pH dyker till 6,0!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Om det är så att du tillsätter ekbarkextrakt och har problem med lågt ph så är det ju bara att sluta med ekbarkextrakten. Jag antog att du inte tillsätter ekbarkextrakt för att det verkar ganska så dumt när man har problem med lågt ph. Som att slänga bensin på elden.

    Pupfish: Om du skulle kunna kontrollera alla variabler så skulle varje likadant akvarium bete sig lika på samma förändringar, även om dom står bredvid varandra. Men denna kliniska laboratoriemiljö är varken möjlig eller eftersträvansvärd. Små faktorer som inte går att kontrollera finns alltid, kaos teorin vett du.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • pupfish
      • December 2003
      • 248

      #17
      Kliniska laboratoriemiljö = hemmiljö (kappast).

      Citat vid frågeställning:
      Snäckorna är det enda som skiljer det här karet från mina andra,...
      Det är inte <b>bara</b> snäckorna som är skillnaden, därav min kommentar i förra inlägget.
      500+

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Tropfrog: vad jag förstår är väl problemet inte att hon har lågt pH totalt, det är att hon får lågt pH PÅ NATTEN, och det är klassiskt för just CO2 överskott.

        Jag utgår också från att hon inte tillsätter ekbarksextrakt när hon redan har lågt pH, som tropfrog säger driver extraktet ju pH nedåt. Däremot kan det ju ligga en rot och läcka humussyra i akvariet, eller en tjock torvbotten.
        Om det är så det ligger till, och man vill stabilisera pH tillfälligt, så funkar ju bikarbonat.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • pupfish
          • December 2003
          • 248

          #19
          Citat från Ulla:
          Nu drar pH ivgäg ner till 6,0 över natten. Har inte vågar låta det gå lägre, utan har gjort 20 liters vattenbyten med rent kranvatten och fått upp värdet till 6,5-6,6. Nästa dag har det sjunkit igen.
          Igår slamsög jag och plockade snäckor före vattenbytet och nu, kl 18 ligger pH på 6,4, lite högre än det gjort senaste 3 dagarna.Ska slamsuga och byta vatten idag med, så får vi se om det blir någon skillnad.

          Idag, söndag låt pH på 6,6. Jag bytte 10 liter vatten mot kranvatten med pH 7,9. Så nu har jag pH 6,8-6,9 i karet.
          Av detta drog jag slutsatsen att pH-värdet sjunker under natten och stannar kvar på den lägre nivå under nästa dag. Jag tror att det är hög biologisk aktivitet i akvariet som "knäcker" buffert systemet. Buffert systemet är dessutom inte speciellt "starkt" från början och har dessutom använt ekextrakt fram till för några dagar sedan(Korrekt uppfattat?).

          Det underlättar om man vet tidpunkten för mätningarna.
          500+

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #20
            Ursprungligen skickat av Tropfrog
            Om det är så att du tillsätter ekbarkextrakt och har problem med lågt ph så är det ju bara att sluta med ekbarkextrakten. Jag antog att du inte tillsätter ekbarkextrakt för att det verkar ganska så dumt när man har problem med lågt ph. Som att slänga bensin på elden.

            Pupfish: Om du skulle kunna kontrollera alla variabler så skulle varje likadant akvarium bete sig lika på samma förändringar, även om dom står bredvid varandra. Men denna kliniska laboratoriemiljö är varken möjlig eller eftersträvansvärd. Små faktorer som inte går att kontrollera finns alltid, kaos teorin vett du.
            MVH
            magnus
            Har bara haft lågt pH <u>senaste veckan</u>. Tidigare har det legat på 6,8-7 hela veckan mellan vattenbytena. Så jag har inte haft i någon ekbarksextrakt efter det att pH började gå ner. Om du orkat läsa igenom inläggen så skrev jag att jag gjort delvattenbyten med bara kranvatten, som håller ett pH på 7,9 och KH3.

            KH 3 är ju lite gränsfall för om det ska gå att hålla stabilt pH-värde, men det fungerar i övriga kar (och i den här tidigare), så jag har inte haft i bikarbonat än.

            pH är 6,6 just nu, ska byta 10 liter ikväll med. Det lär inte finnas mycket av ekbarksextraktet kvar i vattnet efter 6 dagars dagliga vattenbyten på 30%. Börjar det inte ligga lugna ner sig får jag pytsa i lite bikarbonat. Men jag fortsätter med vattenbyten ett tag till, så all ekbarksextrakt försvinner.

            - Torvbotten har jag inte, bara ren 2-3 mm råda-sand.
            -pH sjunker inte tvärt på natten, den dalar lite sakta över hela dygnet.Det sjönk mer/fortare i början på veckan, nu går den bara ner till 6,6 på ett dygn.
            -Jag vill ha ett pH på 6,8-7 i karen, passar bra till de olika fiskarterna + växterna.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • pupfish
              • December 2003
              • 248

              #21
              Det du gör är helt korrekt(vattenbyten utan bikarbonat), vrider "klockan" sakta med säkert bakåt. Jag skulle möjligen minska eller göra ett uppehåll med fodret under tiden.
              500+

              Kommentar

              • Ulla
                • April 2002
                • 1163

                #22
                Ursprungligen skickat av pupfish
                Det du gör är helt korrekt(vattenbyten utan bikarbonat), vrider "klockan" sakta med säkert bakåt. Jag skulle möjligen minska eller göra ett uppehåll med fodret under tiden.
                Jag har dragit ner på maten åt fiskarna, sen har jag slamsugit i samband med vattenbytena så det är väldigt klart och fint vatten i karet för tillfället.
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #23
                  Det är inte helt fel med lite snäckor i gruset varken för nedbrytningen eller växternas skull och du slipper värmekabel,
                  tillför syre och du slipper sumpgas.
                  Problemet är att hålla antalet på lagom nivå eftersom de är rätt duktiga på sig att yngla av sig, bottensug gruset med jämna mellanrum och passa på att sug upp överskottet av dem.
                  Höjer du kH över 3 med bikarbonat så blir det svårare att hålla pH stabilt mellan 6,7-7,0 jag tycker det är rätt ok med 3 och gör du regelbundna vattenbyten så kommer kH inte att sjunka speciellt mycket mellan dina vattenbyten. Ökar du kH får du hälla i mer ekbarkextrakt och du kommer uppleva det mycket svårare att få pH stabilt.
                  Och det troliga är att det räcker med vattenbyten för att hålla pH där du vill ha det och du slipper tillsätta något mer ekbarkextrakt i detta kar.

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Jämviktsnivån vid kh 3 ligger någonstans runt ph7 så du har ett vatten som passar ganska så bra för dina behov. Ekbarkextrakt tycker jag verkar onödigt. Är du säker på att kh är 3 i kranen? Du sa ju att kh är 3 i karet och det konstaterade vi att det inte stämmer. Vore kul att se ett mätresultat på kranvattnet, då kan vi konstatera om bufferten äts upp i ditt kar eller inte. Så länge du inte tillsätter syror så skall bufferten inte kunna ätas upp, jag tror att det är ekbarkextraktet som är boven.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Ulla
                      • April 2002
                      • 1163

                      #25
                      Ursprungligen skickat av Tropfrog
                      Jämviktsnivån vid kh 3 ligger någonstans runt ph7 så du har ett vatten som passar ganska så bra för dina behov. Ekbarkextrakt tycker jag verkar onödigt. Är du säker på att kh är 3 i kranen? Du sa ju att kh är 3 i karet och det konstaterade vi att det inte stämmer. Vore kul att se ett mätresultat på kranvattnet, då kan vi konstatera om bufferten äts upp i ditt kar eller inte. Så länge du inte tillsätter syror så skall bufferten inte kunna ätas upp, jag tror att det är ekbarkextraktet som är boven.
                      MVH
                      Magnus
                      Jag får samma resultat när jag testar kranvattnet, som när jag testar i akvariet. Färgen slår om efter 3 droppar. Det är Hagens GH/KH test jag använder. Resultatet ska multipliceras med 10 för att få karbonathårdheten = 30 mg/l CaCO3.



                      <font color="green">Sen finns det en omvandlingstabell:
                      Multiplicera GH elle KH (mg/l CaCO3)x 0,056 = dH eller gH
                      x 0,07 = Clark H
                      x 0,1 = fH
                      x 0,02 = mEq/l</font id="green">

                      Totalhårdheten, GH slår om efter 4 droppar, det ska multipliceras med 20 = GH är 80 mg/l CaCO3

                      <font color="purple">Sen finns det en tabell:
                      KH = antalet droppar x 10 mg/l
                      &lt; 20 mg/l Justera med buffert vid behov
                      20-80 mg/l Associeras normalt med ett lågt pH, lämpligt för fiskar som föredrar surt vatten
                      &gt; 80 mg/l Utmärkt bufferkapacitet. Generellt sett kan ett högt KH sammankopplas med ett högt pH. </font id="purple">

                      Jag har tittat på den ovanstående förklaringen och då är vårt vatten i mjukaste laget men inte helt utan buffringsförmåga. Jag har en flaska med Amtras KH-höjningsmedel liggande, men har inte använt det än eftersom pH faktiskt har hållit sig på runt 7 i alla karen fram till nästa vattenbyte. Det är ju först nu, senaste veckan, som det har blivit "spökerier" i det här enda karet. Ska prova med vattenbyten med luftat, rent kranvatten först ett tag för att se hur det utvecklar sig.

                      pH är just nu 6,8, hade sjunkit till 6,6 igår kväll och då bytte jag bara 10 liter vatten &gt; pH 6,9-7,0. Så det svänger inte så mycket längre. Fiskarna mår prima!
                      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #26
                        KH 30mg/l CaCO3 är 1,68 tyska grader. Du har altså 1,68 i KH.

                        Med dina snäckor har det också konstaterats att du får bra genomluftning av bottnen som har blivit till ett stort biologiskt filter. Bakterierna förbrukar syre och karbonater och bildar CO2.
                        NH4 + 2 O2 --bakterier--&gt; NO2 + 2 H2O
                        NO2 + CO3 --bakterier--&gt; CO2 + NO3
                        Det kanske blir nått sånt där men jag har bara höftat fram det. Då borde KH sänkas märkbart med ett så effektivt biologiskt filter. Laddningar och i den antagna reaktionen betydelselösa beståndsdelar har jag inte tagit med.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • pupfish
                          • December 2003
                          • 248

                          #27
                          För att det ska finnas karbonat(CO3) i andra reaktionen krävs ett pH över 8, så där har du ett fel.

                          Antingen används vätekarbonat eller koldioxid för att omvandla ammonium till nitrat. Koldioxid bildas endast då vätekarbonat används och då koldioxid används blir det "över" en vätejon. I övrigt blir det en slampartikel, nitrat och en vattenmolekyl.

                          Sedan omvandlas även slampartikeln; under aeroba förhållanden blir det koldioxid, vatten, vätekarbonat och ammonium. Anaeroba; koldioxid, vätekarbonat, hydroxid, ammonium och kvävgas.
                          500+

                          Kommentar

                          Arbetssätt...