Vatten byte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalTok
    • January 2004
    • 20

    #16
    Lite bajs=lite nitrit eller har jag missuppfattat nånting?
    640liters Fisksoppa

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #17
      Missförstå mig inte: Jag rekommenderar inte att låta bli vattenbyten. De perioder när akvarieintresset är på topp så byter jag lite vatten flera gånger i veckan (man hinner med några akvarium på samma tid som att gå ut med en hund).

      Men det jag säger att jag aldrig märkt någon skillnad på fiskarna, varken på de som bott i akvarierna eller om jag köpt nya och släppt i.

      Kommentar

      • RightC
        • January 2004
        • 12

        #18
        Tja jag har en del växter i mitt akvarie (även mäsk co2) jag kan inte ens mäta nitratet effter det att akvariet har varit i gång 1 månad (utan vattenbyte).
        Enda gången jag har kunnat mäta nitrat var i sammband med att nitriten komm i gång innan filtret anpassat sig men det räknar jag inte till inkört (värdet var då >40 <100mg/l).
        Kan visserligen bero på mitt lilla fiskbestånd men jag matar iaf 2-3 ggr per dag.
        Jag börjar snart gå i banor om att tillsätta nitrat
        Ska försöka skaffa mig ett bättre nitrat test oxo (använder stickor i dag med gradering på 0 10 40 100 .... mg/l).

        Fisk beståndet är då: 4 Black molly 4 korall platy 2 ancistrusar (barn) 1 pleco 5 khuliåhlar (barn).
        110Liters kar med 2 st 18W rör.

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #19
          Fiskar kan vänja sig vid höga nitrithalter, MEN om man då gör ett rejält vattenbyte som hastigt sänker nitrithalten eller stoppar in nya fiskar som inte är vana så är risken stor att de dör. Så kan man ju också fråga sig hur mycket höga nitrithalter påverkar fisken på lång sikt... man kanske förkortar fiskens liv avsevärt utan att det märks här och nu ( på samma vis som att få lungcancer fast man inte rökt på 10 år ).
          Vissa fiskarter är kanske också lite mera känsliga än andra. Mina papegojciklider får svarta fläckar av nitrit, något jag inte sett på mina andra fiskar.
          Så vitt jag vet ska man för fiskarnas skull inte byta mera än 50% av vattnet. Annars blir omställningen för mycket för dem...
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Vattenbyten är till för inkörda kar och nitrat får man inte bort på något annat sätt.
            Om man inte har välmående växter som käkar mer nitrat än det tillförs i karet genom nedbrytning.
            Jag måste tillsätta extra nitrat för växternas skull.

            Känns som om nitrit och nitrat förväxlas lite. Nitrit är giftigt för fiskarna, därför har man biologiska filter med bakterier som bryter ner nitriten till nitrat som inte alls är lika farligt för fiskarna, men som är mums för växter och tyvärr även alger.
            Om man inte har välmående växter så är risken att algerna tar upp nitraten istället.
            Risken för detta minskar med mängden nitrat, alltså nitrat försvinner inte i filtret, och därför behövs vattenbyten även i "inkörda" kar.

            /heeke
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • morsan
              • August 2003
              • 285

              #21
              Skulle förekomsten, eller brist på, av alger kunna ge ett hum av nitratvärde om man inte mäter?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


              msn: sonya2@hotmail.com

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Om man inte har några alger så lär inte nitratvärdena vara skyhöga i alla fall.

                /heeke
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • sezzan
                  • October 2003
                  • 108

                  #23
                  Det var intressant att läsa allas åsikter... Summan av kardemumman blir alltså... Vattenbyten är lika viktiga vare sig man har 50 liter eller 500..

                  Har haft en diskussion med en bekant om detta... Han sa att är karet ordentligt inkört räcker det med ett vattanbyte var 6-8 vecka..
                  Det kändes lite knäppt... För skaffar man sig ett större akvarie, så beror det med all säkerhet på att man vill ha fler fiskar...

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Det är ju lättare att komma så nära en biologisk balans som det bara går i ett större kar, dvs ett ekosystem i miniatyr där man inte behöver tillsätta eller ta bort någonting.
                    Jag har svårt att tro att man kan få ett 540 liters att sköta sig själv (ingen matning osv.), men däremot är det lättare att komma nära än i ett 45liters.
                    Mycket beror ju på vad man har i karet. Det är nog svårt att hålla nitratnivåerna låga i ett kar utan växter (om man inte gör vattenbyten dvs).

                    /heeke
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • sezzan
                      • October 2003
                      • 108

                      #25
                      Någon visade en länk till en japansk (kinesisk) akvarie konstruktör för ett tag sedan.. Han gjorde en ENORM tank.. 4 fullvuxna män fick plats där i när de inredde det.. Kul att byta 1 3del på de tusen litrarna .. Men ju större man har... desto vackrare trädgård kan man få på sommaren..... (om man vattnar med vattnet...)

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #26
                        Ursprungligen skickat av Elana
                        Fiskar kan vänja sig vid höga nitrithalter, MEN om man då gör ett rejält vattenbyte som hastigt sänker nitrithalten eller stoppar in nya fiskar som inte är vana så är risken stor att de dör. Så kan man ju också fråga sig hur mycket höga nitrithalter påverkar fisken på lång sikt... man kanske förkortar fiskens liv avsevärt utan att det märks här och nu ( på samma vis som att få lungcancer fast man inte rökt på 10 år ).
                        Vissa fiskarter är kanske också lite mera känsliga än andra. Mina papegojciklider får svarta fläckar av nitrit, något jag inte sett på mina andra fiskar.
                        Så vitt jag vet ska man för fiskarnas skull inte byta mera än 50% av vattnet. Annars blir omställningen för mycket för dem...
                        Mvh
                        Elana
                        Fniss, nu pratar du allt om nitrat (no3). Nitrit (no2) ÄR giftigt för fiskarna även i små koncentrationer. Man kan INTE sänka nitrit halt genom vattenbyten med kranvatten. Däremot så stämmer det mesta du säger med nitrat.

                        Maltok: biologisk obalans=nitrit, större filter= mindre nitrit. Du kan ha mycket fisk och mycket bajs utan att få nitrit.

                        RightC och Henke: Visst kan man ha ett nitratfritt akvarium om man har mycket växter, jag glömde att nämna det. Själv tillsätter jag massor av nitrat i mitt växtkar. Men det innebär inte att man inte behöver byta vatten. Nitrat är bara en proxy för alla dom andra organiska avfallen. Har man inte väldig mycket växter/lite fiskar så kan man använda fosfat som proxy. Men om man tillsätter fosfat också pga fosfatbrist så tror jag inte att det finns något värde kvar att avgöra när det är dags med vattenbyten. Men vattenbyten är förmodligen nödvändiga i vilket fall.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #27
                          Jag vet att du vet Magnus!
                          Var bara tvungen att få vara lite duktig jag med!

                          Det är ju bla tack vare dig som jag har den här kunskapen nu!


                          Kommer snart att börja tillsätta fosfat också (förutom nitrat), men som sagt vattenbyten gör jag ändå varje vecka.

                          /heeke
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Elana
                            • April 2003
                            • 239

                            #28
                            Hmmm... lustigt.. föredraget jag var på som hölls av 2 mycket erfarna odlare/säljare som pratade om nitrit... det var liksom poängen med hela diskussionen, men skit samma, jag kan mycket väl ha hört fel.
                            Mvh
                            Elana
                            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...