pH dyker till 6,0!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    pH dyker till 6,0!

    Några idéer någon:
    pH i ett 92 liters kar sjunker av sig själv. Jag håller normalt 7,0 i pH med hjälp av ekbarksextrakt. Det ligger snällt kvar där till nästa vattenbyte, byter 50% varje vecka..
    Kranvattnet håller 7,9 i pH och KH 3.
    Nu drar pH ivgäg ner till 6,0 över natten. Har inte vågar låta det gå lägre, utan har gjort 20 liters vattenbyten med rent kranvatten och fått upp värdet till 6,5-6,6. Nästa dag har det sjunkit igen. Varför? De andra små karen håller pH med likadana vattenbyten och ekbarksextrakt, stora karen (560- ovh 678 liter) får vattenbyte, 30%, var 14:e dag.

    INFO:
    92-liters kar med 76 liter vatten, 20 fiskar sammanlagt + en fruktansvärt massa malaysiska sandsnäckor, som jag skaffade pga sumpgas i gruset. De håller bottensanden luftat och sumpgasen har minskat. Snäckorna är det enda som skiljer det här karet från mina andra, kan de och sumpgasen orsaka pH-sänkningen?

    Fiskarna verkar må prima och jag har aldrig haft några dödsfall i det här karet, den har varit igång 1,5 år. Den är tätt planterat med Limnophila sessiflora och Ludwigia repens, inga alger finns. Gödningen är TMG, 14 droppar/ dag.Temperatur 25 grader och 50% vattenbyte varje vecka.

    Några tips om orsaken till pH-dykningen och åtgärder för att få det stabilt igen?
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Låter ju nästan som om du använder CO2, men det gör du inte va?
    Jag gissar på att det relativt låga KH värdet har med saken att göra.
    Med lågt KH är ju risken större för instabilt pH, speciellt när man manipulerar pH, och det gör ju du med ekbarksextrakt.

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Det konstiga tycker jag är att det kommer just nu, dessutom i bara ett av karen. Jag "manipulerar" ju med pH i alla karen och har gjort det jämt!
      Kan det vara sumpgasen som är orsak, eller trumpetsnäckorna i kombination med sumpgasen? CO2 använder jag inte, det växer alldeles för bra ändå, limnophilan har vuxit 20 cm sen i tisdags.!
      Mätte pH nyss, det var nere i 6,2-6,3. Senaste vattenbytet på 20 liter (ca 30%) gjorde jag igår kväll vid sjutiden.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        I och med att du har en massa sandsnäckor i gruset som hela tiden "rör" om åt dig så fungerar ditt grus som ett mycket bra filter med hög nedbrytning av nitrit och dessa bakterier förbrukar syre och avger koldioxid så utan att tillsätta Co2 i karet så har du nog en högre nivå Co2 i detta kar jämfört med dina andra.
        En tanke som slog mig bara.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Hur förändras KH under dygnet?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            KH låg på 3 nyss(30 mg/l som CaCO3), det är även 3 i kranvattnet, verkar inte ändras något.
            GH 80 mg/l som CaCO3, alltså 4 droppar av reagensen för att det skulle byta färg från rosa till blå (Hagens test).

            Vad tycker ni om Jannes, JE, teori om snäckorna som CO2-tillverkare? Skulle ju vara praktiskt och då är det ju inte konstigt att limnophilan växer 20 cm på 3 dagar ! Synd att de rackarna gräver runt i gruset så att växterna flyter upp!
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Hmm, du manipulerar med pH-värdet, annars är det ju en formel som man kan använda för att räkna ut CO2-halten utgående från pH och kH. Men om du nu sänker pH-t, så borde det innebära att CO2-halten stiger. I vert fall efter den formeln. Så om din manipulation av pH påverkar lika mycket i alla karen, så borde den resterande förändringen bero på höjning av CO2. Utan att ha något på fötterna annat än sk "bondförnuft" och några lästa artiklar om förhållanden mellan CO2, kH och pH.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Arg, det är CO2-halt och kH-värdet som påverkar pH-värdet. Dvs CO2 + kH ger pH. Dvs en del av resonemanget blev felformulerat. Men jag tror att det stämmer ändå. Att resterande pH-sänkning beror på CO2-halten ökar (kanske på natten, när växterna inte "äter" CO2).
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #9
                  Både snäckor men framförallt nitrobacter i gruset som bryter ner nitrit avger en hel del Co2, tack vare snäckorna trivs dessa bakterier mycket bra i gruset för att snäckorna ser till att syre tillförseln är god.

                  Testa att bottensuga gruset noga innan nästa vattenbyte för att se om pH sjunker lika snabbt/mycket.

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag håller med JE och jackson om att lågt pH på natten låter som om akvariet är övermättat på koldioxid.

                    En enkel lösning är att sätta in nån form av cirkulation, t.ex. en enkel syresten, i akvariet, och lyfta bort täckglasen. Då bör inte koldioxiden kunna byggas upp särskilt mycket.

                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Ulla
                      • April 2002
                      • 1163

                      #11
                      Har en liten luftpump liggande, ska prova med syresten några dagar. Igår slamsög jag och plockade snäckor före vattenbytet och nu, kl 18 ligger pH på 6,4, lite högre än det gjort senaste 3 dagarna. Ska slamsuga och byta vatten idag med, så får vi se om det blir någon skillnad.

                      Om det är CO2 som bildas i akvariet, så är det ju inte konstigt att växterna växer som tokiga. De får 0,7 ml TMG dagligen, det är mycket jämfört med vad de andra karen får. Så man behöver alltså inte CO2 anläggning, bara MASSOR av MTS och lite sumpgas i gruset.
                      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                      Kommentar

                      • Ulla
                        • April 2002
                        • 1163

                        #12
                        Idag, söndag låt pH på 6,6. Jag bytte 10 liter vatten mot kranvatten med pH 7,9. Så nu har jag pH 6,8-6,9 i karet.

                        Har inte kört luftpumpen mer än på prov, den höll på att skrämma slag på fiskarna med sitt brummande! Har haft locket till karet på glänt för att vädra ut eventuell CO2 och igår kväll (natt) tände jag i karet och plockade MTS, fick ihop nästan 100 stycken i ett svep! Ska försöka hålla antalet i schack framöver och hålla ett öga på pH-värdet. Fiskarna verkar må prima! Jag får eventuellt göra mindre, men tätare vattenbyten för att pH-svängningarna inte ska bli så stora.

                        Funderar på en storstädning/snäckutrotning i karet framöver, då ska jag montera in en 25 W bottenvärmekabel samtidigt. Köpte den redan i somras för att få cirkulation i bottengruset, men har dragit mig för att riva upp hela karet. Fiskarna verkar ju må prima och det blir alltid en chock för dem om man rör till i deras burk!
                        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Angående kh 30 mg/l är inte det samma som 3 dkh.
                          30mg/l=1,68 dkh
                          Så du behöver nog inte bry dig om att vädra ut co2, för slutsatsen att du har för mycket co2 är fel. Slutsatsen att du har alldeles för lite kh är den rätta. Släng i lite bikarbonat i sammband med vattenbyte så skall du se att det stabiliserar sig. Att ta bort sniglar och rota i sanden tycker jag nog är helt onödigt, kanske tillockmed farligt för ditt kar??
                          MVH
                          magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Jag roade mig med att kolla co2 tabellen åt dig. Jag utgår ifrån att du inte hällt i några organiska syror på ett tag. Bra co2 nivå vid kh 2 når man mellan ph 6,3 och 6,5. Vad som gäller vid kh 1,5 vet jag dock inte efterssom funktionen inte är linjär. Höj kh till 4 och hoppas att du kommer på ph 6,6-6,8 då kommer du att ha bra ph, kh och co2
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • pupfish
                              • December 2003
                              • 248

                              #15
                              Hej Ulla

                              Om jag inte har missförstår tillsätter du ekextrakt och då gäller inte CO2-tabellen. Tillför du vätekarbonat(bikarbonat) och strävar efter ett KH över 3-4 kommer också pH-värdet att hamna över 7.

                              Jag tro inte att du har ett KH över 0,5 då pH är 6,0. Du får bestämma dig vad du vill uppnå innan du gör någonting. Vad är det viktiga för dig;<b>högt-/lågt pH-värde?</b> Har du ett lågt pH-värde och det är goda förutsättningar för bakterierna och du tillför överskott av foder(mycket fisk) kommmer pH-värdet med tiden att gå ned.

                              Vad jag lärt mig under alla år som akvarist är att inget akvarium är likt något annat, även om man tycker att det är uppbyggt på samma sätt och står brevid varandra så uppför de sig olika.
                              500+

                              Kommentar

                              Arbetssätt...