Vatten byte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sezzan
    • October 2003
    • 108

    Vatten byte...

    Alla ni som har 300 liter och mer.. .När karet varit igång ett tag... Byter ni fortfarande en 3del av vattnet varje vecka, eller kan det gå längre mellan bytena???
  • Centurion
    • October 2003
    • 241

    #2
    Ja det är rekommenderat att byta 1/3'del varje vecka, generellt, för att hålla nere nitrat och uppe syre bland annat...
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • limpus
      • December 2003
      • 288

      #3
      beror väll lite på vad för fisk med.å hur mycket mat å så dom får.. men själv håller jag mig till 12-16 dags intervaller

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag byter 1/3 två gånger i veckan.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Det är i inkörda kar vattenbyten är nödvändiga inte i nystartade.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • morsan
            • August 2003
            • 285

            #6
            Jag trodde att akvariet fick mer hjälp av div bakterier ju längre det stått , så att täta vattenbyten hör till nystartade.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


            msn: sonya2@hotmail.com

            Kommentar

            • Lukason
              • January 2004
              • 8

              #7
              Så det är i inkörda kar vattenbyten är nödvändiga inte i nystartade, vad bra då behöver jag inte göra vattenbyten.

              Kommentar

              • onkyo
                • November 2003
                • 136

                #8
                Hej,

                Byter 1/3 2 ggr/vecka i mitt 400 liters, Ibland 3 ggr. Nu matar jag ganska hårt just nu, annars så skulle jag nog nöja mig med 1 ggr per vecka.

                /C
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Ursprungligen skickat av morsan
                  Jag trodde att akvariet fick mer hjälp av div bakterier ju längre det stått , så att täta vattenbyten hör till nystartade.
                  I vanliga akvarier utan anaeroba bakterier finns ingen nerbrytning av nitrat och det är just nitrat du kan minska genom vattenbyten. Nitrit som är problemet i nystartade kar bryts ner av bakterier och ju längre karet varit i gång ju bättre funkar nerbrytningen av nitrit till nitrat. Men att tro att man kan byta vatten för att få ner nitrit är lite för enkelt. Sammtidig som du byter vatten för att få ut en del nitrit så stör du balansen lite så att nitrit produktionen ökar. Altså bryter bakterierna i inkörda filter ner nitrit till nitrat och det är just nitrat du vill byta bort. Nu ser du kanske lite enklare att det är i inkörda kar vattenbyten blir viktiga. I nystartade handlar det mest om att befolka sakta och mata sparsamt till bakterierna i filtret är igång.
                  MVH
                  magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Med risk att bli påhoppad för att komma med kontroversiella påståenden så vill jag göra ett inlägg. I väl inkörda akvarium med lagom mycket fisk och växter har jag provat lite olika bytesstrategier beroende på hur akvarieintresset varierat. T.ex.:
                    - 10% varje dag
                    - 25% i veckan
                    - 50% i månaden
                    - 90% i halvåret

                    Jag har aldrig märkt någon skillnad mer än att brunfärgningen från humusämnen ökar med tiden och att växterna växer en aning sämre. Har det väl kommit i balans kan man misshandla det nästan hur som helst utan att något händer.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Beror kanske på vad man har i karet. Vattenbyten är till för inkörda kar och nitrat får man inte bort på något annat sätt. Sen en del kanske tycker att det är ballt med fiskar som utsätts för onaturliga förhållanden, de kanske rent av lider??
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        jag försöker hålla mig till 25% var 5:e dag eller 1/3 var 7:e dag.... fast det brukar bli när det känns bra..altså +/- n¨gra dagar ibland..huvudsaken är att man byter en hel del vatten nådorludan ofta =)
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • Millie
                          • August 2003
                          • 293

                          #13
                          Har det väl kommit i balans kan man misshandla det nästan hur som helst utan att något händer
                          Riktigt så enkelt är det väl inte, enligt min mening... skulle själv inte våga testa var gränserna går, för de kan vara bra att ha om det verkligen behövs.

                          I höstas drabbades både jag och sambon samtidigt av rejäl influensa, vi var helt däckade i över två veckor. Det var jobbigt nog att gå upp och mata fiskarna, vattenbyten var inte att tänka på. Jag kände mig bara SÅ sjuk! Men det gick bra ändå, eftersom balansen var bra i akvarierna, och det var ju inte så lång tid det var fråga om. Men tänk om jag redan innan hade satt balansen i gungning genom att hoppa över vattenbyten, då hade det kanske slutat illa för fiskarna!

                          Naturligtvis beror det ju på hur väl inkörda akvarierna är, vilka och hur många fiskar man har, hur mycket man matar osv. Min poäng är dock att strulmarginalen ska man vara rädd om, för en dag kan den helt plötsligt behövas...

                          Kommentar

                          • MalTok
                            • January 2004
                            • 20

                            #14
                            Jag byter 40% av vattnet varannan vecka.men jag har inte så mycket fisk för tillfället.
                            640liters Fisksoppa

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Var kommer inställningen om att ett inkört akvarium tåler mer nitrat?? Kräver färre vattenbyten?? Kan någon förklara?? Jag ser inlägg efter inlägg som säger det. Har jag missat något?? Har ni nitratfilter?? Klart förvirrande. Är det inte fiskaen som är känslig för nitrat?? Era inlägg antyder att karet tål mycket, men fisken då??
                              MVH
                              magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...