ph o co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Däremot är det så att i "rent" vatten finns ett matematiskt samband mellan pH och KH, men fortfarande är det så att CO2 reagerar med H2O och inte med HCO3 eller CO3. Därav bäst upplösning vid pH 7.
    Kalas! Då förstår jag.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • panzerkat
      • November 2003
      • 170

      #17
      nu har jag kört igång o väntar på att det ska börja bubbla...spelar det nån roll om slangen till syrestenen är lång eller kort? ska den vara kort för att det ska bli mer tryck?
      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #18
        Varför går det då att lösa upp CO2 i ett akvarium med hög alkalinitet lika lätt som i ett med låg alkalinitet med en växtakvarists mått mätt?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jag vet inte om detta som Tarah skriver hjälper oss att förstå lite mer:
          http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200312/msg00159.html

          Har man högre KH så slösas mer CO2-molekyler till att reducera pH och man får, relativt sett, mindre upplöst CO2 i vattnet. Har man en extremt begränsad CO2-budget vill man därför ha lågt KH och hela tiden ligga på kompensationspunkten vid pH 6.35.

          Om man drar resonemanget vidare så förstår jag då varför Ronny Stolt vill att man sänker pH:t till 6.3 i ett Diana Walstad-liknande akvarium med enbart humus/torv toppat med grus och ingen extra CO2-källa. Varenda gnutta av fiskar och bakterier producerad CO2 kommer då växterna till nytta istället för att sänka pH:t?

          Problemet är att mäta CO2-halten i ett torvfiltrerat vatten, vilket gör det problematiskt för oss med CO2-tuber. Men för ett low-tech-växtakvarium utan extra CO2-insprutning blir det av väldigt stort intresse?

          Ytterligare problem med lågt KH är att Ca-halten blir låg, vilket jag själv brottas med iform av krulliga blad vilket jag börjar bli jäkligt less på. Eller kan man ha hög Ca-halt och ändå ha lågt KH?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #20
            Ja det kan du med hjälp av kalciumsulfat men det ska tydligen vara svårupplöst. Jag ska nog testa det nån dag.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Messier
              • January 2004
              • 187

              #21
              Hej !
              Jag har läst era inlägg med intresse. Jag har själv ganska nyligen börjat med CO2 anläggning.Kör med 6 kg tub o långtids test på CO2 samt reaktor,som drivs av ett av mina filter....Har precis installerat reaktorn och försöker hitta rätt inställning för den,utan CO2 testet hade det gått åt skogen med fiskarna...Det blir nog en elektronisk styranläggnig med tiden. Bra priser nere i Tyskland...Mvh Jan
              Mvh Jan

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

              Kommentar

              • pupfish
                • December 2003
                • 248

                #22
                Kör man med tub(CO2) har det mindre betydelse, man har en gaspedal och kostnaden är låg. Kör man med Pet-flaske metoden är kostnaden låg men ingen gaspedal. Därför bör man undvika högt KH. Resonemanget skulle hålla om man hade samma pH vid KH 20 som vid KH 2. Problemet är bara att vid KH 20 är nog pH 8,2 och vid KH 2 är pH 7,2. Nu kan vi glömma detta.

                Orsaken till ett önskemål om pH 6,35 är att där finns en "buffert punkt" på kolsyra systemet, d v s buffert förmågan är extra stor just där. Även om den är svag så finns den. CO2 halten är dock fortfarande låg om ingen extern tillförsel finns. I ett Low-tech akvarium är CO2-halten i princip aldrig över 10 mg-CO2/l, utom i undan tags fall. Kan finns perioder då halten kan gå upp till 30 mg-CO2/l, men man kan inte styra halten. Därav begränsningen när det gäller växtvalet och tillväxthastigheten i ett Low-tech.
                500+

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #23
                  Har man lite större akvarium och kör med gelatinmäsk får man en bra gaspedal genom att koppla på/ifrån flaskor. Använder man inte gelatin blir jäsningen väldigt ojämn och då kan ditt resonemang stämma bra.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #24
                    Härligt med en riktig kemist på forumet igen, jag vill hälsa dig varmt välkommen.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #25
                      Själv använder jag en frigolit(cellplast)låda(med lock) med en värmeplatta(för terarium) med en sandbädd ovanpå och där på ställer jag artemiakläckarna(lokalen där jag har fiskarna är för kall(15-20C)). Sedan kör jag den med en timer(på 12 h av 12 h) och en dimmer(justera in effekten), får en liten temp.svängning över dygnet(27-28C).

                      Principen går att använda för CO2, men gaspedalen går ändå inte att jämföra med en CO2-tub.
                      500+

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #26
                        Man kan tom använda en controller med mäsk-co2 genom att invertera magnetventilen och koppla den så att gasen släpps ut i luften när pH är rätt eller för låg och stänger den fria vägen ut i luften när det behövs mer CO2 i karet.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • fluander
                          • October 2003
                          • 276

                          #27
                          Kan jag låta CO2 tillförseln stå på
                          dygnet runt eller skall jag stänga av den under natten?
                          fluander
                          zoonen.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Det går bra förutsatt att dina firrar tål att pH:t sakta sänks under natten då växterna inte fotosyntetiserar.

                            Det gäller att få känsla för hur mycket din anläggning sänker under natten så man bör mäta på morgonen innan ljuset går på och på kvällen innan det släcks.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              nu har jag kört igång o väntar på att det ska börja bubbla...spelar det nån roll om slangen till syrestenen är lång eller kort? ska den vara kort för att det ska bli mer tryck?
                              Nej det spelar ingen roll. Det blir en viss fördröjning från det att gasen utvecklas i flaskan och det att den kommer ner i akvariet, vilket kan vara lite lurigt om man har CO2-prylar som kan reglera flödet.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • AndreasN
                                • July 2003
                                • 2732

                                #30
                                Då får man väl koppla på en tryckventil på andra sidan magnetventilen som släpper på ett tryck strax under det som behövs till att trycka ner CO2 i karet. Eller så låter man controllern styra pumpen till reaktorn så man får väldigt lite upplösning när den e avstängd och mycket när den är påslagen.
                                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...