det luktar "skit"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messier
    • January 2004
    • 187

Jag har varit med om nitritförgiftning i ett av mina akvarier.Var borta på semester och hade missat att rengöra filtret innan jag åkte.Nu hör det till saken att detta filtret nog var för litet för det aktuella akvariet.Resultatet av det hela blev att nitrit processen i filtret "vände" och nitrat blev nitrit istället.Fiskarna dog och vattnet stank något fruktansvärt....En mal var den enda som klarade sig....

Det var synd om min kompis,som skulle sköta akvariet....
    Mvh Jan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

Kommentar

• dgqlof
      • November 2003
      • 1344

Ursprungligen skickat av Messier
      Resultatet av det hela blev att nitrit processen i filtret "vände" och nitrat blev nitrit istället.Fiskarna dog och vattnet stank något fruktansvärt....En mal var den enda som klarade sig....
      Hmm, intressant. Är inte detta ungefär det man försöker åstadkomma med ett dsb-filter? Jag tycker dsb verkar vanskligt.

Svavelväte är väldigt giftigt för människor, men eftersom det förekommer i naturen är vi utrustade med ett luktsinne som gör att vi tycker det är olidligt redan vid koncentrationer som inte är så giftiga. På en biologikurs grävde vi igenom en tånghög på stranden utan bestående men.

En sjöbotten i Afrika vände upp-och-ned på sig på 80-talet och bubblade över med svavelväte, ungefär som en omskakad läskedrycksflaska. Massor av människor dog i det (naturliga) gasmolnet.

Kommentar

• Messier
        • January 2004
        • 187

Hej !

Jo,så kan det vara här i livet.Förlåt en okunnig,men vad är dsb för något?
        Jag minns den olyckan oxå...Kusligt !
        Mvh Jan

Kommentar

• dgqlof
          • November 2003
          • 1344

dsb=deep sand bed. Ett kemiskt filter kan man säga som bygger på syrefritt område i en sandbädd. Där sker en reduktion av bl.a. nitrat. Är inte så insatt, men misstänker att i den kemiska miljön reduceras olika metaller som t.ex. Ca och Fe från oxid till sulfid och kan åter komma i lösning i vattnet. Det är iallafall en av metoderna för att komma ner i omätbara nitratnivåer i korallrevsakvarier.

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Kontrollerad nedbrytning av nitrat.
            Bygg ett anaerobt filter.
            Sidan om dammen, eller i dammen gör du ett hål som är minst 60 cm djupt eller djupare, lägger i gummimatta EPDM 1.0 mm där du lägger singel, lavakross, eller dylikt.
            Lavakross är det bästa materialet genom sin stora yta.
            Låt vattennivån sluta ca 5-10 cm ovanför filtermaterialet. Det här rotzonsfiltret kan vara flera kvadratmeter stort.
            Materialets kornstorlek bör vara 7-15 mm.
            I botten lägger du ett perforerat rör som du kan ansluta en pump till.
            Du planterar växter direkt i stenfiltret, mimulus lutea, myriophyllum eller kaveldunsorter är exempel på några bra växter som lämpar sig utmärkt.
            Slutligen ansluter du en pump till röret som ligger längst ner.
            Pumpen pumpar vattnet genom röret där det sedan stiger genom stenlagret och rinner tillbaka ner i dammen.
            Det är mycket viktigt att pumpen inte är för stark. En Vortech 3000 eller 5000 räcker bra. I botten på det här biologiska filtret kommer det att uppstå en syrefattig miljö, som bryter ner nitraten till vanligt kväve.
            Du kan kombinera det här anaeroba filtret med ditt övriga filtersystem.

Till vanlig kväve inte svavelväte.

Källa:Aqua Interiör
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Så var det ja. Det är vanligt väte som blir till i en dsb!! Men varför får man svavelväte?
              Jag tror fortfarande att problemet i ursprungsfrågan är nitrit.
              MVH
              magnus
              min zoon

Kommentar

• Norpan
                • December 2003
                • 679

Ojdå, bildas det vätgas i den får man vara försiktig med tändstickorna Jag borde kanske veta hur svavelvätet bildas men det gör jag faktiskt inte, nån annan får förklara..
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

Grodor..lite trevligare, lite bättre

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

"nitrat blev nitrit" och ammoniak förmodligen.
                  Om Svavelväte, Svavelväte blir det väl för att bottenmatriealet är för tätt så vattnet inte blir luftat, när syret helt tagit slut fortsätter nedbrytningen, men under de förhållandet bildas istället svavelväte.
                  Lite knystad förklaring, men jag hittar inte dokumentet den här tiden.

Kommentar

• Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

De "lärde" forskar mycket i de här frågorna, då våra sjöar och hav blir försurade och dör.

Jag undrar hur det går i längden med bläster sand och finkornig sand, torde det inte då lätt bli syrebrist, vilket försvårar för nedbrytningsbakterierna i botten materialet att bryta ner föroreningarna, och bakterierna dör och kan förgifta vattnet.
                    Någon som har en teori.

Kommentar

• Messier
                      • January 2004
                      • 187

Jag tror inte heller att det kan vara bra med för tätt botten material..Det måste bli syrefria zoner i ett sådant material. Kanske en bottenvärmare kan hjälpa till här.Sedan har man ju fått lära sig genom tiderna att botten materialet inte skall vara för tätt.Jag har ju sett i min damm när jag jag rengör den på våren hur svart grusen kan vara...Detta förmodligen på syrebrist....
                      Mvh Jan

Kommentar

• Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8083

Men i ett dsb filter i saltvatten är det just syrefria miljöer man eftersträvar. Sanden är finare än biltemas blästersand, minst 12 cm hög och helt utan cirkulationshjälp,förutom maskar, snäckor och andra grävande djur. Anledningen till att man eftersträvar syrefria miljöer är att det är i just dessa miljöer nitrat bryts ner till vätgas. Om det skall bli svavelväte av det så måste det väl finnas svavel tillgängligt i sanden? Jag skall be min kompis kemisten frörklara detta så återkommer jag.
                        MVH
                        magnus
                        min zoon

Kommentar

• dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

Svavlet kommer från proteinerna.

Kommentar

• Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8083

Är det inte samma proteiner i saltvatten som sötvatten? Jag har hitentills inte hittat några jätteskillnader i salt respektive sötvatten. I en djup sandbädd kommer det väl inte ner några proteiner?? Det måste innebära att rekomendationen att se till att det rörs runt i bottnen med hjälp av bottenvärme eller slamsugning skulle ge möjligheter för proteinerna att komma ner till de syrefattiga miljöerna?? Bara spekulationer, jag skall kolla med dom som kan tänkas känna till det.
                            MVH
                            magnus
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

Kommentar

• Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

Hur skulle det vara med ett rör, syresten eller luftslang med små hål där det är risk för att cirkurlationen kan bli dålig.

Kommentar

• pupfish
                                • December 2003
                                • 248

För att divätesufid(H2S) ska uppstå krävs en sur miljö, syrebrist och sulfajon. Genom att ha cirkulation ungår man syrebrist. Genom att se till att miljön inte blir sur och genom att unvika t ex. sulfatjoner i kombination med t ex. järn. Järn binder sulfatjonen i botten och filter.

Dessutom regerar divätesulfid omedelbart i en syrerik miljö, d v s reaktionen går tillbaka om vattnet har en hög syrehalt(inte syrefritt).
                                500+

Kommentar

Arbetssätt...