l. Testade på mitt komunala kranvattnet= mindre än 0,3 mg/l, nästan inte synbart.( ville kolla testets säkerhet)

    Gjorde ett 30% vattenbyte i fredags och då visade den 0,3 mg/l igen.

    gjorde ett 30% vattenbyte i söndags och då visade det sig vara mindre än 0,3 mg/l. Hurra!(Hade för höga järnvärden nu)

    Har idag storstädat karet och slamsugit botten, rensat filter och lagt i torvfiltrering. Jag bytte 50% av vattnet för jag tänkte att bli av med nitratet för gott. Men testet visade nu 1,6 mg/l!!! Testade en gång till och fick samma resultat. Tetsade nu och fick samma resultat. Kollade med kranvattnet om testet ballat ur och det visade sig vara 0,3 mg/l!!!

    Kan det svinga upp så här fort? Eller är det torven som påverkar värdet? Seriekopplade en mäskbrygd till men den borde det inte vara. Eller har testet ballat ut helt? Kanske det har varit någon driftstörning vid vattenstation som gjort att jag fått in höga halter av nitrit som nu under kvällen har dalat så att det nyss tagna kranvattenprovet är sant.

    Någon som vet?

    (Sen jag skaffade mitt stora kar och jag började mäta och greja och fixa så verkar allt gå åt skogen)
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    #2
    Jag har ingen aning. Man kan ju städa bort nitritnedbrytningsbakterierna om man storstädar som du gjort men det borde väl inte bli så mycket nitrat så fort då tycker man. Hoppas du blir klok på det iallafall och sov gott

    /olivia

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Ursprungligen skickat av oresare
      Jag har ingen aning. Man kan ju städa bort nitritnedbrytningsbakterierna om man storstädar som du gjort men det borde väl inte bli så mycket nitrat så fort då tycker man. Hoppas du blir klok på det iallafall och sov gott

      /olivia
      Det var första bottenstädningen sen starten slutet av januari. Det kommer väl någon som är super duper på nitrit som kan ge de perfekta svaren. En akvariehandlare sa att jag skulle byta 50% varje dag men det lätt så mycket så jag har bytt ca 30% varje dag. Kanske jag skulle lyssna på den kloka handlaren. Han varnade mig för att detta var den bästa vägen att gå med täta vattenbyten. Hna talade också om att det ibland kunde bli något högre värde men att det inte var någon fara då man böt vatten så ofta så skulle fisken inte ta någon skada av det. Han menade att tillfälliga toppar var ganska harmlösa jämfört med ett långvarigt något högre värde. Han avråde att tillsätta nitritdämpande medel då med hans erfarenhet ansåg att det efter en vecka kunde pluppa upp igen och hålla på så länge. Så 50% byte varje dag i ca 1-2 veckor så skulle det lösa sig och då vara mer kvarstående med 0 nitrithalt.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • oresare
        • December 2003
        • 273

        #4
        Okej, min handlare sa 30% varannan dag och nitrivec, nitrit-antibakteriekultur på flaska. Det var igår jag började så jag har inte så mycket att säga mer än att det ett dygn senare är aningen lägre än precis efter vattenbytet och nitrivecdosen och det känns ju skönt men det vore ju trevligt om alla spår försvann...

        /olivia

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Ursprungligen skickat av oresare
          Okej, min handlare sa 30% varannan dag och nitrivec, nitrit-antibakteriekultur på flaska. Det var igår jag började så jag har inte så mycket att säga mer än att det ett dygn senare är aningen lägre än precis efter vattenbytet och nitrivecdosen och det känns ju skönt men det vore ju trevligt om alla spår försvann...

          /olivia
          Jag var så glad sist jag bytte då det bara var sk spårbart. Trodde jag skulle klara mig på 1v 10 dar. Hur höga halter hade /och har du?

          Jag har ett 375 l kar så det blir lite bärande. Hur stort har du då?
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • oresare
            • December 2003
            • 273

            #6
            Jag har bara 112 liter och har som högst haft 3mg/l och det var i i förrgår. Gjorde ett ganska stort vattenbyte men det blev inte så mycket bättre och så igår så köpte jag nitrivec och då har det bara precis gett utslag på testet iallafall. I lördags så hade jag inga spår av nitrit alls. Känns lite läbbigt att det blev så mycket så fort.

            /olivia

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Ursprungligen skickat av oresare
              Jag har bara 112 liter och har som högst haft 3mg/l och det var i i förrgår. Gjorde ett ganska stort vattenbyte men det blev inte så mycket bättre och så igår så köpte jag nitrivec och då har det bara precis gett utslag på testet iallafall. I lördags så hade jag inga spår av nitrit alls. Känns lite läbbigt att det blev så mycket så fort.

              /olivia
              Hjälp vilket högt värde så snabbt! Du måste väl nästan svimmat av chocken. Och jag som blir chockskadad av min höjning. Har det varit igång länge ditt kar? Jag tycker ju att kommunens vatten borde vara bra i no2 men blir lite ställd när även kranvattnet ger utslag. Hade jag haft egen brunn så hade jag förstott det. Hur får du ditt vatten då?
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • oresare
                • December 2003
                • 273

                #8
                Jag har inget utslag i kranvattnet som är kommunalt och jo, jag blev helt chockad. Har ett litet miniakvarium också där jag aldrig fått något utslag alls så jag räknade med att det skulle vara enklare den här gången då det blev större. Jag har haft igång det här 112-liters sedan söndag för 10 dagar sedan.

                Nu ska jag gå och lägga mig och drömma om perfekt vatten

                /olivia

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Ursprungligen skickat av oresare
                  Jag har inget utslag i kranvattnet som är kommunalt och jo, jag blev helt chockad. Har ett litet miniakvarium också där jag aldrig fått något utslag alls så jag räknade med att det skulle vara enklare den här gången då det blev större. Jag har haft igång det här 112-liters sedan söndag för 10 dagar sedan.

                  Nu ska jag gå och lägga mig och drömma om perfekt vatten

                  /olivia
                  Sov sött och dröm om rent vatten och när du vaknar så får vi hoppas att din dröm går i uppfyllelse!

                  God natt!
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Marie J
                    Har köpt nitrit test (tetras) förra veckan och det har visat hela tiden att det är 0,3 mg/l. Testade på mitt komunala kranvattnet= mindre än 0,3 mg/l, nästan inte synbart.( ville kolla testets säkerhet)

                    Gjorde ett 30% vattenbyte i fredags och då visade den 0,3 mg/l igen.

                    gjorde ett 30% vattenbyte i söndags och då visade det sig vara mindre än 0,3 mg/l. Hurra!(Hade för höga järnvärden nu)

                    Har idag storstädat karet och slamsugit botten, rensat filter och lagt i torvfiltrering. Jag bytte 50% av vattnet för jag tänkte att bli av med nitratet för gott. Men testet visade nu 1,6 mg/l!!! Testade en gång till och fick samma resultat. Tetsade nu och fick samma resultat. Kollade med kranvattnet om testet ballat ur och det visade sig vara 0,3 mg/l!!!

                    Kan det svinga upp så här fort? Eller är det torven som påverkar värdet? Seriekopplade en mäskbrygd till men den borde det inte vara. Eller har testet ballat ut helt? Kanske det har varit någon driftstörning vid vattenstation som gjort att jag fått in höga halter av nitrit som nu under kvällen har dalat så att det nyss tagna kranvattenprovet är sant.

                    Någon som vet?

                    (Sen jag skaffade mitt stora kar och jag började mäta och greja och fixa så verkar allt gå åt skogen)
                    Är det någon som vet? Glömde skriva att det är torvgranulat och att jag änvänder bikarbonat.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jag är dålig på kemi och kemiska reaktioner, så jag kan inte säga säkert hur det är med pH och Kh:s påverkan på nitrit, men jag tror inte att det ska spela någon roll. Alltså påverkar inte torv och bikarbonat Nitrit.
                      Däremot så säger du att ditt kar varit igång längre än Olivias, och det stämmer inte. Om du gör en storstädning där du tvättar och rengör som du gjort så innebär det samma sak som att starta ett nytt kar.
                      Du har alltså gjort helt rent i botten, med andra ord städat bort alla nyttiga bakterier där.
                      Sedan städade du då pumpen, nästa ställe där de nyttiga bakterierna trivs...
                      Till sist satte du då in ett kolfilter som ser till att ta bort de sista stackars bakterierna som kanske överlevt i vattnet.
                      Eftersom det är dessa bakterier som ser till att göra växtnäring av fiskbajsen så kan du ju tänka dig vad som händer, jo... ingen näring, bara bajs = nitrit.
                      Aktivt kol fungerar dessutom så att det binder skadliga ämnen så länge det är aktivt... när det sedan inte är aktivt längre så släpper det i från sig eländet (har i alla fall läst här på forumet att det funkar så). Hur länge aktivt kol är aktivt är helt beroende på kvalitet tydligen, allt i från mindre än ett dygn till flera veckor finns väl. Aktivt kol bör man endast använda för att få bort mediciner i vattnet efter medicinering.

                      Mitt råd till dig är...
                      Ur med kolet.
                      Byt 50% vatten.
                      Byt sedan 30 per dag.
                      Tillsätt hela tiden Nitrivec eller liknande utifrån vad som står på flaskan.
                      Mata VÄLDIGT måttligt.

                      I framtiden:
                      Storstäda ALDRIG karet.
                      Städa ALDRIG pumpen i samband med vattenbyte.
                      Använd endast aktivt kol i samband med medicinering.

                      Lycka till nu!!!
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Nanc
                        Jag är dålig på kemi och kemiska reaktioner, så jag kan inte säga säkert hur det är med pH och Kh:s påverkan på nitrit, men jag tror inte att det ska spela någon roll. Alltså påverkar inte torv och bikarbonat Nitrit.
                        Däremot så säger du att ditt kar varit igång längre än Olivias, och det stämmer inte. Om du gör en storstädning där du tvättar och rengör som du gjort så innebär det samma sak som att starta ett nytt kar.
                        Du har alltså gjort helt rent i botten, med andra ord städat bort alla nyttiga bakterier där.
                        Sedan städade du då pumpen, nästa ställe där de nyttiga bakterierna trivs...
                        Till sist satte du då in ett kolfilter som ser till att ta bort de sista stackars bakterierna som kanske överlevt i vattnet.
                        Eftersom det är dessa bakterier som ser till att göra växtnäring av fiskbajsen så kan du ju tänka dig vad som händer, jo... ingen näring, bara bajs = nitrit.
                        Aktivt kol fungerar dessutom så att det binder skadliga ämnen så länge det är aktivt... när det sedan inte är aktivt längre så släpper det i från sig eländet (har i alla fall läst här på forumet att det funkar så). Hur länge aktivt kol är aktivt är helt beroende på kvalitet tydligen, allt i från mindre än ett dygn till flera veckor finns väl. Aktivt kol bör man endast använda för att få bort mediciner i vattnet efter medicinering.

                        Mitt råd till dig är...
                        Ur med kolet.
                        Byt 50% vatten.
                        Byt sedan 30 per dag.
                        Tillsätt hela tiden Nitrivec eller liknande utifrån vad som står på flaskan.
                        Mata VÄLDIGT måttligt.

                        I framtiden:
                        Storstäda ALDRIG karet.
                        Städa ALDRIG pumpen i samband med vattenbyte.
                        Använd endast aktivt kol i samband med medicinering.

                        Lycka till nu!!!
                        Hoppsan! Jag har skrivit fel! Kolfilter har jag inget utan torvfilter. Gör det någon skillnad?

                        Trodde man skulle slamsuga på botten har läst det på flera ställen, men jag kanske har städat för mycket.

                        Mat får dom inte för mycket, enligt mig.

                        Vattenbytena är redan inplanerade.

                        Detta ska definitivt ta fasta på:

                        I framtiden:
                        Storstäda ALDRIG karet.
                        Städa ALDRIG pumpen i samband med vattenbyte.

                        Tack Nanc
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Jepp, kolfilter och torvfilter är en VÄLDIG skillnad. Torv sänker pH värdet, gör alltså vattnet surare, men påverkar mig veterligt inte nitritet.
                          Det där med slamsugning av botten är det väldigt olika åsikter om. Jag kan bara skriva vad jag anser och tycker är bäst. Jag slutade använda slamsugen för sisådär 4-5 år sedan (efter att Kjell Fohrman gett mig en lektion i biologisk balans i ett annat forum). Efter detta har jag bara haft en enda riktig akvariekollaps, och det var i samband med att jag flyttade ett akvarium, och därför var tvungen att rengöra botten. Ändå var jag väldigt noga med att hålla pumparna igång i hinkar för att inte döda de bakterierna, men det lyckades inte...
                          När jag nu ger råd till nybörjare brukar jag säga att det är nästan viktigare att sköta om bakterierna än fiskarna... många bra bakterier = glada fiskar.
                          Bakterierna trivs bäst i bottenmaterial och filtermaterial, de finns alltså i störst mängd där. De behöver cirkulation/syre för att överleva och de måste ha näring = fiskbajs. Om man vet dessa parametrar blir det ganska logiskt att man inte ska suga ur botten... och att man inte ska städa botten och pump samtidigt.
                          Självklart kräver det också att man inte övermatar och att man inte har ett överbefolkat kar, men tro mig, fungerar detta så har man faktiskt aldrig skit på botten. Du kan ju kika på mina kar på Zoonen... mitt 720 har gått i 1,5 år utan slamsugning och ingen CO2 till växterna...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Tack så mycket för ditt svar!
                            Jo när du säger det så så är det ju så att slamsuga botten inte är vettigt.
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • jte
                              • January 2004
                              • 58

                              #15
                              Nanc...Kör du bottenfilter eller ytterfilter i det karet som du inte städar? Har du bara malar i eller?
                              www.diskus-varberg.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...