det luktar "skit"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yrfia
    • January 2004
    • 2

    det luktar "skit"

    Har ett 300L akvarium i ca.två år.tack och lov förskonats från sjukdomar och annat. På nyårsafton gjorde jag ett delvattensbyte,
    dammsugade botten som vanligt och satte i nytt vatten. igår kände jag en "skit" lukt. Idag är det olidligt. Hjälp. Vad beror det på??? har inga "mät" grejer. en av mina regnbågsfiskar dog + dom andra är mycket vid ytan. har aldrig råkat ut för detta. mvh yrfia
    yrfia
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det ligger ingen död fisk i akvariet??
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Gjorde du rent filtret samtidigt?

      Kommentar

      • kia
        • August 2003
        • 366

        #4
        I mitt akvarium "doftade" det som en gammal instängd sommargöl. Det hade blivit sumpgasbildning (metan) i botten. Det gick över så småningom, men familjen protesterade högdjutt under tiden...
        Nybörjare, Nivå II .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

        Kommentar

        • yrfia
          • January 2004
          • 2

          #5
          Nej, ingen död fisk. ingen ny mat. har inte gjort något annorlunda denna gång. det är just det som är så mysko. väntar bara grannarna ska klaga. kan det bildas "gas" i gruset som frisläpps när jag rör om på botten?? Rengjorde filtret också... yrfia
          yrfia

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Har hört att det kan bildas gas i botten ifall man har tät sand botten så det kanske kan vara en förklaring.

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Luktar det olidligt kan det vara svavelväte, det luktar som rutten tång på stranden. Det bildas vid syrefri nedbrytning av organiskt material. Jag har råkat ut för det i ett akvarium där jag inte hade någon cikulation alls, det blev lite svavelväte i bottnen efter lång tid (år), men mina fiskar tog ingen skada.

              Kommentar

              • Messier
                • January 2004
                • 187

                #8
                Det kan vara från bottnen..svavelväte som bildas om det inte finns cirkulation där. Om du rör om i grusen och du ser svarta partier är det ett tecken på detta. Det som hjälper mot sådant är en värmekabel i botten....Mvh Jan
                Mvh Jan

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Men svavelväte skulle inte påverka fiskarna. Om fiskar dör och resten av fiskarna hänger vid ytan så är det förmodligen nitrit i vattnet. Har dock aldrig hört att det skulle lukta. Kan ju vara två separata problem.
                  När bytte du vatten sist?
                  Rengjorde du filtret sammtidigt?
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Norpan
                    • December 2003
                    • 679

                    #10
                    Är inte svavelväte giftigt för fiskar? Det är ju mycket giftigt för människor..

                    //Jenny
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                    Grodor..lite trevligare, lite bättre

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Nedbrytningsprocessen på och i bottnarna utförs normalt av bakterier och svampar med hjälp av syre. Om det inte finns något syre blir det ingen normal nedbrytning,
                      I stället tar sådana bakterier över som kan få den energi och det syre som de behöver från nitrat/sulfatjoner i stället för från syremolekyler.
                      Den fortsatta nedbrytningsprocessen som utnyttjar sulfat resulterar i bildningen av svavelväte, en vattenlöslig, illaluktande och mycket giftig gas som gör liv på bottnarna omöjligt för alla livsformer utom för vissa bakterier.

                      Källa: från "nätet"
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Norpan
                        • December 2003
                        • 679

                        #12
                        Det var det jag hade för mig, ja..
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                        Grodor..lite trevligare, lite bättre

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Om man någon gång slamsuger botten lite djupare och luckrar upp gruset/sanden vid rötter, hörn och stenar så är risken för syrebrist mindre.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Kramfors vet ju klart mer än mig om detta. Men jag vill gärna berätta varför jag konstaterade att det inte är farligt.
                            Jag tänkte mig att det var samma process som föregår i ett så kallad deep sand bed filter i saltvattensakvarium. Detta har diskuterats tidigare och någon här på forumet intygar att det funkar i sötvatten också. I en biologiskt fungerande sandbädd så kommer det bubblor upp ur bottnen. I allafall dessa bubblorna är totalt ofarliga för fiskarna. I saltvattenskar med dsb så har man oftast mindre fosfat,nitrat och alger. Dessutom så kan man få dsb´n att släppa både ca och kh om man har rätt material i den. För att den skall funka så krävs det minst 12 cm djup sand så finkornig som möjligt och lite "levande" sand från fungerande sandbädd eller från korallrevet. Det går att starta utan levande sand men det tar väldigt lång tid.
                            Det är möjligt att det inte är samma nedbrytningsprocesser i salt som i sötvatten, men det som bubblar upp ur en fungerande sandbädd är ofarligt, men luktar inte helt godis.
                            MVH
                            magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Norpan
                              • December 2003
                              • 679

                              #15
                              Det kanske beror på att det är så små koncentrationer av svavelväte? Jag var osäker på hur det fungerar i vatten för på land är det som sagt ett starkt gift, vi hade en läcka på labbet och det var inte mycket gas som kom ut men vi fick utrymma en hel våning..som tur är så stinker det ju så fasansfullt så det är ju inte sån jätterisk att bli skadad
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                              Grodor..lite trevligare, lite bättre

                              Kommentar

                              Arbetssätt...